Skip to main content

Hallo. Ik heb een Arris ontvanger met SCART aangesloten op een oude philips flatscreen.

Het beeld komt iets te groot door, met andere woorden 5% van het beeld “valt buiten beeld".

Zou hier iets aan te doen zijn?

 

Groeten

*Admin: titel aangepast voor een betere vindbaarheid

Hoi @fvdiggelen. Wat vervelend dat dit gebeurd. Heb je al gekeken in de instellingen van de tv-ontvanger. Ik heb helaas zelf niet gelijk een goed antwoord op deze vraag. Misschien dat onze community jouw verder kan helpen hierin, @PeterG misschien?


Hier ben ik, Vikash.

Een foto zegt meer dan 1000 woorden….

Verder is het zo dat tv's met kleinere schermen tot 26 inch (zowel buis als flat) het beeld vaak inderdaad ietsje inzoomen. Je bent dan rondom een tikje kwijt. Maar vaak niet zo dat logo's en zeker ondertiteling buiten beeld vallen.


Ik heb 4 scart kanalen, ieder hetzelfde probleem.

Ik heb wel wat “beeldformaat" opties, original, 4:3, 16:9, superzoom, allemaal missen ze het buitenste deel.

foto


Helaas vallen logos en ondertitels dus wel weg. Met andere scart apparaten heb ik dit probleem niet.

Is de SCART van de Arris aansluiting officieel ondersteund?

 

groeten


Zet de ontvanger onder scart op 16:9 bij aansluiten van een breedbeeldscherm.

Helaas vallen logos en ondertitels dus wel weg. 

Zoomstand van de tv. Bij mijn Philips uit het rijtje (met de Philips-ab!) de stand breedbeeld kiezen.

:arrow_right: Dus ontvanger (kpn ab) onder beeldinstellingen op “scart” en 16:9 zetten
:arrow_right: en de tv met diens eigen Philips ab (knopje format) op “breedbeeld”.

 

Helaas vallen logos en ondertitels dus wel weg. 

Op de foto zie ik een voor scart prima weergave. Lijkt me zeer onwaaarschijnlijk dat ondertiteling wegvalt.

Zo ziet de gids eruit via hdmi. Ondertitels in gewoon beeld staan ong. op de hoogte van waar hier rtl 7 staat. Vallen bij jou dus ook binnen beeld.

 

Dat scheelt maar weinig met jouw weergave

 

 


Output op de ontvanger staat op 16:9

Zoomfunctie staat uit, ik kan op de TV enkel door een lijstje “beeldverhoudingen”cyclen maar het probleem is bij elk beeldformaat.

Helaas vallen ondertitels dus wel weg, hele woorden zelfs. Je kunt op mijn foto ook zien dat ik links en rechts toch echt wel 5% mis. Ik wil op zich wel de moeite nemen om een screenshot met wegvallende ondertitels maken als me dat dichter bij een oplossing zou brengen.

Maar in plaats van een discussie of ik het lastig vind dat ik ondertitels niet kan lezen en of het aan mijn TV ligt of aan de SCART implementatie op de ontvanger, zou ik graag willen vragen of iemand weet of ik binnen in mijn TV aan wat zaakjes zou kunnen draaien om het beeld aan te passen.


Uit lang vervloden tijden kan ik me herinneren dat ik dat ook eens gehad heb. Uiteindelijk bleek ik in de tv een instelling te moeten aanpassen, niet die van het beeldformaat maar zoiets als "overscan” of iets van dergelijke strekking. Maar of en waar dat in de instellingen van jouw tv zit kan ik niet zeggen; 't is ook al lang geleden.


Het is me gelukt een zogenaamde Service Default Mode of Service Alignment Mode (SAM) in te gaan voor de TV. Heeft iemand hier ervaring mee bij Philips TVs?

Philips30PF9975. Er is geen optie om overscan uit te zetten in het (normale) menu.


Vroeger draaiden we nog wel eens aan potmeters waarbij je het beeld danwel horizontaal danwel vertikaal beïnvloedde. Maar dat waren beeldbuizen.

Overigens heb ik hier hetzelfde als ik de tv's die nog over scart beschikken. Het beeld via scart wordt ietsje ingezoomd t.o.v. het beeld via hdmi.

Een flatscreen die niet over hdmi beschikt is overigens best oud. Al eens aan vervanging gedacht. Ze zijn minder duur dan je zou denken.


Ik vind het geluid dat deze TV produceert beter dan de gemiddelde flatscreen van tegenwoordig. Verder gebruik ik hem voornamelijk als 1280x768 VGA scherm voor een oud PCtje, dat ziet er geweldig uit. Vroeger ook veel aan die potmeters van CRTs gedraaid, dat wil ik nu ook kunnen.

Ik geef niet veel om TV, Of het gaat me lukken het beeld via een engineer service menu aan te passen, of de ontvanger gaat weer terug naar de kelder om meer stof te bijten, dan hoef ik me ook niet zo te ergeren aan TV lol. Of ik vernachel mijn scherm via het service menu, dat kan ook.


Ik vind het geluid dat deze TV produceert beter dan de gemiddelde flatscreen van tegenwoordig.

Maar het beeld is wel véééél mooier bij de gemiddelde flatscreen van tegenwoordig :grin:. En dat is toch het belangrijkste bij een tv?

Bij mij wordt de surround versterker mee ingeschakeld bij aanzetten v.d. tv. De tv speakers doen niet mee. Volume v.d. versterker is regelbaar met de ab van kpn middels hdmi cec sturing v.u. de tv.