Skip to main content

Hallo,

ook wij behoren tot de KPN-klanten die te vaak te maken hebben met foutcode stb-nmc-400.

Wanneer wordt dit probleem opgelost?

Resetten werkt maar voor korte duur. Het enige wat wel werkt is een meterslange kabel van de meterkast naar de tv-ontvanger, maar dit is verreweg van ideaal en behoorlijk irritant.

Zodra ik weer op de zogenaamde super WiFiverder ga, dient het probleem zich binnen de kortste keren opnieuw aan.

Op dit forum kwam ik een gesloten topic tegen over dit onderwerp. Hieronder volgt een antwoord op de vragen die daarin voorkwamen:

  • Op welk tv-ontvanger(s) ervaar je het probleem?
    • KPN BOX 12
    • Serienummer: N7212617M002069
    • HTML-versie: 4.135.211
    • NMC-versie: 8.0.134_1
  • Probleem februari 2022
  • Op vrijwel alle zenders. Bij ons vaak NPO 1, 2 of 3. 

Inmiddels heb ik via menu → instellingen de televisie herstart. 
Hopende dat dit probleem snel verholpen is.

 

met vriendelijke groet,

Jonas

Is de superwifi bekabeld of draadloos aangesloten?


Is de superwifi bekabeld of draadloos aangesloten?

neem aan dat het de SuperWiFi 1.0 is gezien de nieuwe pas sinds recentelijk word geleverd. Dus als TV er dan op zit heb je geen poort meer vrij dus dan zal hij draadloos staan.

en dan mede doordat @JManu aangeeft de oplossing met een meterslange kabel naar de TV ontvanger geen gewenst scenario is vermoed ik dat deze draadloos staat .

 

Maaargoed @JManu Mocht bovenste geschetste scenario inderdaad kloppen een SPW 1.0 ( Wit ) die draadloos staat is ook niet gemaakt om TV op aan te sluiten en tuurlijk het kan en vaak werkt het ook prima maar niet altijd, we kunnen dan wat dingen nalopen maar weet dat het officieel met de 1.0 niet ondersteund word en dat heeft een reden.. afijn..

wat doet het lampje op de SPW staat deze groen of orange of wisselt dit wel eens van dag op dag ?


Als je meerdere superwifi's hebt kun je vanaf de 2e superwifi draadloos aansluiten en de tv-decoder bekabeld aansluiten op de superwifi, dus dat heeft niets met de witte of de zwarte te maken.

 


Ok, bedankt voor de reacties.

Erg vreemd dat de SuperWiFi 1.0 volgens @LaurensZalm niet gemaakt is om de TV op aan te sluiten? Dit terwijl de monteur mij vertelde dit zo aan te sluiten, zodat we ‘draadloos’ tv kunnen kijken omdat de ‘superWiFi’ dat overneemt. Tevens hebben wij tijdens de installatie ervan ook de handleiding gevolgd.

Mocht dat waar zijn, dan vind ik het vreemd dat KPN een modem - omwille van die hele glasvezelaansluiting - ongevraagd in een meterkast te installeren? En opvallend dat veel KPN-klanten met ditzelfde probleem zitten. En dat wij klanten (leken) dit gewoon aangeboden krijgen.. Waarom krijg ik een SuperWiFi 1.0 aangeboden als dat dus niet werkt voor mij.. vreemd

Enfin: glasvezelaansluiting + modem + één superWiFi-ontvanger in meterkast. Bekabeld met elkaar verbonden.

Tv-ontvanger + tweede superWiFi-ontvanger in woonkamer. Deze zijn ook met elkaar verbonden d.m.v. een kabel.

Na een reset via het menu -> instellingen werkt voorlopig wel weer, maar voor hoe lang..

 


Als je een glasvezelaansluiting in de meterkast hebt, is de noodzaak om het modem in de meterkast te houden, weg. Het modem zou je op een betere plek kunnen zetten, bijvoorbeeld de huiskamer, het modem heeft nu nog slechts een LAN-kabel nodig om te verbinden met de glasvezelkast.

