Skip to main content
Vraag

Samsung tv schakelt geluid naar koptelefoon en weer terug

• July 13, 2025
  • 19 reacties
  • 133 keer bekeken

Silvester de Jong
Topper

Mijn Samsung TV schakelt geluid naar koptelefoon waardoor geen geluid meer via TV verloopt. Er is geen koptelefoon gekoppeld aan de TV of aan KPN. Na onbepaalde tijd komt geluid weer terug en verdwijnt weer. Heb dit probleen op 1 Samsung TV en op andere Samsung valt geluid gewoon weg. Deze problemen ervaar ik pas sinds overstap naar KPN met internet en TV. Resets helpen niet, kastjes gewisseld, alles uit en aan gezet, instellingen gewijzigd, niets helpt. Maak gebruik van Frirzbox, geen soundbar gekoppeld. Wie heeft hiervoor een oplossing?

19 reacties

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Hi ​@Silvester de Jong, welkom op de KPN Community! En wat heb je een bijzonder probleem meegenomen.

Laten we eerst kijken of we kunnen achterhalen waar het probleem precies zit. Om uit te sluiten of dit probleem in de Samsung TV zit of in de tv-box wil ik je vragen het volgende te testen: Koppel de tv-box los van de TV en schakel daarna de TV in. Schakelt het geluid dan alsnog over op een koptelefoon (die niet is aangesloten)?

Silvester de Jong
Topper

Hi Denise,

Dank voor je reactie. IK heb de stroom van de KPN-tv gehaald en heb op de TV Netflix opgestart. Het lijkt er op dat het probleem zich niet voordoet als het KPN kastje uit staat. Het geluid blijft lange tijd constant en valt niet weg. Wanneer kastje aan staat dan valt meestal binnen 5 minuten het geluid weg en zie je het icoon van koptelefoon naast de volumeniveau staan. Zonder actief tv kastje geen uitval meer.

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Oke, het probleem lijkt dus te zitten in de tv-box. Heb je deze al eens voorzien van een frisse start? Hiermee zet je de tv-box terug naar de fabrieksinstellingen. De koppeling met een eventuele koptelefoon zou daarmee ook moeten verdwijnen.

ikheetjeff
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • July 20, 2025

Ik ga er even vanuit dat dit over de DIW7022 gaat, de kleine KPN TV+ box. Je zegt al dat je geen koptelefoon hebt gekoppeld, maar zie je ook geen apparaten onder Instellingen > Apparaat > Afstandbedieningen en accessoires staan?

Niet (de koptelefoon van) je buren die per ongeluk gekoppeld zijn met jouw tv-box?

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 20, 2025

Hmm. De Samsung zelf geeft geen "koptelefoon symbool" als m'n koptelefoon in gebruik is.

Mogelijk toch iets van de kpn box. 

Ga naar instellingen. Dan onder afstandsbediening staat Afstandsbedieningen en accessoires. Haal daar overbodige apparaten eruit.

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Goede tips!

Silvester de Jong
Topper

Oke, het probleem lijkt dus te zitten in de tv-box. Heb je deze al eens voorzien van een frisse start? Hiermee zet je de tv-box terug naar de fabrieksinstellingen. De koppeling met een eventuele koptelefoon zou daarmee ook moeten verdwijnen.

Er is geen enkel apparaat of device zichtbaar als gekoppeld. Ik heb zowel de TV als kastje meerdere keren naar affabriek gezet maar het blijft terugkomen. 

Silvester de Jong
Topper

Hmm. De Samsung zelf geeft geen "koptelefoon symbool" als m'n koptelefoon in gebruik is.

Mogelijk toch iets van de kpn box. 

Ga naar instellingen. Dan onder afstandsbediening staat Afstandsbedieningen en accessoires. Haal daar overbodige apparaten eruit.

Dank Peter voor je reactie. Ik zie alleen de afstandbediening en de mogelijkheid om een afstandbediening aan te sluiten. Heb voor het gemak de koppeling verbroken en opnieuw ingesteld. Geen resultaat.

Silvester de Jong
Topper

Ik ga er even vanuit dat dit over de DIW7022 gaat, de kleine KPN TV+ box. Je zegt al dat je geen koptelefoon hebt gekoppeld, maar zie je ook geen apparaten onder Instellingen > Apparaat > Afstandbedieningen en accessoires staan?

Niet (de koptelefoon van) je buren die per ongeluk gekoppeld zijn met jouw tv-box?

Dank ikheetjeff voor je reactie. Het frustrerende is dat ik dus geen apparaten zie onder gekoppelde apparaten en dat ik bij zoeken ook geen hoofdtelefoon of iets dergelijks vindt. Bij afstandbediening zie ik ook alleen wat in bovenstaand screenshot staat. Zie ook eerdre bericht waarop ik heb gereageerd.

Silvester de Jong
Topper

Ga de kabels maar een wijzigen, wellicht dat hier iets mis gaat.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 23, 2025

Maak eens een foto van de melding. En plaats die hier.

Silvester de Jong
Topper

Silvester de Jong
Topper

Silvester de Jong
Topper

Scherm Samsung met gekoppelde apparaten.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 23, 2025

Dat is je Samsung tv. 

Dus vergeet het kpn deel. Die veroorzaakt het niet.

Ooit een koptelefoon of BT soundbar met de tv gekoppeld?

Wel gek dat in het menu van je televisie er geen gekoppelde koptelefoon staat.

Wat is het type van de Samsung. Het menu ziet er zo'n 10 jaar oud uit.

Je kan dit nog proberen:

Zet de tv op stand-by en daarna zo'n 5 minuten stroomloos

of

Doe een fabrieksreset. Je moet dan ook al je apps weer downloaden en inloggen. En je opnieuw inloggen met je Samsung account.

Silvester de Jong
Topper

Silvester de Jong
Topper

Dat is je Samsung tv. 

Dus vergeet het kpn deel. Die veroorzaakt het niet.

Ooit een koptelefoon of BT soundbar met de tv gekoppeld?

Wel gek dat in het menu van je televisie er geen gekoppelde koptelefoon staat.

Wat is het type van de Samsung. Het menu ziet er zo'n 10 jaar oud uit.

Je kan dit nog proberen:

Zet de tv op stand-by en daarna zo'n 5 minuten stroomloos

of

Doe een fabrieksreset. Je moet dan ook al je apps weer downloaden en inloggen. En je opnieuw inloggen met je Samsung account.

Er heeft idd soundbar aan gehangen maar met HDMI. Heb deze nog in gebruik op andere tv en is gekoppeld met HDMI. Ik heb de TV al meerdere keren opnieuw geinstalleerd zonder resultaat. Een nieuwe hoofdtelefoon koppelen gaat ook niet. Klopt wel dat de TV wat ouder is heb de specs gedeeld. 

Silvester de Jong
Topper

Inmiddels een andere koptelefoon kunnen koppelen die ook zichtbaar is. Nu weer even kijken wat er gebeurt. 

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

De melding lijkt inderdaad van de TV te komen. Maar het gekke is dat het niet voor komt als je geen tv-box hebt aangesloten. Misschien gaat er iets mis in de koppeling tussen tv-box en TV. Dan zou het vervangen van de HDMI-kabel voor verbetering kunnen zorgen.