Skip to main content
Beantwoord

Sinds kort KPN TV+ en unicast stream geeft beter beeld dan multicast stream

• October 14, 2025
  • 15 reacties
  • 242 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

ik heb sinds een paar dagen kpn plus tv en een oled 55 inch philips tv ,ik vond het een waardeloos beeld en ben dus gaan zoeken en idd als je multicast uitzet en unicast activeert dan is het beeld beter en zoals ik het gewend was ik wil wel eens weten hoe dit nu prezies zit??????????????? 

Beste antwoord door joop2011

Beeldverbeteraars altijd uitzetten.

Tip voor instellingen:

Helderheid tussen de 48 en 52

Contrast tussen de 75 en 85

Kleurverzadiging tussen de 55 en 65

Modus Movie

Zijn ruime cijfers, maar vertrouw vooral je ogen en speel er een beetje mee.

Onthoud vooral wat je hebt aangepast of noteer dat. Welke instelling had en wat heb je er van gemaakt. En kijk dit 1 of 2 dagen aan en pas indien nodig nog iets aan. Neem hier de tijd voor.

Meer tips vind je o.a. hier.       (of via Google hier)

P.S.

Multmode is de stream bij enkele zenders 14,5 Mb/s

Unicast is de gemiddelde stream ongeveer 7 Mb/s

Zo je ziet is er bij Multimode veel minder of geen compensatie van het originele signaal en daardoor moet dit altijd beter zijn.

Je download moet hiervoor wel voldoende zijn.

15 reacties

• October 14, 2025

Het zou juist andersom moeten zijn 😄

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • October 14, 2025

inderdaad maar is echt niet zo helaas en zag dat er meer problemen mee hadden

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • October 14, 2025

Hmm. Op 13 zenders is het beeld zelfs op mijn 43" LCD/LED uit 2019 mooier met Multicast + beste kwaliteit (14,2 Mbps versus 7,2 Mbps). Dat verschil zou theoretisch met een OLED én groter scherm nog zichtbaarder moeten zijn.

Het verschil is er alleen LIVE. Niet na pauze, terugkijken of opnames. 

Deze zijn LIVE multicast een stuk beter dan live via unicast: 1 tot en met 11, 14, 51, ESPN totaal pakket. 

Bij de overige zenders en bij niet-live maakt het niet uit. 

Wat voor probleem ondervind je met Multicast?

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • October 15, 2025

hi Peter

na een nieuwe update,lijkt het beeld scherper ,echter het contrast komt ook harder binnen dus ook de kleur……..nu bezig met diverse instellingen op de oled tv….komt dit jou bekenkt voor ,ik had hiervoor de aris 2025 van kpn en kan het ook nog aan de router liggen ik heb de v10……..alvast dank voor het meedenken 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • October 15, 2025

Als je de Arris VIP2952 (HD ontvanger) had op glasvezel en je gebruikte de kanalen NPO 1 op 661, NPO 2 op 662, t/m RTL 8 op 670 zul je het mooie beeld met 14,2 Mb/s gewend zijn geweest. Gebruikte je NPO 1 op 1, NPO 2 op 2, t/m RTL 8 op 10 dan niet.

Verder is de witbalans ietsje anders met de Sagemcom DIW7022 (4k ontvanger/mediabox). Schijnt een pietsie minder wit te zijn. Al zie ik het niet. Helemaal exact gelijk kan je het dus niet krijgen.

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

Hi en welkom in onze Community@tijs oled!

Goed om te zien dat je hier al op weg geholpen bent. De ervaring van hoe het beeld eruit ziet is vaak heel persoonlijk, wel zo fijn als het naar je zin is! Ik wijs nog even naar ons artikel over de beeldinstellingen van de TV+ Box. Ik ben benieuwd of die je ook helpen om het beeld verder te verbeteren:

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • October 17, 2025

Beste Peter

je hebt helemaal gelijk en ik ben nog bezig met de instellingen op de tv maar tot nu toe lost dat niets op …… ik blijf het beeld wat vaag vinden net of er een filter in zit, inmiddels ook een techneut van kpn gesproken en alles doorlopen …. Krijg nu een ander tv ontvanger opgestuurd en dan maar weer kijken of het beter is 

ga ook nog de aris opnieuw aansluiten 

maar heeft het niet met de verhoogde download snelheid te maken?? Of is het idd gewoon het sagem ontvanger met een ander beeld???

gr tijs

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • October 17, 2025

Zet in ieder geval HDR eens uit. In plaats van automatisch. 

