Skip to main content

Ik heb 's avonds problemen met terugkijken van TV programma. Het lijkt op bandbreedte problemen met KPN in onze buurt. Hoe is dit te bepalen.

 

 

Wat zegt deze site over de te behalen snelheid op jouw adres? https://xs4all-fpi-info.fourstack.nl/ graag een screenshot zonder je postcode plaatsen. 


 


De snelheid is in ieder geval geen probleem.  Er komt voldoende binnen om probleemloos tv te kunnen kijken. Ervan uitgaande  dat je die snelheid ook hebt.  Dat zou je nog kunnen meten. Is de ontvanger direct met een kabel aangesloten het modem of zit er iets tussen zoals een draadloos verbindingsset of een switch?


De ontvangers zitten via een kabel aangesloten.


Welke type ontvanger is het?


Ik heb 3 verschillende merken, die heb ik allemaal al jaren en geven allemaal dezelfde problemen.

Arris, Arcadyan en Motorola.


Doe eerst die Motorola maar eens omruilen:

https://www.kpn.com/service/televisie/servicetool-apparatuur-wissel.htm#/0001


Vervolgens: zijn de ontvangers rechtstreeks op de Experiabox aangesloten? Met een kabel bestaande uit 1 stuk zonder dat er andere kastjes ofzo tussen zitten? 


Ik heb de gisteren geprobeerd zonder de Motorola, toen was het probleem bij die anderen nog niet verdwenen.


Er zitten wifi versterkers tussen, maar die heb ik er al eens van tussen gehaald. Het probleem bleef.


Er zitten wifi versterkers tussen, maar die heb ik er al eens van tussen gehaald. Het probleem bleef.

Sowieso is het het beste om die dingen er tussenuit te laten totdat het probleem opgelost is. Een zo kaal mogelijke situatie, dan moet het probleem opgelost zijn. Als dat het niet is: zorgen dat het gebeurt. Daarna kun je weer andere apparaten aansluiten.


Hoeveel ontvangers heeft u? Welke Experiabox? Gebruikt u een switch in uw netwerk? Want u heeft dus sowieso 3 ontvangers, mogenlijk meer, dan komt u wellicht poorten tekort op de Experiabox. Dus switch?


Experia box V9, geen switch. er zitten 4 poorten op voor de 3 ontvangers, op de vierde zit een NAS drive. Verder niets. Internet gaat via de WiFi versterkers.

 


Als u die Motorola afkoppelt en u sluit op die poort een laptop of pc bekabeld aan, welke snelheid haalt u dan bij een speedtest? 


Sowieso zou pairbounding verstandig zijn denk ik. Maar dat word momenteel niet aangesloten vanwege corona.


Hi @Watergeus67, welkom hier. Ik zie dat je al goed op weg bent geholpen door de anderen hier. Maar wat zijn de problemen eigenlijk precies die je ervaart? Gaat het specifiek om ‘Terugkijken’, of (ook) opnames kijken? En wat ervaar je dan? Zie je foutmelding, of iets anders? Is dat dan bij elk programma(/opname) dat je terugkijkt?


De ontvangers zitten via een kabel aangesloten.

Er zitten wifi versterkers tussen, maar die heb ik er al eens van tussen gehaald. Het probleem bleef.

Experia box V9, geen switch. er zitten 4 poorten op voor de 3 ontvangers, op de vierde zit een NAS drive. Verder niets. Internet gaat via de WiFi versterkers.

Ik begrijp het niet helemaal. Zaten de ontvangers eerst aangesloten via WiFi-Versterkers (welke?)? Waren die WiFi Versterkers toen via een kabel aangesloten op de V9? Want als je een ontvanger aansluit op een WiFi Versterker die alleen via Wi-Fi aan de V9 is gekoppeld heb je feitelijk een draadloze, minder betrouwbare verbinding; het kan werken, maar allerlei omgevingsfactoren maken Wi-Fi minder geschikt voor streaming zoals van iTV. Anderzijds blijkt uit je laatste reactie dat het ook niet goed gaat als je de ontvangers rechtstreeks via een LAN-kabel op de V9 hebt aangesloten. 

In het screenshot zie ik dat pairbonding mogelijk is, maar is dat ook aangesloten? Je kunt dat eenvoudig zien doordat er in dat geval een gevorkt (meestal zwart) kabeltje van je IS/RA-punt (meestal in de meterkast) naar de V9 gaat (waarbij de splitsing aan de kant van het IS/RA-punt zit). Als je weet waar je moet kijken kun je dat ook op de statuspagina van de V9 zien, maar het is alweer een aantal jaren geleden dat ik een V9 had, dus ik weet niet meer precies waar. Je kunt ook een speedstest doen op een bekabelde pc: als je daar rond de 60 Mb/s haalt kun je er vanuit gaan dat pairbonding actief is; ook dit is via Wi-Fi veel minder betrouwbaar te meten.


Beste,

 

Ik heb inmiddels een KPN monteur op bezoek gehad. Hier in huis verbindingen getest en was alles in orde. Problemen bleken na intern onderzoek bij KPN afkomstig uit het centrale programma systeem {regio problemen} te zitten waar de TV informatie werd opgehaald. Inmiddels heeft de monteur ook nog de Motorola omgewisseld. Alle ontvangers zitten echter nog wel steeds op oude software. Dit is vervelend bij storingen want hulp en uitleg klopt niet bij onze ontvangers. Dit blijkt echter ook weer centraal gereedgezet te moeten worden. Men heeft beloofd de MAC adressen toe te voegen aan de lijst om ge-update te worden. Dit is nog niet gebeurd. Voorlopig werk alles wel naar behoren.


Beste,

 

Ik heb inmiddels een KPN monteur op bezoek gehad. Hier in huis verbindingen getest en was alles in orde. Problemen bleken na intern onderzoek bij KPN afkomstig uit het centrale programma systeem {regio problemen} te zitten waar de TV informatie werd opgehaald. Inmiddels heeft de monteur ook nog de Motorola omgewisseld. Alle ontvangers zitten echter nog wel steeds op oude software. Dit is vervelend bij storingen want hulp en uitleg klopt niet bij onze ontvangers. Dit blijkt echter ook weer centraal gereedgezet te moeten worden. Men heeft beloofd de MAC adressen toe te voegen aan de lijst om ge-update te worden. Dit is nog niet gebeurd. Voorlopig werk alles wel naar behoren.

A oké, fijn dat er een monteur is langs geweest, en dat inmiddels de storing opgelost lijkt te zijn. 

Omdat je nog een Motorola had is jouw account inderdaad nog niet omgezet naar de nieuwe software. Nu die is omgeruild staat niks meer in de weg, dus nu is het afwachten tot er een nieuwe groep klanten wordt omgezet waar jij dan tussen zal zitten. Puur een kwestie van tijd dus.