 


Als je een glasvezelaansluiting in de meterkast hebt, is de noodzaak om het modem in de meterkast te houden, weg. Het modem zou je op een betere plek kunnen zetten, bijvoorbeeld de huiskamer, het modem heeft nu nog slechts een LAN-kabel nodig om te verbinden met de glasvezelkast.

 

Ok, dus een LAN-kabel vanuit meterkast door het huis naar de woonkamer trekken? Raar dat de desbetreffende monteur dit niet gedaan heeft + dat er niet zo’n lange LAN-kabel bij is geleverd. (De langste LAN-kabel die ik heb kan alleen in een rechte lijn door het huis en met deuren open).

Wat een werk! Dan maar geen televisie-abonnement 👋🏼


Ik weet niet of je een kruipruimte hebt, maar je zou de LAN-kabel via de kruipruimte naar de huiskamer kunnen (laten) leggen, in de meterkast naar beneden en op een door jou gewenste plek weer naar boven.

Daar kun je dan het modem op aansluiten en op het modem weer je tv-decoder bekabeld.

Dat is de meest ideale situatie, zoals ik het bij mezelf ook heb toegepast toen ik omgezet werd naar glasvezel.

 


Als je meerdere superwifi's hebt kun je vanaf de 2e superwifi draadloos aansluiten en de tv-decoder bekabeld aansluiten op de superwifi, dus dat heeft niets met de witte of de zwarte te maken.

 

jawel want de witte ondersteund het "officieel" niet en de nieuwe zwarte wel

bij de 2.0  ( zwarte ) is de gestelde regel: Per draadloos geplaatste SPW2.0 mag er maximaal 1 ITV worden aangesloten, Mits het draadloos signaal goed is.


dubbele post


Ok, bedankt voor de reacties.

Erg vreemd dat de SuperWiFi 1.0 volgens @LaurensZalm niet gemaakt is om de TV op aan te sluiten? Dit terwijl de monteur mij vertelde dit zo aan te sluiten, zodat we ‘draadloos’ tv kunnen kijken omdat de ‘superWiFi’ dat overneemt. Tevens hebben wij tijdens de installatie ervan ook de handleiding gevolgd.

Mocht dat waar zijn, dan vind ik het vreemd dat KPN een modem - omwille van die hele glasvezelaansluiting - ongevraagd in een meterkast te installeren? En opvallend dat veel KPN-klanten met ditzelfde probleem zitten. En dat wij klanten (leken) dit gewoon aangeboden krijgen.. Waarom krijg ik een SuperWiFi 1.0 aangeboden als dat dus niet werkt voor mij.. vreemd

Enfin: glasvezelaansluiting + modem + één superWiFi-ontvanger in meterkast. Bekabeld met elkaar verbonden.

Tv-ontvanger + tweede superWiFi-ontvanger in woonkamer. Deze zijn ook met elkaar verbonden d.m.v. een kabel.

Na een reset via het menu -> instellingen werkt voorlopig wel weer, maar voor hoe lang..

 

Maar is het lampje van de SuperWiFi in de woonkamer groen of oranje, want nogmaals ondanks dat het officieel niet ondersteund word betekend niet dat het niet werkt en/of dus word toegepast. Dit zelf ook wel gedaan maar altijd met de kennisgeving Mnr/Mvr let op want,  en het beste blijft het om het met ee  kabel te doen omdat...........

Als er een kabel in de kruipruimte kan, dan was er mogelijk de optie maar.

  1. Van de monteur in kwestie word niet verwacht dat hij de kruipruimte in moet en/of wil, Iedere monteur staat hier anders in "Als jij je er niet veilig voelt hoeft het niet"
  2. De monteur mag niet zomaaf gaten in de vloer boeren indien nodig omdat er niet bekend is waar deze exact uitkomt en wat deze hiermee gaat tegen komen, en zeker niet bij een meterkast.

Het mooiste is alles met kabels maar er zijn zeker bij zulk soort kabals in de kruipruimte wel 100de mogelijke scenarios te bedenken waarom het niet zomaar kan mag of gaat..

 


Als je meerdere superwifi's hebt kun je vanaf de 2e superwifi draadloos aansluiten en de tv-decoder bekabeld aansluiten op de superwifi, dus dat heeft niets met de witte of de zwarte te maken.

