Skip to main content

Sinds vorige week heb ik last van een schokkerig en stilstaand beeld van kpn, wanneer ik online via een web browser kijk. Voorheen redelijk soepel.

Ik voeg twee plaatjes toe van de gpu belasting met firefox en chrome.

Gisteren keek ik een uitzending en toen was de gpu belasting slechts een paar procent. Toen ik later een ander programma bekeek, was de belasting weer boven de 90%.
Ik heb allerlei testprogramma's gedraaid voor de videokaart en die vonden geen problemen. Andere videoprogramma's geven ook geen problemen.

Is er iets veranderd aan de manier van online uitzenden? Of heb ik een ander probleem met de videokaart?

Hoi @GVR001, dus als de GPU laag is werkt het goed en als die hoog is, dan zijn er problemen? 

Want dat heeft met de grafische kaart te maken. En draaien er tijdens het tv kijken nog andere processen die veel vragen? Werkt het op andere apparaten wel goed verder?


Beste Bart,

Dank voor je antwoord.

Ik zie nog niet echt een patroon. Gisteren en vandaag draait KPN online soepel met een gpu belasting van max. 9%. Uiteraard kunnen andere processen van invloed zijn, maar de gpu belasting van over de 90% wordt door de kpn uitzending getriggerd. Wanneer ik de uitzending stop gaat de belasting van gpu weer direct naar 0%.
Wat ik zei, stress test van videokaart geeft geen problemen. En de belasting is browser onafhankelijk.
Wanneer het probleem zich weer voordoet, moet ik maar kijken of een ander proces de belasting katalyseert.
Moet ook nog even testen of, wanneer het probleem zich weer voordoet, of het op andere apparaten ook gebeurt.


Ik ben heel benieuwd of het nog weer voorkomt en wat jouw bevindingen dan zijn. 


Zelfs voor grofweg 7 jaar oude PC’s is het decoderen van de videostream, ook zonder GPU, meestal met gemak te doen. Wat wel vaak problematisch is, is het samenspel tussen CPU, dus waar het gros van alle software draait en het ‘uitbesteden’ aan de GPU. O.a. Intel maakte er de afgelopen jaren soms een rommeltje van, dat het soms beter is om in browsers gebruik van GPU uit te schakelen. Het 1 en ander ligt wel heel sterk aan heel veel zaken kwa PC, stuurprogramma’s, OS type, etc.

Dit nagenoeg 100% belasting van GPU betekent meestal dat de interactie tussen CPU en GPU hapert, de 1 blijft op de ander wachten simpel gezegd. Kan natuurlijk te maken hebben met de organisatie/implementatie van de webpagina van KPN ITV (meest waarschijnlijke voor jouw systeem). Kijk ook eens wat anders videosites doen. En wis caches van de browsers b.v. En wellicht cookies van KPN.


Even een update en een bedankje voor degenen die meedachten.
Het bleek niet alleen KPN, maar alle videos via een willekeurige webbrowser.
Het (b)lijkt te liggen aan een geupdate videodriver van  AMD Radeon.
Ik heb regelmatig via windows update naar nieuwe drivers gezocht en op een gegeven moment was er een video driver update. Grappige is dat de versiedatum van de laatste driver voor de versie datum van de driver die het probleem veroorzaakte lag. Het lijkt er dus op dat er een probleem was met de geupdate videodriver en dat er een rollback is gedaan.
Sinds de laatste windows update geen problemen meer met de GPU!
Thx voor het meedenken allen.


Fijn dat je het nu gevonden hebt. Bedankt voor het delen hiervan. 

Mocht er nog weer iets zijn, laat het dan weten.Â