Skip to main content

Goedendag,

 

Sinds ongeveer een week hebben we geen geluid meer via onze HMB2260V2 settop box. Deze box is aangesloten op een Sony KDL-32P5600 televisie via HDMI.

 

Wat ik zelf al geprobeerd heb:

  • Software opnieuw op de TV ontvanger geladen
  • Software TV naar laatste versie
  • TV ontvanger naar fabrieksinstellingen
  • Andere HDMI-kabel
  • Andere HDMI-poort op de TV
  • Ander HDMI-apparaat (Apple TV) aangesloten op dezelfde poort met dezelfde kabel: de Apple TV geeft wel geluid,
  • Settop box geleend van één van de buren. Iets ander type, maar ook hier geen geluid.
  • Hoofdtelefoon ingeplugd achterin de settop box: die geeft geluid.

 

Mijn theorie: is er wellicht een aantal dagen geleden nieuwe software uitgerold naar de settop box, die het geluid op een andere manier over de HDMI-kabel stuurt? Dit zou kunnen verklaren waarom mijn (wat oudere) TV geen geluid oppikt van KPN settop boxen, maar wel van andere HDMI-apparaten, zoals mijn Apple TV of Bluray speler. 

Hoi @Friso82 
Vreemd probleem...

Kun je jouw tv-ontvanger eens bij de buren proberen met dezelfde HDMI-kabel?
Overigens vind ik het vreemd dat je een week hebt gewacht hiermee, hoef je dan geen geluid?


Hoi @Friso82, dat is wel merkwaardig inderdaad! Hoe heb je de geluidsinstellingen op de TV ontvanger staan? 


Zet voor deze tv het geluid in de settopbox in ieder geval op stereo en niet op Dolby of auto.

Menu instellingen - geluid (onder tabje HDMI, eerste tab)

Is er wel geluid via de televisie bij afstemmen op een radiozender? (v.a. 801)

Overigens gaat aan de hand van deze 3 punten mijn verdenking uit naar een defecte HDMI (chip) i.d. ontvanger.

  • Ander HDMI-apparaat (Apple TV) aangesloten op dezelfde poort met dezelfde kabel: de Apple TV geeft wel geluid,
  • Settop box geleend van één van de buren. Iets ander type, maar ook hier geen geluid.
  • Hoofdtelefoon ingeplugd achterin de settop box: die geeft geluid.

De instellingen van zowel TV als settopbox staan op Stereo.

 

Maar… het probleem is opgelost. Ik merkte dat ik bij de bluray speler uberhaupt geen beeld en geluid had. Ben toen eens gaan kijken of het wellicht een uitgebreider HDMI-probleem kon zijn. Bij kabelcontrole van alle HDMI apparaten zag ik dat de HDMI kabel van de bluray speler scheef in de bluray speler zat (of half losgeraakt was). Deze heb ik teruggeplugd. Vervolgens had ik nog steeds geen beeld/geluid op de bluray speler en geen geluid op de KPN settop box. Daarna de voeding van alle apparaten (TV, settop box, bluray speler, Apple TV, versterker) eruit getrokken en dit een minuut zo gelaten. Daarna alles weer aangezet en nu weer geluid bij settop box en beeld/geluid bij bluray speler…

Ik weet niet wat het probleem nou uiteindelijk veroorzaakte… Ik vermoed een kortsluiting als gevolg van die scheve kabel, waardoor er iets in de HDMI-unit van de TV ontregeld is geraakt… maar zal het nooit weten :-)


Ah, dat had ik zo niet geraden. Fijn dat je de de oplossing hebt gevonden! En bedankt dat je deze met ons gedeeld hebt :blush:
Mocht je verder nog ergens tegenaan lopen of andere vragen hebben dan weet je ons te vinden!