Skip to main content
Beantwoord

Regelmatig geen geluid via mijn soundbar

• April 6, 2026
  • 6 reacties
  • 77 keer bekeken

Goedeavond, hier precies hetzelfde probleem als OP. Zelfs een nieuwe geluidsset gekocht (de nieuwste samsung soundbar), nog steeds hetzelfde probleem. Ik gebruik puur hdmi kabels, en gebruik de arc hdmi vanuit mijn tv naar soundbar. Mijn kpn box zit met een hdmi in mijn tv. Het enigste wat lijkt te helpen is dan het hele KPN kastje van het stroom en dan er weer in doen. Heel irritant.

Ps. Mijn oude geluidsset was verbonden met optische geluidskabel. Geeft mij een sterk vermoeden dat het aan de KPN box ligt. 

Admin: afgesplitst, eigen topic voor je vraag aangemaakt

Beste antwoord door Alex van KPN

Hi ​@Brandonsoep, goed dat je deze vraag hier stelt. Ik denk graag mee want dit hoort gewoon te werken. 

Laten we het volgende proberen:

• Controller eerst of de optische uitgang uit staat. Open de Instellingen en ga, bijna helemaal onderaan, naar Apparaat (Open algemene instellingen). Kies dan voor Apparaatvoorkeuren, en vervolgens voor Weergave en geluid  en daarna Geavanceerde geluidsinstellingen. 
  • Als dit uit staat controleer ook welke audio kwaliteit staat ingesteld. Open de Instellingen en ga Geluid en vervolgens naar Audio kwaliteit instellen. Probeer hier meerdere opties om te kijken of je een verschil merkt. 
  • Als laatste kun je ook proberen om de TV+ box een helemaal te resetten. Dit doe je als volgt: De KPN TV+ Box of TV+ Soundbox resetten | KPN Community

Lukt dit zo? 

6 reacties

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+27
  • Moderator
  • Antwoord
  • April 8, 2026

Hi ​@Brandonsoep, goed dat je deze vraag hier stelt. Ik denk graag mee want dit hoort gewoon te werken. 

• Controller eerst of de optische uitgang uit staat. Open de Instellingen en ga, bijna helemaal onderaan, naar Apparaat (Open algemene instellingen). Kies dan voor Apparaatvoorkeuren, en vervolgens voor Weergave en geluid  en daarna Geavanceerde geluidsinstellingen. 
  • Als dit uit staat controleer ook welke audio kwaliteit staat ingesteld. Open de Instellingen en ga Geluid en vervolgens naar Audio kwaliteit instellen. Probeer hier meerdere opties om te kijken of je een verschil merkt. 
  • Als laatste kun je ook proberen om de TV+ box een helemaal te resetten. Dit doe je als volgt: De KPN TV+ Box of TV+ Soundbox resetten | KPN Community

Lukt dit zo? 

• Auteur
  • Deelnemer
  • April 12, 2026

Eigenlijk is mijn probleem hetzelfde als waar ik deze post eigenlijk had geplaatst, namelijk dat het geluid het normaal wel doet, maar soms opeens stopt het en dan krijg je het geluid niet meer aan, behalve als je de stekker uit het KPN box kastje haalt en weer terug erin doet. Dit gebeurd vaak als  ik verander van geluidsbron, bijv van tv naar een app. Dus het geluid werkt prima, tot het random opeens niet werkt. Dit probleem had ik dus ook al met mijn oude home cinema (waar ik een optische kabel gebruikte), en nu met mijn nieuwe samsung soundbar (waar ik een nieuwe HDMI kabel gebruik.)

Lukt dit zo? 

De optische uitgang stond niet uit, heb ik nu uitgezet. Geluidkwaliteit staat op passthrough, dit zou het beste moeten werken ook ivm met goede geluidskwaliteit die ik wil behouden als ik films kijk.

Ik ga komende week aankijken of het uitzetten van de optische uitgang heeft geholpen.

• Auteur
  • Deelnemer
  • April 13, 2026

Eigenlijk is mijn probleem hetzelfde als waar ik deze post eigenlijk had geplaatst, namelijk dat het geluid het normaal wel doet, maar soms opeens stopt het en dan krijg je het geluid niet meer aan, behalve als je de stekker uit het KPN box kastje haalt en weer terug erin doet. Dit gebeurd vaak als  ik verander van geluidsbron, bijv van tv naar een app. Dus het geluid werkt prima, tot het random opeens niet werkt. Dit probleem had ik dus ook al met mijn oude home cinema (waar ik een optische kabel gebruikte), en nu met mijn nieuwe samsung soundbar (waar ik een nieuwe HDMI kabel gebruik.)

Lukt dit zo? 

De optische uitgang stond niet uit, heb ik nu uitgezet. Geluidkwaliteit staat op passthrough, dit zou het beste moeten werken ook ivm met goede geluidskwaliteit die ik wil behouden als ik films kijk.

Ik ga komende week aankijken of het uitzetten van de optische uitgang heeft geholpen.

Gisteravond, na bovenstaande gedaan te hebben, nog steeds hetzelfde probleem. Enig idee wat ik verder kan doen?

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+27
  • Moderator
  • April 15, 2026

Zou je in plaats van passthrough toch de andere willen proberen? En dan vooral automatisch? Puur om te kijken of het dan wel soepel werkt zonder onderbrekingen. 

Om ook nog zeker te zijn dat het niet aan de kabel ligt, zou je een andere HDMI kabel willen proberen? Zowel tussen de TV+ box en tv en de de tv en de soundbar? Dat laatste kunnen we ook uitsluiten als het geluid goed blijft als je apps op de tv zelf gebruikt. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • April 29, 2026

Zou je in plaats van passthrough toch de andere willen proberen? En dan vooral automatisch? Puur om te kijken of het dan wel soepel werkt zonder onderbrekingen. 

Om ook nog zeker te zijn dat het niet aan de kabel ligt, zou je een andere HDMI kabel willen proberen? Zowel tussen de TV+ box en tv en de de tv en de soundbar? Dat laatste kunnen we ook uitsluiten als het geluid goed blijft als je apps op de tv zelf gebruikt. 

Ik heb de ‘automatisch’ optie geprobeerd maar helaas nog steeds hetzelfde probleem. Ook heb ik de soundbar ontkoppeld maar hierna gebeurde hetzelfde ook bij het geluid van de TV. (dus uitgesloten dat het aan de HDMI van TV->soundbar ligt of aan de soundbar zelf.)

Het rare is dat, soms, het geluid van de zenders het niet meer doet, maar bij de apps (van de kpn box) het geluid het dan juist weer wel doet. Andere keren doet het geluid het gewoon helemaal niet. Om het geluid te ‘fixen’ is het enigste wat ik kan doen de stroom van de KPN box te onderbreken en weer opnieuw op te starten. Ik heb ook getest om de HDMI van de KPN box->TV er bij de KPN box uit te halen en er weer in te doen, maar dit helpt niet.

Het enigste wat ik nog kan proberen is de HDMI kabel vervangen die van de KPN box naar de TV loopt. Ik zal dat deze week doen en kijken of het helpt.

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+27

Dan ligt het dus niet aan de sounbox of de kabel van de zoubsbox naar de TV+ box. Voor de duidelijkheid: als je alleen de TV+ box hebt aangesloten op de televisie zonder Soundbox ervaar je dit dus ook. Klopt dit? 

Dan zou mijn eerste stap ook zijn om een andere kabel te proberen van de TV+ box naar de televisie, of even tijdelijk een andere HDMI poort. Helpt dat ook niet? 

Reset dan toch de box. Hou me op de hoogte! 

Â