Skip to main content
Vraag

Regelmatig foutmelding 1001 in buitenland met tv kijken

• August 31, 2025
  • 18 reacties
  • 143 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Ik heb regelmatig te maken met een foutmelding code 1001 in het buitenland. Ik heb ook regelmatig de KPN gebeld en zij kunnen mij niet helpen.

Waarom kunnen zij niet helpen?

Het heeft NIETS te maken met een VPN verbinding, zoals door de KPN in de community wordt verondersteld, maar als je op vakantie bent op de Canarische Eilanden ben je namelijk ten onrechte volgens de KPN een randgeval. De Canarische Eilanden behoren bij Spanje, alleen liggen ze helemaal aan de rand van het gebied tussen binnen en buiten Europa. Ondanks het feit, dat ik niet de VPN verbinding aanzet, staat KPN mij niet toe om KPN TV te kijken, omdat ze kennelijk niet kunnen beoordelen, of dat ik binnen of buiten Europa TV kijk.

Het is belachelijk, maar waar. Met alle huidige technieken is dit bij de KPN niet mogelijk. Dit is eveneens telefonisch door de KPN bevestigd.

Fijne vakantie !!

18 reacties

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Hoi ​@willietapas, welkom op onze community!

Wat balen dat het niet goed werkt. Volgens mij moet dit wel op te lossen zijn maar je bent zeker niet de eerste die hier tegenaan loopt.

• Zit je op mobiel internet of wifi?
  • Als je via bijvoorbeeld https://www.ip-adres.nl/ of vergelijkbare pagina kijkt, wat is dan je IP adres? Of specifieker, in welk land staat dit IP adres geregistreerd?
  • Lukt het ook niet als je wél de VPN gebruikt?

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • September 4, 2025

Beste Thomas, ik maak verbinding via wifi. 

Organisatie

Naam

Vodafone Spain

IP-adres range

77.229.0.0 - 77.229.255.255

Plaats

Las Palmas de Gran Canaria

Land

Spanje (ES)

IP-adres range

77.229.0.0 - 77.229.1.255

Nee, het lukt ook niet als de VPN wel wordt gebruikt.

KPN zegt me telefonisch, dat er niets aan te doen is. Ik kan wel bij de volgende inlogronde weer geluk hebben, dat ik weer binnen de EU val en dus de KPN TV kan gebruiken. Maar voor hoe lang, is niet te zeggen.

Beste Thomas, vraag intern bij jullie organisatie maar na. De situatie is kennelijk zo.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • November 29, 2025

Beste Thomas,, het is inmiddels 2 maanden geleden, maar KPN heeft nog steeds geen oplossing voor het probleem. Het interesseert ze kennelijk ook niet, kortom zo hard baalt KPN niet, zoals ze zeggen.

Ik ben weer op de Canarische Eilanden en vrijwel onmiddellijk krijg ik te maken met foutmelding 1001.  Het is dus duidelijk, dat KPN er niets aan doet om het probleem dan ook eens beet te pakken en op te lossen.

Ik zou graag een eerlijk antwoord willen hebben naar aanleiding van mijn verhaal, want dan weet iedereen, die gebruik maakt van de kennisbank, dat ook.

Alvast bedankt voor de reactie.

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Dat schiet ook niet op ​@willietapas, dit hoort volgens mij gewoon te werken. Ik zet het weer voor je door. Kun je weer het overzicht met je IP adressen delen? Ik ga er vanuit dat die nu anders zijn.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • December 4, 2025

Beste Thomas,

Hieronder de IP-gegevens:

Organisatie

Naam

Vodafone Spain

IP-adres range

77.229.0.0 - 77.229.255.255

Plaats

Las Palmas de Gran Canaria

Land

Spanje (ES)

IP-adres range

77.229.0.0 - 77.229.1.255

Jeroen-bart Engelen
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+9

Hoi ​@willietapas 

Zou je jouw profiel willen aanvullen met jouw iTV abonnementsnummer als dit nog niet is gedaan? Dan kunnen we in onze logging kijken welk IP-adres wij voor jou zien en kijken wat ons GeoIP systeem daarvan vind.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • December 7, 2025

Beste Jeroen-bart van Engelen, 

Ik heb mijn profiel bijgewerkt, echter mijn iTV abonnementsnummer kan ik nergens invullen.

Overigens kan ik alweer een paar dagen weer KPN TV kijken, maar dat kan morgen weer zomaar voorbij zijn. De situatie is erg grillig. De foutmelding 1001 kan zelfs ontstaan tijdens het TV kijken. Dan blijft het systeem hangen en dan is het voorbij. Ik probeer dan wel eens een VPN verbinding te maken, maar dat lukt ooit wel, maar meestal niet.

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • December 7, 2025

Hallo ​@willietapas 

Informatie die je elders niet kwijt kan, plaats je in Persoonlijke opmerkingen (Privé)

Jeroen-bart Engelen
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+9

@willietapas Als het vaak ook wel werkt, zou je dan ook kunnen aangeven wanneer je in de afgelopen 14 dagen die foutmeldingen hebt gehad? Dan kunnen we kijken wat er in de logging staat op momenten dat het wel goed gaat en wanneer niet.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • December 8, 2025

Beste Jeroen-bart, bedankt voor jouw reactie. De foutmeldingen heb ik gehad op 29 en 30 november. Daarna gelukkig niet meer, maar ik kijk ook niet elke dag KPN-TV. Als ik weer die foutmelding krijg, zal ik jou onmiddellijk een melding sturen. 

