Skip to main content

Hallo allen, 

Een maand geleden ben ik overgestapt van Ziggo naar KPN. Het probleem dat ik heb gaat over het TV gedeelte. 

Mijn setup:

-KPN Box 12 in de meterkast met ingesteld dchp bereik tussen 192.168.2.100 en 192.168.2.200. SSID: "KPN1". 

- 1 TV ontvanger (verder TV1) rechtstreeks met de KPN Box 12 verbonden. 

- 1 TV ontvanger (verder TV2) via een powerline ethernet (XAV5201 en XWN5001) op de KPN Box 12 verbonden. Dit is de "probleem-TV". De powerline ontvanger heeft tevens een WiFi AP met SSID "KPN2". 

- Een Archer C7 router met ddwrt firmware op zolder, bedraad verbonden met de KPN Box 12 en ingesteld als extra WiFi AP (router modus ipv gateway modus). DHCP server uit. SSID zelfde als de KPN Box 12: "KPN1". 

- Geen zonnepanelen. 

 

Dit werkte de eerste twee weken zo zonder problemen.

 

Vervolgens kreeg ik het "geniale" idee om de Archer C7 (die eerst het statische  ip adres 192.168.2.201 had), aan te passen naar 192.168.2.255, niet wetende dat het 255 adres een "speciaaltje" is en niet gebruikt mag worden. Dit resulteerde erin dat ik de router webui niet meer in kon en de router hard moest resetten en opnieuw instellen (weer terug naar het oude .201 adres).

Dat werkte toen weer. Echter kwam ik er later die avond achter dat TV2 kuren had:

Het beeld en geluid stond praktisch stil. Om de paar seconden had ik 1/10 seconde wat beweging en geluid, en dan stopte het weer. Af en toe kwam kort een foutmelding in beeld met de code stb-nmc-400. Dit had ik in de twee weken ervoor nooit gehad. Alles werkte top.

Van alles geprobeerd, inclusief een reset naar fabrieksinstellingen van de TV Box en de KPN Box 12 en minuut van de stroom halen. Maar het probleem bleef. TV kijken was niet meer mogelijk op TV2.

Tijdens het debuggen viel het me op dat zodra de TV box werd aangezet, het netwerkgedeelte van "KPN2" crashte. Als ik mijn telefoon verbond met KPN2, dan had ik internet en verbinding met de rest van mijn netwerk als de TV Box uitstond. En kon in nergens meer mee verbinden zodra de TV Box aan werd gezet. Zodra ik de TV Box weer uitzette, had ik weer internet en netwerkverbinding. Bij dit alles bleef de WiFi verbinding wel gehandhaafd. Die viel niet uit. 

 

Uiteindelijk is het verholpen door de zendunit van het powerline systeem uit het stopcontact te trekken en na 10s weer in te pluggen. Toen werkte alles weer top.

Echter blijft ditzelfde probleem sindsdien vaak terugkomen. Om de paar dagen (onlangs zelfs 2 dagen op rij) doet de TV2 het niet meer en moet ik de zendunit van het powerline systeem (die aan de KPN Box 12 verbonden is) uit het stopcontact halen en weer inpluggen. Dat begint langzamerhand wel een beetje irritant te worden.

Iemand enig idee wat het probleem kan zijn? Het werkte de eerste twee weken foutloos. Ik weet niet of het avontuurtje met ip adres 192.168.2.255 iets (blijvend) in de soep heeft kunnen gooien. Omdat de timing zo verdacht is heb ik maar uitgebreid beschreven wat er gebeurd is. 

 

Kan dit met IGMP snooping te maken hebben? Ik zie geen instellingen die daarmee te maken hebben in de webui van de powerline adapter. 

 

Alvast bedankt! 

@Potentiële_KPN_klant ik kan je helaas vertellen dat powerline adapters niet de beste oplossing is. Deze dingen kunnen door meerdere factoren worden beïnvloed waardoor deze niet goed werken ondanks dat in het verleden ze het wel goed hebben gedaan. Meestal worden ze negatief beïnvloed door vervuiling om je elektriciteitsnet. Een LED lamp kan al voor problemen geven. Ik raadt aan om de powerline adapters te vervangen voor een netwerkkabel. 
In het verleden heeft KPN powerline adapters verkocht als oplossing om internet op bijvoorbeeld zolder te krijgen. Niet meer aan beginnen. 


Een DVS (powerlines) zijn echte ondingen.

Ze verbruiken heel erg veel energie (volksmond stroom) en IPTV gaat via het 230 volt netwerk niet goed.

