Skip to main content

Ik heb nu een tijdje interactieve TV van KPN en het brengt mij een beetje terug naar mijn jeugd.

Ik moet elke keer op staan, naar de tv toe lopen en een paar cm van het de tv ontvanger afstaan wil dat ding een keer reageren. Batterijen elke keer vernieuwen lijkt mij ook geen oplossing.

Gelukkig heeft KPN daar ook een oplossing voor en idd een oplossing die je 40 jaar geleden had kunnen verwachten. Er mag niets in de buurt staan wat storing kan veroorzaken. Dus geen lichten, je mobiel ver uit de buurt houden en je tv ook nog het liefst uit. Valt me mee dat ik mijn oude vullingen nog mag houden.

 

Is het mogelijk de receiver met een app of zo iets te bedienen?

 

haal alleen even je DECT telefoon weg (uit de buurt), dat is meestal het probleem


Toch moet er iets zijn wat op het InfraRood stoort. Een andere bron die IR produceert.

Bv een daglichtsensor op je televisie. …. reageert ie wel goed (v.a. je zitpositie) als je tv uit is?


Beste @Andy P 

Heb je de TV ontvanger zodanig opgesteld dat de afstandbediening en de voorkant van het kastje elkaar kunnen zien? Ik zit op ruim 3 meter afstand van de Arris 4K en dat werkt probleemloos met de meegeleverde batterijen.


haal alleen even je DECT telefoon weg (uit de buurt), dat is meestal het probleem

Heb ik niet


Toch moet er iets zijn wat op het InfraRood stoort. Een andere bron die IR produceert.

Bv een daglichtsensor op je televisie. …. reageert ie wel goed (v.a. je zitpositie) als je tv uit is?

Ik heb geen daglichtsensor en als ik heel goed richt en stil blijf, even mijn adem in houd, is de kans dat deze vanuit zitstand het wel doet…. (OK, dat laatste is een beetje overdreven). Echter ik zit nog geen 4 meter van de receiver vandaan. Staat niets tussen. Alles doet het goed, zelfs de afstandsbediening van mijn jaren 90 stereo, ook de vorige Ziggo afstandsbediening was geen probleem. Maar die ging dan ook niet via het antieke IR.


Beste@Andy P 

Heb je de TV ontvanger zodanig opgesteld dat de afstandbediening en de voorkant van het kastje elkaar kunnen zien? Ik zit op ruim 3 meter afstand van de Arris 4K en dat werkt probleemloos met de meegeleverde batterijen.

Ja, zit niets tussen en ik zit er nog geen 4 meter vandaan. Ik heb alleen geen 4K


Zelfs als ik de afstand bediening naar achteren op de witte muur richt werkt ie nog. Geen idee hoe het IR licht er dan komt maar het werkt. Ik denk dat er echt iets mankeert aan jouw exemplaar.


Dit fenomeen komt helaas regelmatig voor.

Leg eens een boek boven op de TV ontvanger zodat het boek aan de voorzijde een paar centimeter uitsteekt.

Reageert de TV ontvanger nu beter?


Zelfs als ik de afstand bediening naar achteren op de witte muur richt werkt ie nog. Geen idee hoe het IR licht er dan komt maar het werkt. Ik denk dat er echt iets mankeert aan jouw exemplaar.

Dit fenomeen komt helaas regelmatig voor.

Leg eens een boek boven op de TV ontvanger zodat het boek aan de voorzijde een paar centimeter uitsteekt.

Reageert de TV ontvanger nu beter?

Ik ga dat wel proberen als ik thuis ben, maar mocht dat werken…. Serieus? 2019? Ziggo weet dan wel niets van internet snelheid, maar de receiver stond in een gesloten kast en de ab deed het gewoon. Dat geeft dan meteen aan dat ik wel gelijk heb met de kop “retro afstandsbediening” en ik mag toch wel meer verwachten van een provider als KPN?


Je mag meer verwachten maar dat zou je ook moeten krijgen .Als je een nieuwere ontvanger hebt zou je nog achter je moeten kunnen richten en dan nog doet 'ie het. Mijn decoder hangt achter de TV aan de beugel en kan dus nooit de afstandsbediening zien. En toch werkt het prima .

Dus je hebt een slechte decoder of een slechte AB .

Overigens heeft de nieuwe 4K ontvanger van KPN een bluetooth ontvanger . Dus we zijn toch wel in 2019...