Informatie die je elders niet kwijt kan, plaats je in Persoonlijke opmerkingen (Privé)

Ik ga hier het iTV-abonnementsnummer invoeren.

Bedankt voor jouw support.

Jeroen-bart Engelen
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+9

Hoi ​@willietapas 

Via ​@Marcia van KPN heb ik jouw gegevens gekregen en heb ik in de logging gekeken voor 29 en 30 november. Op die twee dagen zag ik 4 IP-adressen voor jouw sessies. Twee waren van KPN mobiel, dus toen was je vast nog in Nederland. Daarna zag ik een IP-adres van Vodafone Spanje, en een IP-adres van een hosting provider in Spanje. Die laatste was een beetje vreemd. Wij hebben van die partij al meerdere IP-reeksen geblokkeerd omdat we daar dan verdacht verkeerd vandaan zien komen (meestal bots die allemaal wachtwoorden uitproberen). Maar het IP-adres waar jij toen vandaan kwam viel niet binnen zo’n reeks.

De check of je wel in de EU/EER zit wordt gedaan op het video platform en ik heb hun de 4 IP-adressen gegeven om te checken of zij daar iets van terug zagen in hun logging, maar zij lieten mij weten geen melding gezien te hebben over buiten de EU/EER zijn voor de IP-adressen van jouw van die twee dagen.

Dus dit is een beetje een vreemde situatie. Voor zover wij kunnen zien zou je niet geblokkeerd zijn.

Laat vooral weer weten als je weer tegen dit probleem aanloopt.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • December 10, 2025

een IP-adres van een hosting provider in Spanje.

Dit is een teken dat een VPN dienst gebruikt wordt. Je krijgt niet zomaar een ip adres van een data center ...

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • December 10, 2025

Beste Jeroen-bart, bedankt voor jouw reactie en analyses. Op 29 en 30 november zat ik al in Spanje. Toen ik te maken kreeg met foutmelding 1001 heb ik een VPN verbinding gemaakt op mijn iphone, dus niet op mijn laptop, waarschijnlijk op 30 november. Het bleek toen, dat ik via mijn iphone op dat moment weer KPN-TV kon kijken, echter op mijn laptop niet. Later die dag ging het op mijn iphone ook niet meer. Toen ik een dag later de VPN-verbinding weer had uitgezet, werkte ineens weer alles. Vreemd, maar waar. 

Ik meld me weer, als ik weer foutmelding 1001 krijg. Ik ben nog lang genoeg in Spanje.

Met vriendelijke groeten, 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • December 11, 2025

Het heeft NIETS te maken met een VPN verbinding

Toen ik te maken kreeg met foutmelding 1001 heb ik een VPN verbinding gemaakt op mijn iphone

Toen ik een dag later de VPN-verbinding weer had uitgezet, werkte ineens weer alles. Vreemd, maar waar. 

Zoals in mijn opmerking eerder, je bevestigt zelfs dat je een VPN gebruikt. KPN blokkeert geen VPN, maar bepaalde VPN Exitnodes. Jouw Exitnode is blijkbaar in zwarte lijst van KPN.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • December 11, 2025

Beste Jeroen-bart, wat vind je van de opmerking van TDN Wijsgeer?:

Jouw Exitnode is blijkbaar in zwarte lijst van KPN.

Is deze veronderstelling juist? En zo ja, hoe is deze er op gekomen en hoe gaat er deze weer af?

Jeroen-bart Engelen
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+9

Nee, zoals ik al in mijn eerdere response aangaf:

Wij hebben van die partij al meerdere IP-reeksen geblokkeerd omdat we daar dan verdacht verkeerd vandaan zien komen (meestal bots die allemaal wachtwoorden uitproberen). Maar het IP-adres waar jij toen vandaan kwam viel niet binnen zo’n reeks.

Maar ik weet wel dat VPNs soms gewoon niet werken omdat ze qua netwerk verkeer iets doen wat onze standaard checks niet leuk vinden. Zou kunnen dat je daar tegenaan loopt. Aan de andere kant, je zei ook dat je een VPN verbinding maakte en dat dit het probleem tijdelijk verhielp. Dus dat is nog veel vreemder. Het zou moeten werken, of niet. En niet een tijdje en dan ineens niet meer.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • December 11, 2025

@willietapas Je maak een geheim van jouw IP adressen, dat is nog moeilijker om te troubleshoten. Jouw mobiel ip adres hoeft je niet geheim te houden, als je probleem met tv kijken, ga naar whatismyip en post jouw ip adres, deactiveer mobiel data en activeer weer, dan krijgt je een nieuw ip adres. Een ip adres via VPN heeft nog minder reden om geheim te houden. Dit is het adres in een data center. Hier mijn voorbeeld

What Is My IP?
My IPv4: 181.214.218.86
https://community.kpn.com/
403 ERROR
The request could not be satisfied.
Request blocked. We can't connect to the server for this app or website at this time. There might be too much traffic or a configuration error. Try again later, or contact the app or website owner.

Jeroen-bart Engelen
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+9

@TDN wij kunnen gewoon het IP-adres zien wat ​@willietapas gebruikt hoor. We kunnen dit gewoon opzoeken in de logging, dus dat hoeft niet handmatig hier gepost te worden. Sterker nog, ik haal het liever hier uit de logging, want dat is wat de server ziet.

En dan als toevoeging op dit issue. Vanuit het app team heb ik te horen gekregen welke error codes van onze servers leiden tot de error code 1001 in de app, en die hebben we niet gezien voor willietapas op de 29ste en de 30ste. Dus of de datum klopt niet, of het was een andere error code, of de app doet iets raars.