Skip to main content

Hallo,

Vandaag heb ik mijn  Arris VIP5202 kpn ontvanger aangesloten. Met aangesloten bedoel ik door middel van een 
HDMI kabel aangesloten op hdmi 1 poort van mijn Samsung HWN-950 soundbar. Vanaf de HDMI ARC poort van de soundbar gaat een hdmi kabel naar de HDMI 4 (ARC) poort van mijn samsung smarthub van de ue55ks8000 samsung tv.

Voorheen deed ik mijn tv aan met de afstandsbediening van mijn vorige KPN ontvanger waarbij hij automatisch ook mij soundbar aandeed. De soundbar ging dan automatisch naar HDMI 1 waardoor ik direct beeld kreeg.

 

Met de nieuwe kpn ontvanger kreeg ik ook een nieuwe afstandsbediening. Eindelijk een met bluetooth erg prettig. Nu kan eindelijk het tvmeubel dicht blijven. Ik heb vervolgens de afstandsbediening verbonden met de tv en de soundbar dit werkt ook. Het probleem is nu alleen dat wanneer ik mijn tv (en soundbar) aan doe met de kpn afstandsbediening dat mijn soundbar dat automatisch gaat naar de bron D.in / TV ARC. Hierdoor heb ik geen beeld en moet ik als nog de soundbar op hdmi 1 zetten om beeld en geluid te krijgen. 

 

Mijn vraag is dan ook hoe kan ik ervoor zorgen dat wanneer ik mijn tv inschakel en dus ook mijn soundbar met de kpn afstandsbediening dat mijn soundbar automatisch naar hdmi 1 gaat?

(het is wel van belang te vermelden dat ik wel graag de kpn ontvanger via de soundbar laat gaan ivm de mogelijkheid voor dolby atmos)

 

Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen.

Hoe kan ik mijn afstandsbediening kpn koppen aan mijn Samsung tv wat snelknop


Dag Sgremmen,

 

Je kan de afstandsbediening koppelen via het menu van interactieve tv ontvanger van kpn. Daar kun je de optie afstandsbediening kiezen en dan zal je begeleidt worden hoe het een en ander configureren. 

 

Succes!


De beste manier om een tv en soundbar te koppelen met een kpn iTV-ontvanger is:

  1. Sluit de ontvanger via HDMI aan op de tv.
  2. Sluit een HDMI-ARC poort van de tv aan op de soundbar.
  3. Sluit de ontvanger via een optische (TOSLink) kabel aan op de soundbar (dit is alleen nodig al je radio wilt luisteren zonder je tv aan te zetten).
  4. Stel de kpn AB in voor je tv en soundbar via het menu van de ontvanger (heb je al gedaan lees ik).

Deze setup heb ik (weliswaar met LG) ook en andere forumgebruikers doen 't ook op deze manier. Als ik alleen radio wil luisteren hoef ik alleen maar de ontvanger aan te zetten (knopje "KPN” op de AB); de soundbar gaat dan ook automatisch aan (uit helaas niet). Als ik tv wil kijken moet ik zowel het knopjes "TV” als "KPN” indrukken (voor aan maar nu ook voor uit, zowel tv als soundbar). 


Bedankt Henk2304 voor uw reactie.

 

Omdat mij soundbar dolby atmos ondersteunt maar dan enkel en alleen via HDMI ben ik genoodzaakt om mijn ontvanger direct aan te sluiten op de soundbar in plaats van op de tv en dan naar de soundbar. 

Het probleem is dan dus alleen wel dat bij het aanzetten van de tv en dus ook de soundbar de soundbar naar bron TV/ARC gaat in plaats van HDMI 1 waar ik de ontvanger op heb aangesloten. Hierdoor heb ik geen beeld en moet ik als nog de afstandsbediening van de soundbar pakken om deze op hdmi 1 te zetten.

Hopelijk heb je nog een andere idee of wellicht dat iemand anders nog een idee heeft?


Ik heb niet zoveel verstand van Atmos, maar weet wel dat zowel m'n tv als soundbar dat ondersteunen; ik ga er dan ook vanuit dat in de voorgestelde aansluitmanier dat gewoon doorgegeven wordt. Komt bij dat nog mag weinig zenders Atmos uitzenden. 

@wjb , heb jij nog ideeën? 


Komt bij dat nog mag weinig zenders Atmos uitzenden. 

Geen. Is alleen bij 4k on demand het geval. En momenteel alleen bij abo  Netflix met het 4k-abonnement.

de soundbar naar bron TV/ARC gaat

Tja, dat komt doordat HDMI-CEC dát ondersteunt. Als ie doorkrijgt dat de TV wordt ingeschakeld gaat ie naar die bron. Dan is niet te veranderen. De aansluitroute die Henk aangeeft is voor HDMI/ARC de énige.

Dus: ontvanger met hdmi naar de TV. En TV vanaf HDMI-ARC naar de ARC in/uitgang van de soundbar.

TV ondersteunt geen Atmos. Daar is ie al net te oud voor. Dan gaat het CEC protocol niet werken. Dan is Atmos alleen te krijgen zoals jij het aansluit en zul je iedere keer je soundbar moeten schakelen….

Sluit je soundbar dan niet aan op de ARC poort van je TV !

En zoals al aangegeven, Atmos zit alleen bij (sommige titels van) Netflix met het 4k-abonnement.


@wjb , heb jij nog ideeën? 

Nee, niet echt. Als de hdmi-ARC uitgang van de televisie geen atmos ondersteunt dan ben ik bang dat dat niet gaat werken.


Bedankt voor jullie reacties. Mijn tv ondersteunt inderdaad geen atmos.

Atmos werkte daardoor voorheen ook alleen via de Netflix app op de xbox.

Nu de ontvanger van KPN dit ook ondersteunt is het een stuk gebruiksvriendelijker om het te kunnen horen. 

Ik heb het nu maar opgelost door anynet uit te zetten op de soundbar. Niet een erg duurzame oplossing aangezien de soundbar nu aanblijft maar hij staat in elk geval op de juiste source.


Niet een erg duurzame oplossing aangezien de soundbar nu aanblijft

Er zit toch wel een stand-by knop op? En zeker op de bijgeleverde afst.bed. Ik zou hem niet 24/7 aanlaten '’voor gemak'’.