Skip to main content
Vraag

Sinds ik nieuwe tv heb ervaar ik regelmatig geen beeld maar wel geluid

• December 15, 2025
  • 4 reacties
  • 24 keer bekeken

ik heb sinds 3 weken een nieuwe tv. Sinds ik deze tv heb is het regelmatig zo dat als ik de tv aanzet ik wel geluid maar geen beeld heb. Als ik dan het tv kastje reset (5 min. van stroom af). werkt alles weer normaal. Ik heb de HDMI kabel al; vervangen en ook het tv kastje is al vervangen maar het gebeurd nog steeds, zeker 2 a 3 keer in de week? Heef er iemand een oplossing?

4 reacties

Forum|alt.badge.img
  • Deelnemer
  • December 16, 2025

Als het sinds een nieuwe tv is, is de nieuwe tv als eerste verdacht, dit hoeft niet te betekenen dat de tv defect zou zijn, maar kan wel liggen aan dat de tv bijv. vroeger je een simpelere oude LCD tv had of een minder geavanceerd systeem (OS). En nu bijv. een smart tv.

Ik heb ook zo een overstap gemaakt, en soms heb ik gemerkt dat als ik de tv uitzet, en ik had ingesteld dat de tv bij aanzetten direct naar de laatst gebruikte input ging, zoals de Kpn box, dat dan een paar keer er een storing qua geluid (en misschien ook beeld was). Bij mij ging dat echter weg na een paar drukken op de Kpn afstands.

Bij dit soort dingen kan de Ai modus van google.nl je ook flink opweg helpen 😅, gewoon veel informatie erbij vermelden en vragen wat t zou kunnen zijn.

Met zo een nieuwere of andere tv kan t te maken hebben met de hdmi handshake of ik denk dat het CEC handshake heet ofzo.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • December 16, 2025

​@Ted456 

De LCD tv is er nog niet zo lang, pas vanaf 2005 als ik het goed heb.

Daarvoor had je nog de tv met een echte dikke beeldbuis.

Maar die eerste LCD tv's (LED tv's zijn ook LCD tv's, maar met LED achtergrond verlichting) had je een ander veelvoorkomend probleem HDMI handwshake en die ging heel erg vaak mis met als gevolg geen tv via Blu-RAY, DVD speler of (waren er nog weinig) TV decoder. (Meer dan 90% gebruikte toen nog de tv ontvanger in de tv (ook bij de eerste platte tv's).

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • December 16, 2025

​@Pieter1010 

1. Welke tv heb je?
  2. Welke KPN tv ontvanger heb je?

Ik denk ook dat het probleem in de nieuwe tv zit.

Waarschijnlijk staan de geluidsinstellingen in de tv niet goed.

Zie hiervoor de gebruiksaanwijzing van de tv.

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • December 16, 2025

Klinkt als een beeldresolutie probleem?  Als je TV+ hebt kun je proberen die vast te zetten op bepaalde resolutie ipv automatisch.