Dat komt omdat er heel erg veel verstoring op het 230 volt netwerk zit.

Een LED lamp is 1 van de vele mogelijkheden.

De storing kan zelf bij 1 van de buren vandaan komen (enkele huizen verderop)

 

Vaste UTP kabel (CAT5E) is altijd het beste.

 

Of de nieuwe DIw7022, die werk ook goed met WIFI, maar heeft nog wat kinderziektes.

Is nog vrij nieuw.

Zie eventueel hier. 


Ik wist inderdaad wel dat powerline echt een laatste redmiddel is en verre van geweldig. Maar een kabel trekken naar die slaapkamer is helaas geen eenvoudige klus. 

En als het vanaf het begin slecht had gewerkt zou ik er minder vraagtekens bij hebben gehad. Maar het werkte twee weken geheel probleemloos, totdat ik ging kloten met die extra router (die overigens niet tussen het modem en tv box zit).

Ook is er niks veranderd in huis qua gebruikte apparatuur of ledlampen. 

En dat het aan- en uitzetten van de KPN TV Box als een soort "storing/geen-storing" schakelaar werkt voor alles wat met die powerline verbonden is, doet me vermoeden dat het KPN TV kastje de oorzaak of aanleiding van de verstoring moet zijn. 

 

KPN TV box uit: Vrij stabiel 30-35Mbit speedtest op m'n telefoon via powerline WiFi. 

KPN TV box aan: direct geen internetverbinding meer en ook geen netwerkverbinding met andere apparaten op mijn netwerk. 

KPN TV box weer uit: Wederom 30-35Mbit internetsnelheid.

 

Kan de "IGMP Proxy" instelling op die (parallel aangesloten) tweede router trouwens iets te maken hebben met dit probleem? Voor zover ik heb kunnen lezen niet als die router niet tussen het modem en de tv box zit. Ik heb die instelling voor de zekerheid zojuist aangezet, dus even afwachten of het iets uitmaakt.  

 

Ik begrijp overigens dat dat nieuwe KPN kastje wèl via WiFi aangesloten kan worden, maar dus nog wel wat buggy lijkt te zijn qua firmware. 

Kom ik überhaupt in aanmerking voor dat nieuwe kastje? Of kan ik die pas bij een nieuw abo krijgen (het jaarcontract loopt net 1 maand)?


Er komt helaas steeds meer verstoring op het 230 volt netwerk.

Hoeft niet aan je eigen apparatuur etc. te liggen.

Daarom heb je steeds meer problemen met de DVS.

 

Een oplossing is overstappen op de nieuwe DIW7022 en het abonnement KPN  tv+, zie mijn link boven.

Deze werken ook via WIFI en dan heb je de DVS niet meer nodig.

 

De KPN tv decoder DIW7022 is geheel nieuw en daar zitten, helaas, nog wat kinderziektes in.


Hoi @Potentiële_KPN_klant, welkom. 

Foutcode STB-NMC-400 krijg je te zien als er te weinig tv pakketjes op de ontvanger aankomen. Dit gebeurt tussen server bij ons en ontvanger thuis. Aangezien het 1 ontvanger is, kun je al zeggen dat het in de aansluiting daarvan zit. De DVS is waarschijnlijk  de boosdoener. 

 

En dat het aan- en uitzetten van de KPN TV Box als een soort "storing/geen-storing" schakelaar werkt voor alles wat met die powerline verbonden is, doet me vermoeden dat het KPN TV kastje de oorzaak of aanleiding van de verstoring moet zijn. 

 

Ook als een apparaat niet direct tussen de apparaten zit, zit het nog steeds in het netwerk en kan het nog steeds voor verstoring zorgen. 

 

Kom ik überhaupt in aanmerking voor dat nieuwe kastje? Of kan ik die pas bij een nieuw abo krijgen (het jaarcontract loopt net 1 maand)?

Als je nog binnen contract zit, kan dat niet. Je geeft aan net een nieuw contract te hebben, dan kan het helaas nog niet. 


Dank allen. 

Ik heb uiteindelijk toch maar een switch gekocht en er een middagje klussen tegenaan gegooid. De boel is nu dus bedraad aangesloten en werkt tot zover goed. 

Voor de geïnteresseerden: De ZyXEL GS-105S v2 lijkt tot nu toe (een paar uur) prima te werken. Tientje incl verzenden bij Amazon momenteel. 


Je hebt er even een middagje werk van, maar op lange termijn veel meer plezier. Fijn dat het nu stabiel werkt. 🙂 Fijne avond.