Skip to main content
Beantwoord

Regelmatig toont tv-scherm melding: "Ethernet niet verbonden"

• July 8, 2025
  • 11 reacties
  • 361 keer bekeken

Ik heb mijn tv al vele jaren met een HDMI-kabel verbonden met de KPN-box (DIW7022) en sinds enkele maanden krijg ik regelmatig de melden “Ethernet niet verbonden’ en dan valt ook regelmatig de verbinding geheel weg en heb ik geen beeld. de kabel is uitstekend, de aansluitingen ook. Voor de verbinding heb ik de Experiabox V10. Wifi is uitstekend, maar gebruik ik niet voor de Samsung TV. Ik weet niet wat ik eraan kan doen. Wie kan mij helpen?

Peter

Beste antwoord door JanD

Beste ​@Cellebroer doe de netwerkkabel tussen DIW en modem eens in een andere poort van de modem, je hebt nog 3 mogelijkheden qua poorten. Geeft dat geen verbetering probeer dan eens een andere netwerkkabel, kwaliteit minimaal CAT5e of CAT6.

11 reacties

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • July 8, 2025

Beste ​@Cellebroer de HDMI-kabel is de verbinding tussen de DIW en je tv-toestel en heeft niets met internet te maken.

Hoe is de DIW met internet verbonden, draadloos (wifi) of met een netwerkkabel rechtstreeks op de V10?

Zelf vermoed ik via wifi, dan kun je dat soort meldingen krijgen. Er zit onder de rubriek help een testprogramma voor de wifi binnen de DIW, wat geeft die aan?

Het beste is de DIW bekabeld aan te sluiten op de V10 met een geschikte netwerkkabel.

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 8, 2025

DIW is rechtstreeks met  kabel met V10 verbonden

Erwin van KPN
Moderator

Hoi ​@Cellebroer . Welkom hier.

Ik vermoed dat er een netwerkkabel (ethernetkabel of LAN kabel ) van jouw Experiabox naar jouw TV ontvanger loopt.  Zou je die eens kunnen controleren op beschadigingen of los zittende stekkertjes? 

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 8, 2025

De Ethernetkabel (HDMI) gaat rechtstreeks van de DIW naar de TV.  De kabel is uitstekend en de stekkers zijn goed. Het vreemde is dat als ik NPO1 op kanaal 1 kies de verbinding hapert en op kanaal 191 hij niet hapert.

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • July 8, 2025

Nogmaals ​@Cellebroer een HDMI kabel is géén netwerkkabel en geeft dus niets met internet te maken.

Dus hoe is de DIW aangesloten op de V10, bekabeld of draadloos?

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 8, 2025

De DIW is bekabeld naar de V10

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • Antwoord
  • July 8, 2025

Beste ​@Cellebroer doe de netwerkkabel tussen DIW en modem eens in een andere poort van de modem, je hebt nog 3 mogelijkheden qua poorten. Geeft dat geen verbetering probeer dan eens een andere netwerkkabel, kwaliteit minimaal CAT5e of CAT6.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 8, 2025

Dit is een melding van je Samsung tv. Volgens mij vraagt ie het niet meer als je instelt dat ie 'bedraad' is aangesloten. Ook al is dat niet zo.

Maar je kunt 'm natuurlijk alsnog via de wifi verbinden. Dan komt die melding ook niet meer.

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • July 8, 2025

Dit is een melding van je Samsung tv. Volgens mij vraagt ie het niet meer als je instelt dat ie 'bedraad' is aangesloten. Ook al is dat niet zo.

Maar je kunt 'm natuurlijk alsnog via de wifi verbinden. Dan komt die melding ook niet meer.

Beste ​@PeterG daar heb ik ook aan gedacht, maar beeld/geluid e.d. valt soms uit.

Ik kan me niet voorstellen dat een slechte of geen netwerkverbinding van de tv invloed heeft op een bekabelde aansluiting van de DIW.

Op de tv zelf wifi uitzetten binnen het menu ​@Cellebroer 

Als de DIW bekabeld is aangesloten kun je de wifi binnen het menu van de DIW ook uitzetten, als die niet al uit staat,

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 9, 2025

aan ​@JanD 

Ik heb de kabel in een andere poort van de ExperiaBox gedaan en tot nu toe gaat dat goed. Bedankt voor de suggestie.

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • July 9, 2025

aan ​@JanD 

Ik heb de kabel in een andere poort van de ExperiaBox gedaan en tot nu toe gaat dat goed. Bedankt voor de suggestie.

Graag gedaan ​@Cellebroer , laten we hopen dat je nu een stabiele verbinding hebt.