Skip to main content
Vraag

Sinds drie maanden veel storingen op de TV en geregeld foutcode STB-NMC-400

• November 19, 2025
  • 23 reacties
  • 195 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Wij hebben sinds 3 maanden erg veel storingen op de tv, foutcode STB-NMC-400 en heel vaak stilstaand beeld en haperend geluid. Soms is dit probleem wel 5 keer in een uur. 

Ik heb alles al geprobeerd, resetten programma van Kpn, alles uit zetten en weer aan, maar het probleem blijft bestaan.

Wat moet ik nu, KPN opzeggen en overstappen naar de concurrent, welke concurrent adviseert u?

23 reacties

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • November 19, 2025

Deze foutcode betekend dat de KPN tv ontvanger geen verbinding met de server kan maken.

Meestal (let op, ik schijf meestal) ligt het aan de interne bekabeling.11

1. Welke KPN tv ontvanger heb je?
  2. Hoe is deze verbonden met de KPN router (Experiabox of Box12?  of te wel, wat zit daar precies allemaal tussen.
  3. Heeft u glas of koper? (indien koper, wat is uw exacte downloadsnelheid)

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • November 19, 2025

KPN tv ontvanger ARRIS

KPN router Box 12

Koper, geen glasvezel

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • November 19, 2025

Hoe is de Arris (2952 of 5202) verbonden met de Box12?

Wat zit daar precies allemaal tussen? 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • November 19, 2025

Volgens mij draadloos naar de meterkast,

Toen wij hier 4 jaar geleden kwamen wonen, moesten we van de monteur 3 draadloze kastjes kopen, anders kon hij ons niet aansluiten. Die 3 kastjes kosten toen 150, en dat noemde ze toen gratis aansluiten door monteur.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • November 19, 2025

Draadloos.

Als dat via een DVS is, dan ligt het aan die “ondingen”.

Door de steeds grotere verstoring op het 230 volt netwerk, werken die steeds minder goed of helemaal niet.

Het beste kan je dan overstappen op WIFI (Super Wifi2)

En vanaf de SuperWifi2 met een UTP kabel naar de Arris 2952 of Arris 5202

Je kan deze kopen of huren bij KPN.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • November 19, 2025

Dank je wel Joop 2011:

Dat is wel fraai hoor, dat die DVS kastjes, die wij moesten kopen voor 150, het echte probleem zijn.

Ik stel voor dat KPN contact met ons opneemt om het probleem bij ons thuis op te lossen.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • November 20, 2025

Dank je wel Joop 2011:

Dat is wel fraai hoor, dat die DVS kastjes, die wij moesten kopen voor 150, het echte probleem zijn.

Ik stel voor dat KPN contact met ons opneemt om het probleem bij ons thuis op te lossen.

Helaas ben ik bang dat KPN dat niet gaat doen.

De DVS heb je gekocht en zijn jouw eigendom.

En KPN biedt ze ook al een paar jaar niet meer aan.

Oplossing is er niet, want de verstoringen zitten in het 230 volt netwerk.

Probleemveroorzakers kunnen zijn:

Voedingsadapters (voor telefoon, etc.)

Phöne

Slechte LED verlichting (heeft helaas niets me de prijs te maken.

Slecht gemonteerde zonnepanelen (Goedkoop is duurkoop)

Etc.

En het kan ook van de buren komen, die enkele huizen verderop wonen. (is helaas niet na te gaan).

Persoonlijk ben ik nooit een voorstander van de DVS geweest.

Een UTP kabel is altijd de allerbeste oplossing.

Veel werk, maar dat is éénmalig.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • November 20, 2025

Als KPN ons 4 jaar geleden rommel heeft geleverd, dan zal KPN dat ook op moeten lossen.

Ik wacht even tot ze mij een bericht sturen om contact op te nemen.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • November 20, 2025

Nieuw probleem: Op de Tv doen alleen nederland 1 2 en 3 het, de rest van de zenders staan op zwart

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • November 20, 2025

Dat nieuwe probleem is inmiddels opgelost door wederom alles te resetten, dat resetten en alles uit en aan zetten, lijkt voortaan wel een dagtaak.

