Skip to main content
Vraag

Schakelen van zenders in multicast duurt lang

• December 13, 2025
  • 7 reacties
  • 58 keer bekeken

Ik heb sinds donderdag KPN.

monteur kwam aansluiten, maar ben niet tevreden over het trage schakelen van zenders via TV box. 

Ik heb een UniFi Cloud Gateway, hier komt de kabel vanuit glasvezel binnen. 
vanuit de Gateway loopt er een kabel naar een 16 poorts UniFi switch. Op deze switch is de KPN Tv box aangesloten. 

instellingen ook op unicast gezet, dan schakelt het wel snel, maar je wilt natuurlijk Multicast.

je schakelt naar de volgende zender, dan gaat het beeld op zwart, voor 5 seconden en dan komt het beeld pas. 

7 reacties

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • December 13, 2025

je schakelt naar de volgende zender, dan gaat het beeld op zwart, voor 5 seconden en dan komt het beeld pas. 

... en heb je alsnog unicast hoor. Er staat dan Live en dat geeft unicast aan. Hij probeert 5 seconden de multicast stream, lukt dat niet dan krijg je unicast. 

Kennelijk ondersteunt je modem én je switch geen IGMP snooping wat nodig is voor de multicast streams. 

Met LIVE wordt multicast aangegeven. 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • December 13, 2025

Beste PeterG

Bedankt voor het meedenken.

Ik heb onderin gewoon LIVE staan als ik schakel.

Ook heb ik alle instellingen in UniFi goed gezet:

inclusief IGMP Scooping

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • December 13, 2025

Afgezien dat de multicast streams over VLAN 4 verlopen. 

En ik kon niet op het woord komen maar in een router is het IGMP Proxy. En een switch IGMP Snooping

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • December 13, 2025

Top. Heb het nu ingesteld, maar zie inderdaad dat LIVE word omgezet naar Live. 
Ik vraag me echt af waarom dit niet werkt, aangezien ik alles goed heb staan in mijn ogen.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • December 13, 2025

Voor normaal zappen / zender kiezen beter voor nu unicast instellen. Beter meteen unicast dan nog 5 seconden wachten. 

De KPN monteur had ook voor unicast gekozen?

Hopelijk reageert er nog iemand die het met Unifi voor elkaar heeft. 

Helaas is de grote deskundige hierop niet meer actief op het forum. 

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • December 13, 2025

Voor normaal zappen / zender kiezen beter voor nu unicast instellen. Beter meteen unicast dan nog 5 seconden wachten. 

De KPN monteur had ook voor unicast gekozen?

Hopelijk reageert er nog iemand die het met Unify voor elkaar heeft. 

Helaas is de grote deskundige hierop niet meer actief op het forum. 

De KPN monteur heeft vast ons eigen modem aangesloten, en hierna heeft topicstarter zelf zijn eigen modem aangesloten.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • December 13, 2025

Monteur had ook modem aangesloten, deze had ik er eerst ook tussen staan. 

Hier werkte Multicast ook niet. Hier liep het geluid ook steeds vast en beeld ook. Vandaar dat ik gekeken heb naar andere oplossingen en toen gekeken of ik met de instellingen in mijn Unify portaal het wel werkend kreeg. 

Helaas. 

Dus als de modem van KPN wel werkte had ik dit niet eens geprobeerd. 

Mocht iemand een oplossing hebben, ook al moet ik de KPN modem aansluiten dan hoor ik het graag.