Skip to main content

Beste, wat is de toegevoegde waarde van de tv-ontvanger nog?

Ik heb de tv-ontvanger verwijderd en de KPN-app aan mijn google chromecast (tv) toegevoegd.
Vanuit daar kan ik alles via de app bekijken.

Echter meen ik me te herinneren dat er een bepaalde bandbreedte wordt gereserveerd in het modem voor de tv-ontvanger. Dit is in mijn geval dus onwenselijk want ik wil gewoon “al het internet voor internet” gebruiken.

Kan ik dit ergens in de modeminstellingen wijzigen? En ook nogmaals de vraag, waarom gaat tv-kijken nog steeds ook via dat aparte kanaal met een tv-ontvanger?

 

Admin: eigen topic voor bericht aangemaakt

Het beeld van de KPN tv decoder is mooier dan de ITV app.

 

Er wordt geen bandbreedte gereserveerd.

Heb je glasvezel of koper?


Er wordt welliswaar geen bandbreedte gereserveerd maar het signaal voor tv-ontvangers  (en ook het telefoonsignaal, maar dat is slechts marginaal) krijgen wel voorrang, zodra tv (of telefoon} gebruikt worden. Bij tv+ is dat anders maar hoe precies weet ik niet, ik probeer dat zo lang mogelijk buiten de deur te houden. 


Beste @Simon1978,

Wat @joop2011 hier zegt dat klopt wel:

Het beeld van de KPN tv decoder is mooier dan de ITV app.

Zou de volgende antwoord hierop kunnen geven:

Heb je glasvezel of koper?

Dan kunnen we eventueel meer antwoord hierop geven.


Ik probeer dat zo lang mogelijk buiten de deur te houden. 

Waarom @Henk2304, jij hebt toch glasvezel, of heb je nog koper? Ik zelf heb koper (200 Mbit/s) heb nergens last van qua bandbreedte.


Ik heb glasvezel in de meterkast, van Delta dus zonder kpn. En verder vind ik de tv apps op m'n tv en slimfoon al onwerkbaar (gebruik ik dus ook niet) en heb dus geen behoefte aan een kastje dat alleen maar gebaseerd is op dat soort apps. En verder schijnen opnames en terugkijken nog steeds op een lage kwaliteit te worden doorgegeven. Als ik behoefte heb aan een Android tablet koop ik er zelf wel eentje. Not!

Zoals ik elders al heb aangegeven vind ik het gedwongen vervangen van de 8001 door de 5202 al een aderlating. 


Zoals ik elders al heb aangegeven vind ik het gedwongen vervangen van de 8001 door de 5202 al een aderlating. 

Ik denk dat de 8001 te oud is voor het software wat nu gebruikt word. Ik weet het niet zeker maar de HMB2260, Arris VIP2952 zullen ooit ook niet meer gaan werken, dat die vervangen gaan worden voor een Sagecom DIW7022. Daarna zal ooit de Arris 5202 ook vervangen worden. Maar ik weet niet hoe het gaat werken met de Android-versie van de DIW7022, maar als die niet hoger kan dan zal die ook wel weer vervangen worden die wel de nieuwste Android-versie aan kan. Het is echt gissen hou dat dan weer gaat lopen, zie maar aan die Android-telefoons. Na zoveel jaar kunnen ze niet geüpdatet worden omdat het toestel te oud is voor de vernieuwde Android-versie.


Er wordt wel degelijk ruimte gereserveerd voor de streams via de ontvanger. De live streams wel te verstaan. Die krijgen voorrang op ander internet gebruik. 

Verder, als je abonnement lager is dan de capaciteit van de lijn gaat live tv kijken ook niet van je bandbreedte van je abonnement af.

Vb. Koper aansluiting is 100 Mb/s. Abonnement is (nog) 50. Dan krijg je 70 😉. En de overgebleven 30 wordt gebruikt voor live tv.

Bij glasvezel dito.