Ik wacht op een bericht van KPN dat ze dat DVS kastjes probleem oplossen, dus KPN graag actie.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • November 21, 2025

Graag reactie van KPN, hoe dat probleem met die inferieure DVS kastjes word opgelost?

• November 21, 2025

Als KPN ons 4 jaar geleden rommel heeft geleverd...

Je had 4 jaar geleden beter je huis kunnen verbouwen en kabels door de muren kunnen leggen. Dat had veel beter geweest. Maar ja... dat wou je blijkbaar niet. Dus is er dit alternatief gekomen. Dat was je eigen keuze. Niet die van KPN. KPN gaat hier helemaal niets aan oplossen. Je zal zelf iets moeten doen.

Dus alsnog kabels leggen. Of als je dat niet wilt iets in de richting van WiFi zoeken. Domweg een nieuw DVS set aanschaffen kan ook natuurlijk... wellicht kan je dan weer een paar jaar verder rommelen.

Het is je eigen huis. Je eigen netwerk. Je eigen keuze hoe je dat netwerk maakt. En je eigen kosten die daarvoor maken moet.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • November 21, 2025

Dank voor je reactie Marlon92,

Jouw aannames kloppen niet. Toen Kpn hier 4 jaar geleden ons kwam aansluiten, is er niet gesproken over een kabel door het huis, wij wisten niet dat dit een alternatief was. Die DVS kastjes was volgens de monteur de enige oplossing. 

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • November 21, 2025

Het is niet lekker tv kijken met dergelijke verstoringen, ​@Tommie12345. Fijn dat we, met hulp van Joop, al wat duidelijkheid hebben over hoe jouw thuisnetwerk eruit ziet. Als je inderdaad DVS gebruikt, dan is het goed mogelijk dat de verstoring daar z'n oorsprong vindt. Zoals ook aangegeven verkopen we deze kastjes inmiddels niet meer. Maar dat wil niet zeggen dat ze nergens meer goed voor zijn. En ook niet dat een probleem ermee niet opgelost kan worden. 

Op het moment dat jij een storing ervaart, hoe branden dan de lampjes op de DVS waar de tv op is aangesloten? 

En kun je ook aangeven waar de derde DVS voor gebruikt wordt, naast degene bij de tv en degene bij het modem?

Ik geef je ook alvast de link naar ons kennisbank artikel met stappenplannen om storingen met DVS te verhelpen.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • November 25, 2025

Dank je Erik van KPN,

Het linker lampje brand continue en de 2 rechter lampjes knipperen, ik zie geen verschil als er een storing is.

Wij hebben toen, 4 jaar geleden, bij installatie door KPN 3 keer 50 is 150 euro betaald, voor die 3 kastjes, 1 bij de TV boven, 1 bij de TV in de woonkamer, de derde bevind zich in de meterkast.

Volgens uw storingstool, link, moet ik echt ingewikkelde dingen gaan doen, zoals die kastjes aansluiten op mijn laptop om te updaten, dat gaat mij echt niet lukken, ik ben niet van de echte digitale generatie, sorry. Is er toevallig geen monteur in de buurt?

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • November 26, 2025

Als je geen verschil ziet tijdens een storing, dan hoeft het niet per sé aan de draadloze adapters te liggen. Maar om daar verder uitsluitsel over te krijgen is een test wel zo handig. En dat kun je dan testen door een van de tv-ontvangers tijdelijk met een rechtstreekse kabel te verbinden met je modem. Als er dan geen storingen zijn, dan zit het probleem waarschijnlijk wel in de draadloze verbinding. 

Mocht dit lastig zijn, dan kun je het beste contact opnemen met de collega's van de telefonische klantenservice. Plan hiervoor makkelijk een terugbelafspraak. Dan bellen we je per direct of op een moment dat jou uitkomt. Zij kunnen op afstand dingen doormeten, en dan kan er ook besproken worden of hiervoor een monteur handig kan zijn. Afhankelijk van de constateringen kan het wel zijn dat dit een betaalde monteur is. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • December 5, 2025

Het lukt ons NIET, wij kunnen geen nieuwe software via een laptop op die DVS kastjes zetten.

