Skip to main content

Sinds enkele weken ondervinden we hier haperend beeld bij het kijken via onze HMB2260. Om de paar minuten staat het beeld een halve seconde stil, geluid loopt wel gewoon door. 
We hebben twee ontvangers, uitwisselen en resetten van beide ontvangers maakt geen verschil. Het gebeurt op beide ontvangers op twee verschillende locaties in huis.

Ze zijn bedraad aangesloten. Speedtests geven prima resultaat weer.

Dit doet zich dus sinds enkele weken voor. We hebben zelf niets veranderd, hebben alleen een slimme meter geïnstalleerd gekregen. Maar volgens ons was het probleem daarvoor er ook al.

Speedtests wisselen heel erg, soms 125Mbps, nu vandaag maar net 25Mbps (draadloos). Huis is verder in ruste, er wordt 99,8% van de tijd ook maar 1 tv-ontvanger tegelijk gebruikt.

Enig idee wat de oorzaak en (vooral) de oplossing kan zijn?

Experiabox = V8

Dat is knap vervelend @mikekiwi en laten we kijken wat we er aan kunnen doen. Hoe heb je de ontvangers nu precies aangesloten: is dat met een rechtstreekse kabel naar je Experia Box of toch op een andere manier? Dat is me niet helemaal duidelijk. Je geeft ook aan de de verbinding instabiel is: dat is via wifi of is dat bekabeld? 

 

Zou je jouw KPN Forum profiel willen voorzien van de naam van de contractant, je postcode / huisnummer, je mobiele nummer en je klantnummer? (Uiteraard zijn je gegevens alleen zichtbaar voor jou en de Moderators.) Laat je het weten als je dit gedaan hebt?


Hi Bart, dank voor je reactie op een dag als vandaag. Ik heb er geen bezwaar tegen als je gaat genieten van de leukere dingen in het leven i.p.v. je met mijn “problemen” bezig te houden :wink:

Forumprofiel was en is volgens mij al compleet ingevuld, ik hoor graag als er nog iets ontbreekt.

Er loopt een kabel van Experiabox naar woonkamer en een kabel naar de slaapkamer. In beide kamers staat een switch waarop ook andere apparaten zijn aangesloten. Alle andere apparaten (mediabox bijv.) staan uit als er tv wordt gekeken.

Verbinding instabiel is iets wat tijdens het internetten niet opvalt, maar bij tests (draadloos) heb ik de ene keer >100Mbps en de andere keer maar ca 25Mbps. En in beide gevallen zonder andere extra “load” op het netwerk. Bedrade tests heb ik te weinig uitgevoerd om daar iets zinnigs over te kunnen zeggen qua trend.

Wat we ook wel merken is dat het tv-probleem wel erger is als we een opname aan het kijken zijn, een programma even hebben gepauzeerd. Bij live kijken is het er zeker ook, maar minder.
Gisteravond diverse keren gehad dat Robert ten Brink qua geluid al had aangebeld, maar op beeld nog in de bus stond :bus::heart_eyes::joy:

 


“Hi Bart, dank voor je reactie op een dag als vandaag. Ik heb er geen bezwaar tegen als je gaat genieten van de leukere dingen in het leven i.p.v. je met mijn “problemen” bezig te houden :wink:

Graag gedaan hoor. En binnen afzienbare tijd ga ik me zeker met de goede dingen van het leven bezighouden. :) 

 

“Er loopt een kabel van Experiabox naar woonkamer en een kabel naar de slaapkamer. In beide kamers staat een switch waarop ook andere apparaten zijn aangesloten. Alle andere apparaten (mediabox bijv.) staan uit als er tv wordt gekeken.”

Zou je die switch er eens tussenuit kunnen halen en testen hoe het dan werkt? Ik ben benieuwd hoe het werkt als je het rechtstreeks bekabeld op de Experia Box aansluit. 

 

“Verbinding instabiel is iets wat tijdens het internetten niet opvalt, maar bij tests (draadloos) heb ik de ene keer >100Mbps en de andere keer maar ca 25Mbps. En in beide gevallen zonder andere extra “load” op het netwerk. Bedrade tests heb ik te weinig uitgevoerd om daar iets zinnigs over te kunnen zeggen qua trend.”

