Skip to main content

Sinds enige tijd (enkele weken?) is het geluid van vele zenders zachter geworden. Dus niet alle zenders!
Dat is uiteraard zeer irritant als je wisselt van zender.

Kan hier iets aan gedaan worden?

 

Admin: eigen topic aangemaakt voor je vraag, afgesplitst van dit topic. 

Hoi @Harm10, welkom bij ons op het forum. Dat klinkt inderdaad vervelend. Kan je er meer over vertellen zodat we met je mee kunnen denken?

  • Bij welke zenders heb je dit?
  • Welke tv-ontvanger heb je ons?
  • Heb je een of meerdere ontvangers? Als je er meerdere hebt, speelt het op allemaal of op 1?
  • Heb je ook eigen audio apparatuur aangesloten?

Hou er rekening mee dat wij niet zien wat jij ziet, wij weten wat jij ons vertelt. Hoe meer jij beschrijft, hoe meer wij weten. Als je het makkelijker vindt om het telefonisch toe te lichten kan dat ook, we zijn bereikbaar op 0800-0402.


@Jasper Dank voor je antwoord.

Eigenlijk bij de meeste zenders die ik bekijk is alles zachter geworden sinds enkele weken. Bij enkele is het niet gebeurd. Bijvoorbeeld 1 waarvan ik het zeker weet 192TV.
Welke TV-ontvanger zou ik je niet 1,2,3 kunnen zeggen. Zo'n klein zwart kastje met een knop bovenop. Ik heb er 2 maar die andere TV is allang niet meer aan geweest.
Ik heb geen eigen audio apparatuur aangesloten.

Ik las een ander topic op dit forum over Stereo en Dolby kanalen dus ik ben in mijn instellingen gaan zoeken. Bij Geluid vond ik een optie om het geluid zachter te maken op Stereo-only kanalen. De opties zijn -4 Db en -8 Db. Kies ik de laatste dan zijn de kanalen die niet geraakt waren ook een stuk zachter en diegene die al eerder zachter waren blijven hetzelfde. Hiermee komen de verschillende volumes weer aardig bij elkaar in de buurt. Dus ben ik daar al enigszins mee geholpen. Ik zou aldaar echter meer keuzes willen hebben dan de 2 voorgestelde.

Blijft nog steeds de vraag waarom het allemaal plots zachter is geworden? Zijn er updates doorgevoerd die dit zouden kunnen verklaren?


@Harm10 

 

Welke KPN tv ontvanger heb je?

Staat aan de onderkant van de KPN tv decoder.


@joop2011 HMB2260 staat er als model aan de onderkant. Er staat nog veel meer maar dat heb je niet nodig toch?


De Arcadyan HMB 2260 is ondertussen een oud beestje.

Ik had de Arris 2952 (werkt hetzelfde).

Als je het geluid op Dolby zet, dan is het geluid bij stereo zenders harder dan bij Dolby zenders.

Daarom had ik de Arris 2952 op Stereo (PCM) gezet.


Die ontvanger moet het nog wel doen natuurlijk, en het is typisch dat het niet bij alle zenders is. Het kan zijn dat de audio instellingen die Joop noemt daarbij kunnen helpen om het meer gelijk te trekken. Zou je dat ook kunnen proberen?


@joop2011@Jasper Ik heb geen optie om het geluid op Dolby te zetten. Wel een optie Geluidsprioriteit. Die stond op Auto. Als ik die op Dolby zet (met -8 Db op Stereo-only kanalen) dan hoor ik geen verschil (alles blijft zo zacht als met optie Auto (en -8 Db)). Zet ik hem op Stereo dan worden alle kanalen harder en lijken ze weer normaal als ik het geluid op de TV op de waarde zet die ik gewend was. De opties voor de Stereo-only kanalen EN de geluidsvertraging verdwijnen dan wel! Dat laatste vind ik dan weer minder handig (ik gebruik dat wel eens bij sommige kanalen waarbij beeld/geluid nogal uit elkaar lopen).
Ik laat hem dus voorlopig maar op Stereo staan.

Als je stelt dat deze ontvanger nogal oud is, is er dan een optie om een nieuwe te bestellen? Of geeft die me niet veel meer mogelijkheden?


Goed om te lezen dat het daarmee weer gelijker geluid geeft! 

Er is een nieuwere ontvanger, die is alleen mogelijk onderdeel als onderdeel van een TV+ abonnement. Daarvoor zal je abonnement aangepast moeten worden dus. Als je niet meer binnen het jaarcontract zit kan dat. De samenstelling van het pakket is daarbij ook anders, het is daarom belangrijk om te kijken wat er voor jou zal veranderen als je dat doet, zodat je niet voor verrassingen komt te staan.