U, KPN heeft die kastjes geleverd en als u geen monteur stuurt dan stappen wij over naar Ziggo.

KPN heeft 4 jaar lang 80 per maand aan ons verdiend en als u dan niet eens een monteur wil sturen dan nemen wij AFSCHEID van KPN.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • December 7, 2025

Mijn mobiel abonnement heb ik al opgezegd, dat is de eerste stap. 

En daarnaast kan ik u ook melden dat het probleem met die stilstaande beelden alleen maar groter word, ook hebben wij nu regelmatig zelfs geen internet meer.

Graag uiterlijk voor 13 december een reactie/ monteur anders nemen wij afscheid van KPN.

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • December 7, 2025

Hi ​@Tommie12345 ,

Omdat je een Box 12 hebt, heb je deze tool al eens gebruikt?  Sommige adapters van de Box 12 zijn namelijk niet goed, met uitval van het modem tot gevolg. Als het hele modem wegvalt kan dat zowel deze foutmelding op de TV als wegvallend internet veroorzaken.

Daarnaast zou je er eventueel voor kunnen kiezen om over te stappen op TV+ , dit kun je via mijnKPN regelen. Die ontvangers hebben wifi, dus dan is de DVS niet meer nodig. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • December 11, 2025

Dank je Lvdd91, wij hebben een goede adapter..

TV+ is ook weer duurder en Kpn is al zo duur.

Vreemd dat ik niks hoor van Kpn, kennelijk is een klant die al ruim 4 jaar 80 eruo per maand betaald niet belangrijk genoeg om een monteur te sturen.

Ze (Kpn) heeft nog 2 dagen de tijd om actie te ondernemen en zo niet dan stappen wij over naar Ziggo, scheelt een hoop geld. 

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • December 11, 2025

Hi ​@Tommie12345 ,

Welk abonnement heb je nu precies? Zou je misschien een screenshot van de 2e pagina van je factuur kunnen delen?

Mogelijk ben je met de nieuwe abonnementsvorm goedkoper uit, ook dan ontvang je de TV+ box🙂

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • December 12, 2025

@Tommie12345 

Zoals al vermeld, is het probleem die DVS dingen.

Daar kan KPN niets aan doen, zie mijn eerdere reactie.

KPN TV+ is de Sageomcom DIW7022 € 12,50 per maand. (TV kijken)

MAAR internet is goedkoper.

Dus in totaal kan je in totaal goedkoper zijn.

Bel gratis 0800-0402 en zij kunnen het perfect voor je berekenen.

4 jaar klant bij KPN, dan heb je waarschijnlijk de Arris VIP 5202 (nog net aan)

En abonnement Hussel.

KPN tv+ abonnement voorbeeld:

Internet 100/100 € 42,50

TV kijken € 12,50 

2de KPN ontvanger tv € 6,--

"” Totaal internet met 2 KPN tv ontvangers (DIW7022 mediabox) € € 62,50 per maand.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • December 16, 2025

En daarnaast kan ik u ook melden dat het probleem met die stilstaande beelden alleen maar groter word, ook hebben wij nu regelmatig zelfs geen internet meer.

Dat wijst dan toch op een algemener probleem. En daarvoor is het toch echt handiger om dit met een van mijn telefonische collega's te bespreken. Zoals ik al aangaf kunnen zij tijdens het gesprek dingen doormeten en met je bespreken wat er aan de hand. 

Mocht dit lastig zijn, dan kun je het beste contact opnemen met de collega's van de telefonische klantenservice. Plan hiervoor makkelijk een terugbelafspraak. Dan bellen we je per direct of op een moment dat jou uitkomt. Zij kunnen op afstand dingen doormeten, en dan kan er ook besproken worden of hiervoor een monteur handig kan zijn. Afhankelijk van de constateringen kan het wel zijn dat dit een betaalde monteur is.