Skip to main content

Ik heb regelmatig (niet altijd) dat als ik de ontvanger en de tv aanzet dat ik een zwart beeld krijg. Ik zie dan wel de programma balk of het menu. 
Als ik de ontvanger met de knop achterop opnieuw opstart dan werkt het wel weer.
Het is erg vervelend dat dit vaak voorkomt als je vlak voor een programma begint de tv aanzet en dan eerst moet wachten totdat de ontvanger is herstart. 
Is hier een oplossing voor?

Het betreft een vip2952 ontvanger en deze is bedraad zonder switch aangesloten aan de experiabox 

Zet de Arris 2952 uit. 

Met de schakelaar achterop.

Of te wel haal de spanning (volksmond stroom) eraf.

Wacht ongeveer 2 minuten.

Zet hem daarna weer aan en laat hem opstarten.

Als het goed is, werkt daarna alles weer. 

 

Het heeft, helaas, niets met de Arris 2952 te maken.

Hopelijk vind KPN het probleem en kan het met een update worden opgelost.

 

De opnames staan op een centrale server (in de cloud).

Daar staan alle opnames, maar van elk programma maar 1.

Iedereen die een opname daar op heeft ingeplant, kan die zien.

Als iedereen hem “gewist” heeft, gaat deze opname er pas af.

Ergens tussen de “cloud” en de KPN tv ontvanger, gaat het fout.


Ik zet als de ontvanger niet werkt de ontvanger al uit en weer aan maar het is erg vervelend om dat bijna elke keer te moeten doen als de ontvanger even heeft uitgestaan. 


Ik zet als de ontvanger niet werkt de ontvanger al uit en weer aan maar het is erg vervelend om dat bijna elke keer te moeten doen als de ontvanger even heeft uitgestaan. 

 

Ik zet hem gewoon stand-by.

Scheelt heel veel met het aanzetten.

Als je hem uit zet, moet hij helemaal opnieuw opstarten.

En bij een update kan het dan best lang duren. 😉

 

Zwarte beeld bij opnames is inderdaad irritant.

Maar de laatste keer was bij ons een paar weken geleden.


Ik bedoelde ook dat ik m altijd op stand-by zet alleen met weer aanzetten krijg ik dan erg regelmatig zwart beeld waarbij ik alleen het menu  kan oproepen. 
dan moet ik m dus met de schakelaar achterop uit en aan zetten wat weer even duurt voordat je iets kan kijken. 
het is met name ook irritant als je tijdens een programma kijken besluit om boven op de slaapkamer verder te kijken en tijdens de reclame naar boven gaat maar dan toch nog een stuk moeten missen omdat je eerst de ontvanger moet herstarten. 


Ik bedoelde ook dat ik m altijd op stand-by zet alleen met weer aanzetten krijg ik dan erg regelmatig zwart beeld waarbij ik alleen het menu  kan oproepen. 
dan moet ik m dus met de schakelaar achterop uit en aan zetten wat weer even duurt voordat je iets kan kijken. 
het is met name ook irritant als je tijdens een programma kijken besluit om boven op de slaapkamer verder te kijken en tijdens de reclame naar boven gaat maar dan toch nog een stuk moeten missen omdat je eerst de ontvanger moet herstarten. 

 

O, dat is heel wat anders.

Ik dacht dat het over opnemen ging.

 

Hoe zijn de KPN tv decoders verbonden met de Experiabox of Box 12 (KPN router modem)?

Beide KPN tv decoders Arris 2952 defect kan ik me bijna niet voorstellen.

 

Vul ook je profielgegevens van dit forum zo compleet mogelijk in.

Rechtsboven, waar je ook mee inlogt en uitlogt. Als je daar op klikt zie je ook “Mijn profiel” staan. 


Mijn gegevens staan allemaal in mijn profiel. 
het is eigenlijk alleen de ontvanger op de slaapkamer die dit probleem geeft. 
ontvangers zijn dmv een kabel verbinding zonder switch op de kpn box 12 aangesloten. 
hiervoor had ik de experiabox v10a toen gebeurde het ook regelmatig maar ik begin er nu wel de balen van te krijgen. Vandaar toch maar de vraag hier gesteld. 