 

jawel want de witte ondersteund het "officieel" niet en de nieuwe zwarte wel

bij de 2.0  ( zwarte ) is de gestelde regel: Per draadloos geplaatste SPW2.0 mag er maximaal 1 ITV worden aangesloten, Mits het draadloos signaal goed is.

Als je de SuperWifi bekabeld hebt aangesloten op het modem dan kun je de tv-ontvanger daar wel op aansluiten

Mits bekabeld aangesloten dus, aldus de richtlijnen in het starttopic over de zwarte super wifi's


Als je de SuperWifi bekabeld hebt aangesloten op het modem dan kun je de tv-ontvanger daar wel op aansluiten

Mits bekabeld aangesloten dus, aldus de richtlijnen in het starttopic over de zwarte super wifi's

Als De SPW2.0 bekabeld ia aangesloten kan het zowiezo wel want dan is het gewoon een switched poort ( kleine switch )

het gaat juist om als deze draadloos is gekoppel, ik heb dat hele forum niet gelezen ik ga uit van de interne communicatie hierover en hiermee is het dus officeel toegestaan per draadloos aangesloten SPW2.0 1x ITV aan te sluiten met kabel, Dit terwijl dit bij de 1.0 niet zo was ennuiteraard alleen toegestaan als het signaal aan de normen heirvan voldoet.

 

ik citeer 2 stukjes voor je

FAQ SuperWifi2.0

"Kunnen TV ontvangers ook draadloos worden aangesloten met de KPN SuperWifi punten?

Het beleid is nog steeds om de TV ontvanger(s) altijd bekabeld aan te sluiten bij klanten."

 

Technisch overleg

"STB aansluiten achter SW2 ( Sluit Max 1 STB aan op een SW2 die draadloos aangesloten is !!)"

 

Bovenstaande komt door en is toegestaan omdat  t.o.v de SW1 heeft de SW2 optimalisatie voor multicast verkeer.. dit heeft de SW1 niet. ( nergens gedocumenteerd zover maar waarschijnlijk gaat dit om IGMP )


Dan zou het starttopic over de versie 2.0 ook aangepast dienen te worden door het moderatieteam, of men laat het voor de veiligheid gewoon zo staan.

Vergelijkbaar met de lengte van de xDSL-kabel, officieel houd men er aan vast dat deze niet langer mag zijn dan 1 ½  meter, maar in de praktijk blijkt het wel los te lopen met het verlies van signaal bij een langere aaneengesloten kabel zonder kroonsteentjes e.d.

 


Dan zou het starttopic over de versie 2.0 ook aangepast dienen te worden door het moderatieteam, of men laat het voor de veiligheid gewoon zo staan.

Vergelijkbaar met de lengte van de xDSL-kabel, officieel houd men er aan vast dat deze niet langer mag zijn dan 1 ½  meter, maar in de praktijk blijkt het wel los te lopen met het verlies van signaal bij een langere aaneengesloten kabel zonder kroonsteentjes e.d.

 

Dat met die DSL kabel is een veilige indekking want bij een zakelijk ISRA die in een meterkast zit aan vorozijde en kantor aan achterzijde zal er gewoon een Netwwerkkabel met SolidCore op LSA afgedogd zitten met een netwerkkabel van enkele tientallen meters met daarachter een modem resultaat lijnn gewoon stable…

Als je ditsoort dingen niet hebt word men zeer ceeatief, Dat word men nu nog steeds alleen hebben we nu wat om op terug te valen.

 

Zo zal het bij SW2 ook zijn gezien het advies nog steeds is bekabeld aan te sluiten, je hebt het advies jegens eindgebruikers en het advies jegens installateurs en vanwegge indekking wijken deze nou eenmaal af..

en als je daarbij in je achterhoofd houdt dat de SW1 bij instalateurs ook al de melding kreeg Geen ITV op SW aansluiten.. Zegt uiteraard vrij weinig over de werking dmv testen maar wel over het beleid en de technische realisatie erop..


Hoi @JManu . Ik zie dat je al uitvoerig te woord bent gestaan.

Mocht ik je kunnen helpen met een LAN kabel van 10 meter dan is dat geen probleem. Die kan ik je opsturen.