En zeker niet op aan.

HDR aan veroorzaakt een waas indien het signaal geen HDR bevat. Zoals de tv zenders. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • October 18, 2025

ga ik zeker proberen Peter ,heb inmiddels een nieuwe tv ontvanger van hetzelfde type ,,sagemcom,, DIW 7022 ontvangen gister en mijn vraag is dan ook aan jou per tv ontvanger kan er toch geen verschil inzitten omdat dit toch slechts een doorgever is van het signaal ??????

dus ik zie ook niet echt verschil met het vorige kastje maar volgens de monteur van kpn het proberen waard

ga nu idd eens kijken of de HDR uit stand gaat helpen 

super bedankt voor je meedenken

gr tijs 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • October 18, 2025

De kastjes zijn wel degelijk afgeregeld op de weergave. Helderheid, kleur, gamma en nog wat op zich verborgen instellingen waar ik liever vanaf blijf! Dat zal bij alle kastjes hetzelfde staan. 

Ik heb 't alleen wat afgeregeld op m'n televisie. Waarbij ik achtergrondverlichting, Helderheid en contrast 'best' hoog heb staan. 

Kleur op m'n televisie nog onder de middenstand. 

Alle beeld "verbeteraars" op de televisie staan uit. Die doen meer kwaad dan goed op hdmi bronnen. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • October 18, 2025

dat was mijn vraag de kastjes zijn dus gelijk ,dan ga ik het zoeken in mijn tv zoals jij dus ook hebt gedaan,bij mij staan de beeldverbeteraars dus aan ….ik ga er mee aan de slag 

ik was even bang dat bij het verwisselen vd kastjes je van de regen in de drup terecht kwam  mmar dat is gelukkig niet zo ze zijn dus allemaal gelijk,

kleur heb ik idd ook al teruggeschroeft

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • Antwoord
  • October 18, 2025

Beeldverbeteraars altijd uitzetten.

Tip voor instellingen:

Helderheid tussen de 48 en 52

Contrast tussen de 75 en 85

Kleurverzadiging tussen de 55 en 65

Modus Movie

Zijn ruime cijfers, maar vertrouw vooral je ogen en speel er een beetje mee.

Onthoud vooral wat je hebt aangepast of noteer dat. Welke instelling had en wat heb je er van gemaakt. En kijk dit 1 of 2 dagen aan en pas indien nodig nog iets aan. Neem hier de tijd voor.

Meer tips vind je o.a. hier.       (of via Google hier)

P.S.

Multmode is de stream bij enkele zenders 14,5 Mb/s

Unicast is de gemiddelde stream ongeveer 7 Mb/s

Zo je ziet is er bij Multimode veel minder of geen compensatie van het originele signaal en daardoor moet dit altijd beter zijn.

Je download moet hiervoor wel voldoende zijn.

ikheetjeff
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • October 18, 2025

Dank ​@joop2011! Naar zo’n verdiepend artikel was ik altijd al opzoek, zonder actief te zoeken. Ga ik meteen toepassen op de TV vanavond :)

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • October 18, 2025

Ga ik meteen toepassen op de TV vanavond :)

Ga naar rtings.com en zoek naar jouw TV model of vergelijkbare model (zelfde serie). En bij review klik op TV-settings, dan kom je op https://www.rtings.com/tv/reviews/jouw_merk/jouw_model/settings

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • October 19, 2025

bedankt ,ga er mee aan de slag ,het wordt er ook niet makkelijker op gemaakt met al die instellingen …...maar conclussie is : sagemcom kastje is prima nu de afstellingen nog wijzigen op de tv 

nogmaals dank

gr tijs