Skip to main content

Al decennia lang trouw abonnee bij KPN, maar denk nu toch echt om over te stappen naar alternatieven. Modem swap is enkele weken geleden uitgevoerd van Experiabox v10 naar de v10a wegens geen TV bij een simpele download, maar sindsdien de v10a alleen maar meer ergernis tijdens een avondje TV kijken. Minimaal 30 tot 60 bevriezingen en haperingen van beeld en geluid. Om moedeloos van te worden. Dan geef de v10 maar terug want dit is helemaal ruk! Om nog maar over de historie van alle KPN problemen te hebben, zucht. Dus KPN... actie!!!! Wil je ons en vele anderen nog als klant houden.

Is de tv ontvanger met een kabel aangesloten op het modem?


Ja Joep, alles cat5e of hoger bekabeld met gigabit switches. Ik zit zelf nog maar 29 jaar in de ICT dus draadloze perikelen die kunnen optreden (of de schuld aan geven) zijn uitgesloten.


@RayDolfing de gigabit switches hebben neem ik aan IGMP snooping? Sinds de problemen begonnen op de V10 niet net zonnepanelen geïnstalleerd oid. 


@Hoopvol , neen, weinig apparatuur op bekabeld dus simpele unmanaged Gb switch zonder multicast sturing / IGMP snooping. En zonnepanelen had ik al ruimschoots voor die tijd en bij de v10 dit fenomeen nooit gehad. Pas sinds de modem swap stak dit bij de 10a gelijk de kop op.


@RayDolfing dan is het probleem toch de unmangened switch die er tussen zit. 
 

Met deze link lees je meer over IGMP snooping. Daar vindt je ook welke switches geschikt zijn. 


@Hoopvol dat is NIET het probleem want dezelfde switch i.c.m. de "Experiabox v10" werkte als een tierelier zonder bevriezingen. Dus als een multicast signaal de storing zou veroorzaken door geen IGMP snooping ondersteuning, dan zou ik er met de v10 modem ook last van hebben gehad. Daar is geen hogere wiskunde voor nodig. En daarnaast had ik de switch er al even tussenuit gehaald maar de problemen bleven. Dus die stelling gaat helaas niet op. (Uiteraard had ik al zelf veel aan troubleshooting gedaan)


U heeft een beetje gelijk. Het kan tijden goed gaan met een switch zonder imgp snooping ondersteuning maar het gaat een keer mis.😉. Toch nog een vraagje...welke snelheid heeft u?


@RayDolfing doe nu maar een goede switch aanschaffen. Zolang je geen goede switch hebt kan KPN weinig verder doen voor je. Zullen altijd terugkomen op je switch. 
Je kan ook nog 0800-0402 bellen (KPN klantenservice-gratis) en dan laat je je lijn doormeten. 


Vervang in ieder geval die switch door een switch die IGMP snooping ondersteunt, dat is echt een vereiste voor een goede multicast "ontvangst".

Daarnaast doe je er verstandig aan om loop detection aan te zetten op die switch.


@Hoopvol @wjb mannen, goed bedoeld, maar lees nogmaals mijn bericht. Switch ertussen uit en heb nog last van het fenomeen!!! Switch? Welke switch? Rechtstreeks op de Experiabox v10a en haperingen alom! Waarvan akte!


@RayDolfing dan bellen met KPN. 


@Hoopvol als je er door komt idd. Ga geen 40 minuten wachten. Denk dat ik maar eens ga switchen na 32 jaar trouw abonnee 🤗


@Hoopvol @wjb mannen, goed bedoeld, maar lees nogmaals mijn bericht. Switch ertussen uit en heb nog last van het fenomeen!!! Switch? Welke switch? Rechtstreeks op de Experiabox v10a en haperingen alom! Waarvan akte!

En toch doe je er zeer verstandig aan die switch te vervangen door een switch die IGMP snooping ondersteunt. En nogmaals, zet loop detection (spanning tree) aan op die switch want het zou maar zo kunnen dat jij een netwerk loop hebt en dat dat de reden is dat je nu die problemen ervaart.

