Skip to main content

In ons oude huis hadden wij een f.m. aansluiting, dus coaxkabel achter in onze versterker en radio. Sinds jullie installatie missen wij onze radio enorm en willen dit graag in orde gemaakt zien!

Mvg. Henk Bakker




Admin: gegevens verwijderd i.v.m. privacy

Hallo Lia

Dat was ook ons bezwaar bij de overstap naar KPN. Radio is een weeskindje geworden. Op onze digitale TV onvanger ( gestuurd vanuit de experia box)  zit achterop een uitgangetje voor een  3 mm plugje.  Genaamd Audio L/R   Het signaal daaruit gaat naar onze huiskamer versterker en levert zo weer radio.  Ik weet echter niet of deze digitale ontvangertjes nog verstrekt worden door KPN maar het signaal is er nog steeds dus die mogelijkheid zal er nog wel zijn.  


@Lia1948 @Frans D KPN heeft nooit FM-radio doorgegeven. Dat werd of wordt (nog) wel gedaan door sommige kabelexploitanten, waaronder Ziggo. Als je als KPN-klant FM-radio wilt ontvangen zal je een buiten- of draadantenne op je tuner moeten aansluiten. Deze antenne dient zo'n 75 centimeter lang te zijn, en kan een eenvoudige draad zijn. Je kunt dan alle ter plaatse te ontvangen zenders beluisteren.

Ook is het mogelijk om radio via de tv te ontvangen. Zie daarvoor het zenderoverzicht van KPN. Sommige tv-ontvangers van KPN hebben inderdaad de mogelijkheid om deze aan te sluiten op de versterker, zodat ook radio kan worden geluisterd zonder dat de tv aan hoeft te staan.

Piet.


Ook is het mogelijk om radio via de tv te ontvangen. Zie daarvoor het zenderoverzicht van KPN. Sommige tv-ontvangers van KPN hebben inderdaad de mogelijkheid om deze aan te sluiten op de versterker, zodat ook radio kan worden geluisterd zonder dat de tv aan hoeft te staan.

 

Dat hebben ze bijna allemaal, zowel analoog als optisch (TOSLink). Alleen de nieuwste VIP5202 heeft geen analoge aansluiting meer. Ik heb m'n ontvanger onder meer via TOSLink aangesloten op een soundbar, zodat ik radio kan luisteren zonder de tv aan te zetten. Werkt prima. Het voordeel boven FM is storingsvrije geluidskwaliteit en ook díe zenders die niet meer via FM (maar vaak alleen nog via DAB+) uit de lucht te plukken zijn. 


En ook Ziggo is inmiddels gestopt met analoge radio!