Overigens heeft de nieuwe 4K ontvanger van KPN een bluetooth ontvanger . Dus we zijn toch wel in 2019...

De oude 4K ontvanger van KPN heeft ook een bluetooth afstandsbediening hoor.

Ik heb dit fenomeen overigens al vaak voorbij zien komen hier op het forum.


Dit fenomeen komt helaas regelmatig voor.

Leg eens een boek boven op de TV ontvanger zodat het boek aan de voorzijde een paar centimeter uitsteekt.

Reageert de TV ontvanger nu beter?

Dit werkt idd een stuk beter. Mooie reclame voor KPN. :smirk:


Je mag meer verwachten maar dat zou je ook moeten krijgen .Als je een nieuwere ontvanger hebt zou je nog achter je moeten kunnen richten en dan nog doet 'ie het. Mijn decoder hangt achter de TV aan de beugel en kan dus nooit de afstandsbediening zien. En toch werkt het prima .

Dus je hebt een slechte decoder of een slechte AB .

Overigens heeft de nieuwe 4K ontvanger van KPN een bluetooth ontvanger . Dus we zijn toch wel in 2019...

 

 

Hmmm bluetooth is uit 1994, dus niet echt 2019. Vooral niet omdat tegenwoordig heel veel zaken al gewoon via wifi geregeld kunnen worden zoals stereo-installaties, verlichting, verwarming, alarm, camera's en noem maar op. Gewoon via je telefoon.


Moet je eens nagaan hoe Harald Blauwtand ca910/986 verbindingen maakte tussen Scandinavië en Europa. Ook niet echt 2019.

Helaas ook vaker gelezen hier, dat dit vaker voorkomt,... Maar welke type ontvanger? En afstandsbediening heb je gekregen, is deze wit of wit/zwart? Lees ik niks over,.. 


Dit fenomeen komt helaas regelmatig voor.

Leg eens een boek boven op de TV ontvanger zodat het boek aan de voorzijde een paar centimeter uitsteekt.

Reageert de TV ontvanger nu beter?

Dit werkt idd een stuk beter. Mooie reclame voor KPN. :smirk:

Zet de TV ontvanger in een TV kast met open front onder de televisie of zet de TV ontvanger zo ver mogelijk naar achteren en in ieder geval achter het denkbeeldige vlak evenwijdig aan het beeldscherm.


@Andy P . Heb je misschien nog een tweede tuner (extra afstandbediening) . Zo zouden we kunnen testen of het met je huidige ab of tuner te maken heeft.

 


Moet je eens nagaan hoe Harald Blauwtand ca910/986 verbindingen maakte tussen Scandinavië en Europa. Ook niet echt 2019.

Helaas ook vaker gelezen hier, dat dit vaker voorkomt,... Maar welke type ontvanger? En afstandsbediening heb je gekregen, is deze wit of wit/zwart? Lees ik niks over,.. 

Ik heb de Arris VIP2952 V2 met een witte afstandsbediening. 


@Andy P . Heb je misschien nog een tweede tuner (extra afstandbediening) . Zo zouden we kunnen testen of het met je huidige ab of tuner te maken heeft.

 

Dit ga ik nog wel proberen, ik heb er boven ook nog 1 staan. Ik laat dat nog even weten.


Hmmm bluetooth is uit 1994, dus niet echt 2019. Vooral niet omdat tegenwoordig heel veel zaken al gewoon via wifi geregeld kunnen worden zoals stereo-installaties, verlichting, verwarming, alarm, camera's en noem maar op. Gewoon via je telefoon.

De vraag om de TV ontvangers via wifi te kunnen besturen is, zoals uit dit topic blijkt, al meer dan drie jaar oud:confounded:


Hmmm bluetooth is uit 1994, dus niet echt 2019. Vooral niet omdat tegenwoordig heel veel zaken al gewoon via wifi geregeld kunnen worden zoals stereo-installaties, verlichting, verwarming, alarm, camera's en noem maar op. Gewoon via je telefoon.

 

Dit zie je wel meer in dit forum. Iemand vraagt iets en plotseling komt er iemand die denkt slim te zijn en verteld dat je wat anders kunt gebruiken. 

De vraag gaat over de afstandbediening. Niet over een smartphone, een  Apple watch of een microwave oven. 

