Skip to main content

Misschien doe ik iets verkeerd, maar ik heb onlangs een nieuw tv kastje gekregen. Een SAGEMCOM DIW7022. Die een soort van smart menu heeft als je hem opstart, je komt op een uitgelicht pagina en dan kan je een keuze maken wat je wilt. Je kan dan een zender die je wilt zien indrukken op de afstandsbediening of via het menu naar het programma wat je wilt zien. Nou ben ik ouderwets en kijk graag “gewoon” tv. is er een manier om dat kastje in te stellen dat het meteen tv opstart en alleen als ik op de home button druk dat startscherm krijg?

daarbij als ik tijdens het tv kijken de gids open kan ik niet meer terug naar mijn programma. Als ik de back/terug knop indruk dan word het startscherm geopend en schakelde het kastje naar het programma op de uitgelicht pagina (wat ik aan het kijken was is dan weg) en moet ik via de gids weer terug naar het programma wat ik aan het kijken was. Dit werkt onhandig zeker als je het programma gepauzeerd hebt en dus een stuk achterloopt op de uitzending. Je bent dan de buffer kwijt en via terugkijken mag je niet vooruit spoelen dus je kan niet terug naar waar je was gebleven. Doe ik iets verkeerd? Zie ik een knop over het hoofd? Of is dit een bug van het systeem?

het is erg onhandig als je even de gids wilt bekijken en hetgeen wat je aan het kijken bent weg is. En je opnieuw moet afstemmen. 
het oude kastje kon je gewoon de gids weer sluiten en keek je verder waar je was zonder dat je allerlei menu’s door moet. Ook had m’n oude kastje een knop tv, dus als ik in een van de apps zat kom je daarmee terug naar tv, die mis ik ook op het nieuwe kastje.

Ik hoor het graag, wie weet doe ik wat verkeerd. Maar als dit het is en ik gewoon eraan zal moet wennen dat je altijd een menu door moet dan pak ik ik het oude kastje er weer bij en gaat het nieuwe kastje terug de doos in. Ik kan het me best voorstellen dat dit het nieuwe kijken is. Gewoon tv kijken is ouderwets tegenwoordig :) 

Dag @Jackjack je vind het antwoord op je vraag over het startscherm hier.

Dank je wel @Joep1965 hiermee start de tv op met npo1 

alleen nog steeds als ik het menu open of de gids open en dan op de terug knop druk om terug naar tv te gaan dan gaat de tv terug naar npo1. Dus ik kijk lekker een docu op discovery, druk op gids om te zien wat erna komt, en even kijken wat er verder op tv is. Als ik weer terug wil naar mijn programma en op de terug knop druk en tv switcht naar npo1. Ik moet dan opnieuw afstemmen op discovery maar ben dan wel de buffer kwijt (terug spoelen) ik moet dus via de gids dan terug naar discovery en deze opnieuw selecteren of ik moet het kanaal nummer indrukken op de afstandsbediening. 

ik zie hier geen opties voor. Ik heb net ook nog even naar updates gezocht maar software is up to date.

is de terug knop op een of andere manier te programmeren of in te stellen dat ie gewoon 1 stap terug moet. Dus in dit voorbeeld geval gewoon de gids sluiten en de zender weergeven die ook weergegeven word toen de gids geopend werd. 

@Jackjack 

Al je de Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box) aanzet en daarna op een cijfer klikt, dan gaat hij meteen naar die zender.

Als je in de gids zit en weer terug wilt, dan moet je nogmaals op de toets gids klikken (dus niet op de return toets)

Je kan hem inderdaad ook op tv laten opstarten. 

Dank je wel @joop2011 dat ga ik proberen vanavond.

vroeg me al wat ik over het hoofd zag 😀

Ik vind het fijn om te lezen dat je op weg geholpen bent door mede-klanten, @Jackjack. Is het al gelukt om het uit te proberen?

Gewoon tv kijken is ouderwets tegenwoordig :) 

Haha, bijna wel, hè?! 😉

@Jackjack 

Ouderwets??

Dat was de LP en het cassettebandje ook.

En zie, ze zijn beide weer terug.

Dus wat is ouderwets?

alleen nog steeds als ik het menu open of de gids open en dan op de terug knop druk om terug naar tv te gaan dan gaat de tv terug naar npo1.. 

Je kunt sinds een update van januari de terugknop ingedrukt houden om terug te gaan naar de live zender die je het laatst aan het kijken was.

Je kunt op die manier helaas niet terug naar bijvoorbeeld een opname die je aan het kijken was toen je per ongeluk een verkeerd knopje indrukte. Nog wat meer tips in Hoe kan ik een handleiding krijgen van mijn nieuwe afstandsbediening?

Ook had m’n oude kastje een knop tv, dus als ik in een van de apps zat kom je daarmee terug naar tv, die mis ik ook op het nieuwe kastje.

De recente Comfort+ afstandsbediening voor TV+ heeft dat veel gemiste knopje weer wel. Maar die mist andere handige knopjes, dus als de witte standaardafstandbediening verder oké voor je is, zou ik die blijven gebruiken.

Bedankt voor de handige tips @joop2011 @Shyrin van KPN @Arjan van B  Ik ga dat wel even uitproberen.

wel merk ik dat ik erg moet wennen aan het nieuwe systeem. Ik vond de oude kastjes fijner werken. menu voor de gids was fijner. Ik kan op het kastje zien welke zender ik geselecteerd heb, switchen tussen gids, menu en live tv gaat beter, minder lang wachten voordat ik weer tv heb.
Maar misschien komt dat omdat ik al die extra’s app niet gebruik. (Heb een mooie smart tv waar dat allemaal op zit) 
Klinkt misschien gek maar zit erover te denken om mijn oude kastjes te houden tot ze stuk gaan

Reageer