Live tv via de ontvanger (dus TV+, Arris, Arcadyan) krijgt ook altijd voorrang op internetgebruik.

TV+, HD live streams 14,5 Mb/s bij bandbreedte van >45 Mb/s. HD streams 7,2 Mb/s bij bandbreedte <45 Mb/s.

Bij de app gaan de streams, 6 Mb/s, altijd ten koste van je eigen abonnements bandbreedte.


Voorrang is wat anders dan reserveren @PeterG. Gereserveerd wil zeggen niet te gebruiken, zelfs als het toestel waarvoor gereserveerd is, uitstaat. Voorrang wil zeggen dat het apparaat de gewenste bandbreedte altijd krijgt, maar als het uitstaat de bandbreedte voor gewoon internet beschikbaar is. Dat laatste is het geval met het klassieke tv platform. Voor tv+ weet ik het niet zoals al gezegd.

Verder is het nog interessant om te weten wat voor abo je hebt. Als je bij glasvezel (technisch tegenwoordig 1 Gb/s) een abo van 200 Mb/s hebt, wordt inderdaad de resterende 800 Mb/s wel gebruikt voor tv, zodat je die 200 Mb/s voor internetverkeer altijd ruim haalt, mits bekabeld; bij Wi-Fi is het altijd maar afw88. 


Bedankt voor alle reacties! Qua kwaliteit merk ik niet veel verschil, tv is ook al 15 jaar oud als het niet meer is. Wij zijn niet zo van de pixels. 😉.

Ons abonnement wordt omschreven als internet, tv en bellen. Van twee van de drie maak ik dus geen gebruik. Best zonde van die 59.89 per maand.

Volgens mij is het glasvezel met een snelheid van 100mb download én upload.


Als u bellen en tv niet gebruikt dan kunt u beter overstappen naar de nieuwste abonnementsvorm.  Kosten voor 100MB snelheid zijn € 42,50 per maand. 


Als @Simon1978 TV wil kunnen kijken op de KPN-app in zijn google chromecast (tv) (zie startbericht) zal hij er toch ook een KPN TV abonnement (€ 12,50) aan moeten toevoegen. Zonder TV abonnement werkt ook de app niet meer.


@Simon1978 maakt wel degelijk gebruik van “tv” bij kpn. Ook al gebruik je de ontvanger niet. TV opzeggen = geen toegang meer tot de kpn tv app.

Ik heb de tv-ontvanger verwijderd en de KPN-app aan mijn google chromecast (tv) toegevoegd.
Vanuit daar kan ik alles via de app bekijken.

Dan is er wel een tv abonnement nodig. Waarbij je dus minimaal één ontvanger krijgt. Als men die in de la legt en alleen de app gebruikt is dan eigen keuze. 

Ontvanger terugsturen zal resulteren dat je administratief geen tv abonnement meer kunt hebben en zal “ineens” de app het ook niet meer doen.


Bedankt voor alle reacties! Qua kwaliteit merk ik niet veel verschil, tv is ook al 15 jaar oud als het niet meer is. Wij zijn niet zo van de pixels. 😉.

 

Maar je oog ziet echt wel een groot verschil als je een nieuwe tv hebt gekocht. 😉😊

En dan zie je ook dat het beeld met een losse KPN tv ontvanger mooier is. 😉

 

Als @Simon1978 TV wil kunnen kijken op de KPN-app in zijn google chromecast (tv) (zie startbericht) zal hij er toch ook een KPN TV abonnement (€ 12,50) aan moeten toevoegen. Zonder TV abonnement werkt ook de app niet meer.

@RBxx 

€ 12,50 is bij het abonnement KPN tv+

Bij alle “oudere” abonnementen is het € 10,-- per maand.


@joop2011 , mijn reactie was een aanvulling op het bericht er vlak boven

Als u bellen en tv niet gebruikt dan kunt u beter overstappen naar de nieuwste abonnementsvorm.  Kosten voor 100MB snelheid zijn € 42,50 per maand.