Skip to main content

Ik zie dat deze vraag al vaker is gesteld maar we hebben nog steeds geen oplossing gevonden. 

Wij zijn sinds 3 november klant van KPN. Alles vlot aan kunnen sluiten. Internet werkt prima maar tv kijken is een ramp.

- Als ik (als de tv het al doet) van zender wissel komt de stb-nmc-400 foutcode, na lang geduld komt het beeld soms wel vanzelf terug.

- We hebben boven twee extra tv ontvangers. Die hebben we al tig keer gereset. Ook het modem al vaak uit gehad  alle stappen bij deze foutmelding vaak herhaald. De tv gaat aan, je ziet onderin beeld wel de balk wat er op tv moet zijn. Geen beeld. En daarna weer die stb-nmc-400 melding.

Dit hadden we niet in gedachten toen we overstapten. Ik zou wel wat meer willen zien dan uit nood nu alleen maar netflix kijken.

Kan je eens vertellen wat voor een apparatuur je allemaal in jouw netwerk hebt staa.

Ik ben benieuwd naar alle apparatuur uitgezonderd telefoons, tablets en computers.

Denk hierbij aan printer, NAS, switches, accesspoints maar ook aan thermostaat, omvormer van de zonnepanelen en "draadloze" verbindingsset.


Alleen de omvormer van de zonnepanelen. Dat hadden we ook al bedacht en deze uit gehad. De problemen bleven. 


Alleen de omvormer van de zonnepanelen. Dat hadden we ook al bedacht en deze uit gehad. De problemen bleven. 

Is dat een sma omvormer?


Ja het is een SMA


Hmmm, daar zien we wel vaker STB-NMC-400 meldingen mee maar eigenlijk alleen als er ook een Experia WiFi, "super"WiFi of meerdere switches aangesloten zijn.

 


Dat hebben we allemaal niet.


Ik hoop dat er snel een moderator van KPN zal reageren om hier wat dieper in te duiken.


Onze zoon (ict-er) is vandaag bij ons geweest. Na heel wat gepuzzel is toch de omvormer van de zonnepanelen het probleem. Als de ethernetkabel er uit is dan werkt de tv veel beter. Het overschakelen naar een andere zender mag nog wel wat sneller maar de foutmelding blijft nu wel weg.


Nu wil je vast die omvormer wel weer aangesloten hebben.

Die SMA omvormer maakt gebruik van IGMP multicasting en dat is dan zeer waarschijnlijk de oorzaak van dit issue. Er is een mogelijkheid om IGMP multicasting uit te zetten op die omvormer en dat zou dan de oplossing kunnen zijn.


In mijn omgeving op twee plaatsen ook ellende met die SMA omvormers. Na een hele tijd geleden bij de installateur geklaagd te hebben komt vandaag een reactie. Ze willen e.e.a. wel met Wifi aansluiten en de fout, daar hadden ze nog nooit van gehoord. Helaas willen/kunnen ze geen inloggegevens verstrekken.

Daar zakt je wat van af.

Oplossing, maar niet echt, trek die verbinding van de omvormer maar uit en kijk of je ook nog eens abonnementsgeld betaald, kan je dan ook opzeggen voor een niet werkende functie.

 


Oplossing, maar niet echt, trek die verbinding van de omvormer maar uit ...

Een andere "oplossing" is om de SMA omvormer op een aparte router achter de Experia/KPN Box aan te sluiten. Ook dat is natuurlijk niet echt een fijne oplossing.

De echte oplossing is het uitzetten van IGMP multicasting op die SMA omvormer.


Hier werken de zonnepanelen volledig zonder internetverbinding. Dus waarom zou dát nodig zijn?


Hier werken de zonnepanelen volledig zonder internetverbinding. Dus waarom zou dát nodig zijn?

Dat is toch wel heel handig om inzicht te hebben over de opbrengst en de historie.

 


We gaan kijken wat die IGMP doet. We hebben de wifi nu uit staan en hebben dan geen overzicht meer in de app wat het verbruik doet. Dat vind ik toch wel fijn om te weten.


wjb schrijft: 

Dat is toch wel heel handig om inzicht te hebben over de opbrengst en de historie.

Ik krijg maandelijks een overzicht van de energieleverancier: verbruikt gas, verbruikt elektriciteit, teruggeleverd elektriciteit.


wjb schrijft: 

Dat is toch wel heel handig om inzicht te hebben over de opbrengst en de historie.

Ik krijg maandelijks een overzicht van de energieleverancier: verbruikt gas, verbruikt elektriciteit, teruggeleverd elektriciteit.

Dat is toch lang niet het inzicht wat je met zo'n app kunt bereiken.

Zo weet jij bijvoorbeeld op basis van dat maandelijkse overzicht niet hoeveel jouw zonnepanelen opgebracht hebben want alleen dat wat je teruggeleverd hebt krijg je te zien, de rest is weggestreept tegen jouw verbruik maar hoeveel dat geweest is zie je niet.

En wat denk je van het simpel even vergelijken van de opbrengst t.o.v. voorgaande jaren?

Er zijn echt meerdere redenen om zo'n omvormer toch echt goed aangesloten te hebben.


wjb, Enige maanden geleden kwam het bedrijf daarvan hier ( sociale woningbouw appartementen uit jaren '60) kastjes voor plaatsen. Echter… geen ruimte in de meterkast. 'Feest’ ging niet door. 

Mij maakt het niet zo uit. Als ze maar werken. Door plaatsing van de nieuwe meter vorig jaar maart kwam ik erachter dat het bij mij niet werkte. Mogelijk toen al maanden dus. Maar goed, het is weer gerepareerd.


Als het niet lukt de igmp op de SMA uit te zetten, dan zou bekabeld- direct op de experiabox, of aansluiten op de router via een E-type switch (dus met IGMP snooping erop) toch moeten werken.

Mijn SMA SunnyBoy is zo aangesloten en dat werkt als een zonnetje :-)

 


Hier werken de zonnepanelen volledig zonder internetverbinding. Dus waarom zou dát nodig zijn?

Ik krijg ook emails van de SMA omvormer als er problemen zijn, plus de installateur wordt geinformeerd.