Dat kan natuurlijk. Wifi is lang niet altijd even stabiel. Het één en ander is erg afhankelijk van omgevingsfactoren en ook andere apparatuur kan storend werken. Zou je onze wifi tuner eens willen proberen? Deze online tool meet je wifi door, doet ter plekke enkele wijzigingen als dat nodig is en kent tal van uitkomsten. 


Zo, daar zijn we weer. Inmiddels heb ik de tv-ontvanger op de slaapkamer rechtstreeks bekabeld op de Experiabox aangesloten. Probleem is helaas niet minder geworden.

Ik heb ter info en illustratie even een filmpje geupload naar Youtube:

 

Je ziet en hoort duidelijk dat het geluid doorloopt, maar beeld niet. Dit is wel de ergste vorm hoor, vaak is het probleem wat minder groot. Dit is het terugkijken van een programma uit de gids. Als ik nu stop en via de gids het programma opnieuw start is de kans aanwezig dat het beter gaat. Lijkt alsof er enorm gebufferd wordt…

Je Wifi-tuner suggestie: heb dat een keer gedaan en toen werd het er alleen maar slechter van (<10Mbps download); heb de boel toen handmatig gereset en opnieuw ingesteld en dat hielp wel weer naar de huidige situatie. 
Ter info: ik heb twee wifiversterkers aangeschaft waar we hier thuis op connecten en van de wifi-doorgifte van de experiabox een aparte guest-account gemaakt.
 


Hoi @mikekiwi. Ik neem het even over van Bart. Hij geniet op dit moment van de leukere dingen in dit leven.:wink:

Ik heb het filmpje bekeken, wat vreemd dat dit gebeurd. Ik heb het zojuist doorgezet naar onze technische afdeling. Zij gaan dit probleem verder onderzoeken en nemen contact met jou op als dat nodig is. Laat je ons weten hoe het afloopt?


Dank je Vikash. Fijn voor Bart! :yum:

Ik kreeg net al een sms-je dat me al deed vermoeden dat het was doorgezet. Dank voor je actie, ik hoop dat het wordt opgelost.


Hallo @mikekiwi Ik heb me de afgelopen tijd prima vermaakt. Maar nu ben ik wel nieuwsgierig hoe het met je verbinding gaat. Kun je me iets meer vertellen? 


Mooi Bart, fijn om te lezen! Hier nog steeds haperend beeld, hebben met oud en nieuw daardoor precies de twaalf uur-klok op RTL hét moment zien missen. Maar gelukkig haperden de bommen van de buren niet, dus wist ik toch dat ik het glas kon heffen  :smiley:

Na een belactie met je collega's van de TA en er ligt sinds vandaag een nieuwe Experiabox bij het PostNL-ophaalpunt. Die ga ik zaterdag omwisselen met de versie die nu in de meterkast hangt en dan gaan we zien of dat iets uitmaakt. 
Zo niet dan neem ik weer contact op, als dat wel de oplossing is dan meld ik me hier weer even...


Uitstekend, @mikekiwi Laat het gerust weten! 


Bij deze de update: Zaterdag de Experiabox V10A aangesloten en wat speedtests gedaan. En dat gaf een enorme verbetering qua doorvoersnelheid. Haal nu continu een dikke 200Mbps over de wifi.
Alleen daarom al - was niet het initiele probleem, maar toch - een goede upgrade.

Vervolgens goed opgelet tijdens het tv-kijken en ook daar zero problemen meer. Zelfs de ultieme test (de Voice kijken en dan alle reclame blokken skippen en door- en terugspoelen) zorgde voor geen enkele hapering.

Het heeft er dus alle schijn van dat die Experiabox 8 die we eerst hadden voor de problemen heeft gezorgd.

Wij zijn dus blij het nieuwe jaar in gegaan! Dank voor de moeite en hulp!


Dat is een mooi update! Goed om te horen en geniet ervan in het nieuwe jaar! 


Reageer