@Danny881 

Ik ben net zoals jij klant bij KPN.

Dus kan ik, gelukkig die gegevens niet zien.

 

Wacht even op een moderater (KPN medewerker).

Kan wel een paar dagen duren i.v.m. de drukte. 


Dit is een HDMI handshake probleem (HDCP). De apparaten moeten elkaar binnen 20 ms herkennen. 

Is het nog een oude tv? 

Ook een oude HDMI kabel kan roet in het eten gooien. Minimaal een HDMI 1.4 kabel. Maar 2.0 is beter.


Het is wel een wat oudere tv maar als het een HDMI probleem zou zijn waarom zie ik dan wel het menu en de zenderbalk? En waarom is het probleem niet altijd?

ik gebruik de HDMI kabel dienblad van KPN erbij heb gekregen. 


Kan je met het hdmi probleem wel het menu zien dan?


Kan je met het hdmi probleem wel het menu zien dan?

Ik kan het menu oproepen en zie evt de zenderbalk en tv gids maar niet het tv beeld. Lijkt mij als er een HDMI probleem is dat dat ook niet zichtbaar is. 


Ik had @PeterG vergeten te taggen bij de vraag, maar inderdaad was dat ook mijn conclusie.

Ik zie hetzelfde effect, wel menu/info balk maar zwart beeld, heel soms als de IGMP proxy op mijn router weer eens opspeelt bij te snel zappen. Dat heeft echter niets met HDMI te maken en alles met netwerk.

Mijn vraag dan ook, zijn er powerline (DVS) netwerkcomponenten in gebruik of zitten er nog een switch tussen de TV ontvanger en modem/router?


De HDCP beveiliging blokkeert alleen het tv beeld (en geluid). Dat is tenslotte hetgeen onder de kopieerbeveiliging valt. Niet het menu, dus dat blijf je inderdaad zien.

Er is niet 1,2,3 een oplossing. Wat kan helpen is de ontvanger in eco zetten. De tv en de ontvanger zet je gelijk aan. Omdat de ontvanger nu 1 minuut en 40 seconden nodig heeft, en feitelijk hetzelfde opstart als wanneer je 'm met de schakelaar uit zet, zal de Handshake voor de HDCP wel tot stand komen.

In eco stand-by is alleen nog de IR ontvanger aan om hem aan te zetten. Dit kan dan ook alleen met de afstandsbediening.

In stand-by is vrijwel de hele ontvanger nog aan, ook de hdmi chip. Sommige tv's reageren dan ook niet meer op het Handshake signaal omdat er al HDMI signaal is. In stand-by is alleen maar het binnenkrijgen van een stream gestopt.


Hi @Danny881! Ik zie dat het al even stil is geweest in dit topic, sorry daarvoor. Wel heb ik ondertussen via de gegevens in je profiel de verbinding doorgemeten. Daarbij is me niks opgevallen. Alles ziet er goed uit. De verbinding valt niet weg en is altijd stabiel. 

Daarom ben ik het er mee eens dat de meest waarschijnlijke boosdoener een HDCP probleem is. Hoe gaat het nu met het tv-kijken? Heb je nog iets gehad aan de laatste tips van @PeterG


Hi @Danny881! Ik zie dat het al even stil is geweest in dit topic, sorry daarvoor. Wel heb ik ondertussen via de gegevens in je profiel de verbinding doorgemeten. Daarbij is me niks opgevallen. Alles ziet er goed uit. De verbinding valt niet weg en is altijd stabiel. 

Daarom ben ik het er mee eens dat de meest waarschijnlijke boosdoener een HDCP probleem is. Hoe gaat het nu met het tv-kijken? Heb je nog iets gehad aan de laatste tips van @PeterG

Ik heb de tip van @PeterG nu gedaan en de ontvanger in eco modus gezet. 
tot nu toe gaat het nog goed. Maar ik moet wel zeggen dat ik hiervoor toen de ontvanger in de normale stand stond het probleem ook wisselend voor kwam. Het was zo een periode niet en zo ineens vaker achter elkaar. En omdat het de ontvanger op de slaapkamer betreft wordt deze ook niet elke dag gebruikt. Ik hou het nog even in de gaten.