Skip to main content
Vraag

Regelmatig foutmelding 1001 in buitenland met tv kijken

• August 31, 2025
  • 29 reacties
  • 274 keer bekeken

Toon eerste bericht

29 reacties

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • January 29, 2026

Beste Jeroen-bart. Plotseling is de foutcode 1001 verdwenen. Alles functioneert weer normaal incl. casten echter zonder vpn-verbinding. Deze heb ik uitgezet, zodat ook het casten weer werkt.

Nu maar hopen, dat alles weer voorlopig blijft werken, al realiseer ik me, dat het een kwestie van geluk is. Een oplossing is kennelijk niet voorhanden. Het gebied in Spanje waar ik werk, zit gelukkig meestal verbonden met Europa, maar kennelijk soms ook met buiten Europa, waarna foutmelding 1001 ontstaat. 

Jeroen-bart Engelen
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+9

Ik ben aan het kijken met de developer, maar we zien echt niets in de logs wat deze error zou kunnen verklaren. Ik weet niet of hij straks nog slimme ideeen heeft, maar anders wil ik even kijken of een andere collega hier komende week nog eens in kan duiken. Die heeft ervaring met dit soort vage issues uitzoeken.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • January 29, 2026

Het is vreemd, maar waar. Uit het niets duikt foutmelding 1001 op en plotseling is hij ook weer verdwenen. Het is raar dat de logs geen uitsluitsel geven. Gelukkig werkt het nu weer.

TV Apps Team
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+9
  • KPN TV apps
  • February 4, 2026

Beste Jeroen-bart. Plotseling is de foutcode 1001 verdwenen. Alles functioneert weer normaal incl. casten echter zonder vpn-verbinding. Deze heb ik uitgezet, zodat ook het casten weer werkt.

Nu maar hopen, dat alles weer voorlopig blijft werken, al realiseer ik me, dat het een kwestie van geluk is. Een oplossing is kennelijk niet voorhanden. Het gebied in Spanje waar ik werk, zit gelukkig meestal verbonden met Europa, maar kennelijk soms ook met buiten Europa, waarna foutmelding 1001 ontstaat. 

Even reactie op deze post, ook na het lezen van de gehele thread: 1001 is niet  de error/code die te maken heeft met al dan niet buiten de EU/EER zijn. In dat geval is het een compleet andere error in een ander deel van de front-end applicaties en die specifieke error wordt op zowel tv.kpn.com als de mobiele KPN TV+ apps voor android en iOS netjes vertaald met een mededeling voor de gebruiker met de tekst in de trend dat je geen tv kan kijken buiten de EU/EER. Niet een 1001 error. Als je 1001 krijgt op tv.kpn.com, dan hebben wij al vastgesteld (vlak) daarvoor dat je binnen de ER/EER komt, anders komt de applicatie nooit zover dat ie 1001 kan geven. 
En​@Jeroen-bart Engelen ook al aangaf, die echte buiten EU/EER melding hebben we niet gezien bij je in onze (recente) logging.

Nog even een paar puntjes op de ‘i’ zetten voor het geval het issue weer terugkomt, details zijn heel belangrijk. En dan gaan álle punten over de situatie in Spanje/Canarische eilanden met VPN uit (belangrijk):

1- de melding ‘1001’ heb je uitsluitend gezien op de website tv.kpn.com, correct? Op alleen een laptop/pc of gebruik je ook tv.kpn.com op een tablet/smartphone?
2- wat gebeurt er in de iOS app op het moment dat je via dezelfde (Wifi) verbinding op tv.kpn.com de 1001 krijgt bij het openen van een stream? Daar ben ik erg benieuwd naar, hoe de KPN TV+ app reageert op diezelfde (netwerk) situatie.
3- de testen het liefst zonder VPN graag. De laatste tijd lijkt het vanuit de logs dat de VPN netjes uit staat, dus dat is al goed, maar een VPN kan uitkomst bieden als workaround…. maar ook zéker de beeldvorming vertroebelen!
4- heb je kunnen constateren dat, ondanks genoeg bandbreedte, de kwaliteit van onze stream op danwel tv.kpn.com, danwel de KPN TV+ app, danwel chromecast, achterwege bleef? Oftewel, adaptieve bitrate greep in onze applicaties, schroefde de kwaliteit naar beneden, terwijl daar eigenlijk geen aanleiding voor was? (Wifi optimaal en speedtests geven op die momenten geen aanleiding om dat te doen)
5- op een zeker moment noemde je dat andere apps het ook niet deden… daarmee bedoelde je dat apps als NOS, of nu.nl etc etc het ook niet deden? Buiten de oorzaak daarvan ga ik er vanuit dat in dat geval evident is dat dan onze applicaties ook niet werken en dat dat helder is dat in dat geval het een compleet andere oorzaak heeft (los van eventuele VPN), werd ik toch getriggered door dit, wellicht dat daar nog bruikbare info in zit of verkeerd begreep vooral. 

De laatste tijd dus bijna geen problemen meer en ook geen gebruik meer gemaakt van de VPN's voor onze diensten (kpn tv apps)? Daarmee wil ik niet beweren dát de VPN's de oorzaak waren, maar connect en reconnecting van VPN apps/wisselen van IP etc kunnen wél leiden tot 1001 en ander raar gedrag. Vandaar het eerdere advies: tijdens troubleshooting écht VPN's even uit en uit laten. Maar op basis van logs lijkt dat al het geval recentelijk. 

Als het probleem terugkomt (of daarvoor al), hoop ik zoveel mogelijk antwoorden te hebben op de bovenstaande 5 vragen, pas daarna durf ik eventueel een link te leggen met een situatie wat het kan zijn; nu nog te 'troebel’.