Stel dat de V10 zelf loop detection actief had en dat de V10a deze functionaliteit niet heeft. Dat zou een hoop kunnen verklaren.


@wjb en toch blijf ik je vertellen dat de switch al reeds ertussen uit is. Begrijp dan even je opmerking niet?


Ik snap dat die switch ertussenuit is maar vroeg of laat komt deze er weer tussen en voor die situatie doe je er toch echt zeer verstandig aan om een switch mét IGMP snooping te gebruiken.

Wat voor een apparatuur heb je nog meer aangesloten?

Heb je wellicht apparatuur van Sonos?


@wjb nee, komt er niet tussen, rechtstreeks de kabel op de modem. En wederom nee, geen andere apparaten zoals Sonos meuk. Had eerder een Home Theatre set die een LAN kabeltje had, maar die is vervangen door een soundbar. (Even voor de duidelijkheid voordat je een derde keer begint te roepen dat ik mijn switch moet vervangen... soundbar zonder EJ45 aansluiting 😂). Je hoeft mij dus niet uit te leggen dat IGMP snooping van invloed kan zijn, maar 1 op 1 hoef ik niks "managed" ertussen te hangen.


Dus jouw TV ontvanger is rechtstreeks op jouw V10a aangesloten en niet via een switch?


@wjb goh, hoe vaak moet ik dat nu nog bevestigen? Ik snap echt wel dat je het goed bedoeld, maar a.u.b. aandachtig lezen graag, dat voorkomt de onnodige discussies terwijl het als reeds een paar keer duidelijk benoemd is!

Dus nogmaals heel duidelijk: de kabel loopt van LAN poort 1 vanuit de Experiabox 10a rechtstreeks naar de KPN TV ontvanger (Arris VIP5202). Andere LAN poort in de modem? Reeds geprobeerd! LAN kabel? Cat6! (5e is uiteraard al voldoende voor Gb).

M.a.w. ik overweeg toch maar sterk om over te stappen naar de glasvezel die ze momenteel in onze straat aan het graven zijn. KPN is geen aanbieder over die fiber van Delta.


En waarom zat er eerder een switch tussen? Ook dat had ik al benoemd, wegens een eerder Home Theatre setje dat al lang was omgewisseld voor een soundbar met alleen BT en HDMI. Dus voordat die discussie weer opgang komt ... nogmaals een bevestiging.


Is de omvormer van jouw zonnepanelen een omvormer van SMA?


@wjb nope (zou ook geen logische verklaring zijn na modem swap, lees mijn eerdere berichten nogmaals aandachtig door)


@RayDolfing wanneer jij niet de Klantenservice belt (0800-0402) kan KPN je ook niet helpen. Zoals eerder al geschreven door mij. Zij kunnen op afstand de lijn door meten. Overigens welke merk type TV kastje heb je. Mocht het een Motorola zijn dan kan je deze omruilen. Deze gaan er uit. 


@Hoopvol KPN heb ik in de afgelopen 2 jaar al reeds 6 keer gebeld waarbij dus ook 6 keer mijn lijn is doorgemeten. Tevens: lees even terug, ook dat heb ik al gecommuniceerd "Arris VIP5202". Zucht...


@wjb nope (zou ook geen logische verklaring zijn na modem swap, lees mijn eerdere berichten nogmaals aandachtig door)

Dat zou een zeer logische verklaring kunnen zijn immers de V10a gaat anders om met IGMP multicasts dan de V10.


@wjb nope (zou ook geen logische verklaring zijn na modem swap, lees mijn eerdere berichten nogmaals aandachtig door)

Dat zou een zeer logische verklaring kunnen zijn immers de V10a gaat anders om met IGMP multicasts dan de V10.

Aandachtig lezen is niet voor iedereen weggelegd. Ik bedoel dat mijn zonnepanelen al reeds jaren op mijn dak liggen en nu "ineens" de omvormer een veroorzaker zou zijn? Daar is de logica ver te zoeken! Dat er verschillen zijn tussen de 10 en 10a dat is nogal logisch, immers zijn het compleet verschillende producten van verschillende fabrikanten.