Het verhaal over tegen de muur richten is in ieder geval bij mij met beide apparaten klinklare onzin. De afstandbediening is een leuk design, maar in het gebruik een van de slechtste producten die ik ooit heb meegemaakt. Dat de oplossing van WJB schijnt te werken geeft aan dat er iets technisch wat mis mee is.  

 


Dit zie je wel meer in dit forum. Iemand vraagt iets en plotseling komt er iemand die denkt slim te zijn en verteld dat je wat anders kunt gebruiken. 

Waar wil je naartoe?


Dit zie je wel meer in dit forum. Iemand vraagt iets en plotseling komt er iemand die denkt slim te zijn en verteld dat je wat anders kunt gebruiken. 

Waar wil je naartoe?

Direct gebruikt KPN dit als argument om te vertellen dat, na de grote wens van de gebruikers, om de afstandbediening af te schaffen deze niet meer te leveren. 

Misschien vind jij het fantastisch, ik wil zoals ook al genoemd is in deze thread een simpel altijd werkend apparaatje blijven gebruiken met vaste toetsen om de TV te bedienen. 

Als iemand een smartphone wil gebruiken of een Apple watch, laat die persoon dan de reeds bestaande thread opzoeken of een nieuw topic maken. 

Deze thread gaat over afstandbediening. 

 


Direct gebruikt KPN dit als argument om te vertellen dat, na de grote wens van de gebruikers, om de afstandbediening af te schaffen deze niet meer te leveren. 

Daar hoef je echt niet bang voor te zijn hoor.

 

Als iemand een smartphone wil gebruiken of een Apple watch, laat die persoon dan de reeds bestaande thread opzoeken of een nieuw topic maken. 

Deze thread gaat over afstandbediening. 

Het is anders de topic starter die bediening met de telefoon via wifi ter sprake brengt hoor.

...Vooral niet omdat tegenwoordig heel veel zaken al gewoon via wifi geregeld kunnen worden zoals stereo-installaties, verlichting, verwarming, alarm, camera's en noem maar op. Gewoon via je telefoon.

 


Het is anders de topic starter die bediening met de telefoon via wifi ter sprake brengt hoor.

...Vooral niet omdat tegenwoordig heel veel zaken al gewoon via wifi geregeld kunnen worden zoals stereo-installaties, verlichting, verwarming, alarm, camera's en noem maar op. Gewoon via je telefoon.

 

aan WJB,

Sorry,  je hebt gelijk.

Ik had gewoon kunnen schrijven. Voor mij hoeft Wifi niet. Ik wil gewoon een overzichtelijke afstandbediening waarop alle knoppen de functie hebben die het aangeeft en waar ik niet soms 20 keer op de settopbox (ontvanger in KPN jargon) moet richten voor er wat gebeurt. Het kan me niet schelen welke verbindingstechniek hiervoor wordt gebruikt. 

Wat me overigens opvalt is dat sommige functies het altijd doen, maar bijvoorbeeld de opname functies vaak een eindeloos aantal keren happeren. (WJB ik begrijp best dat dit een software probleem is bij “opnames” en waarschijnlijk niet aan de afstandbediening ligt. ).


Ik had gewoon kunnen schrijven. Voor mij hoeft Wifi niet. Ik wil gewoon een overzichtelijke afstandbediening waarop alle knoppen de functie hebben die het aangeeft en waar ik niet soms 20 keer op de settopbox (ontvanger in KPN jargon) moet richten voor er wat gebeurt. Het kan me niet schelen welke verbindingstechniek hiervoor wordt gebruikt. 

De verbindingstechniek zou inderdaad niets uit mogen maken maar helaas is IR absoluut niet de meest betrouwbare verbindingstechniek. Blijkbaar kan interferentie met andere IR zenders zoals de inactivity sensor van de televisie tot zeer vervelende situaties leiden. Dat ik ook precies waarom het afdekken van de TV ontvanger regelmatig succesvol is bij dergelijke problemen.

De 4K TV ontvangers hebben gelukkig een bluetooth afstandsbediening en dat is al veel betrouwbaarder.

Naast de gewone afstandsbediening is bediening via wifi mijns inziens wel gewenst al het maar voor die mensen die wel hun telefoon of tablet willen gebruiken. Maar denk bevoorbeeld ook aan die abonnees die via Google Home hun televisie spraakgestuurd willen kunnen bedienen. Die vraag is ook al meerdere keren voorbij gekomen op dit forum.