Skip to main content

Ik ben al jaren tevreden klant bij XS4ALL en sinds een week overgezet op de techniek van KPN, met nu dus deze terugkerende foutcode. Aan mijn hardware en bekabeling is niets veranderd, maar het TV kastje heeft nu het KPN menu inclusief storingen. Kan ik nog terug worden gezet naar de techniek van XS4ALL? Of in ieder geval het software menu van XS4ALL?

 

Admin: eigen topic voor je aangemaakt

Hoi @GroenGeel, allereerst welkom op ons forum!
Als XS4all klant kun je hierover ook altijd nog bellen met de XS4all klantenservice of via 0800-0402.

Dat gezegd hebbende denken we hier natuurlijk ook graag even met je mee. Deze foutmelding Foutcode STB-NMC-400 Verbinding met zender verbroken komt er eigenlijk op neer dat je ontvanger geen verbinding meer heeft met ons.
In de meeste gevallen zit dit hem ergen tussen de TV ontvanger en Experiabox/Fritzbox. Kun je toelichten hoe je TV ontvanger daarop aangesloten zit?

Ik heb hier ook nog een paar relevante topics over gezien:

 


@Thomas, Dus men zit jaren bij XS4ALL en krijgt nooit de foutcode 400 omdat het gewoon vlekkeloos loopt en dan gaat de boel over naar de systemen van KPN en is het raak, logisch gevolg KPN heeft een slechter systeem dan XS4ALL heeft/had, denk niet dat bij het puschen van de KPN instellingen/firmware er een kabouterje is meegekomen die wat aan de fysieke aansluitingen heeft gedaan.

Die 400 code is gewoon ergens een foutje/hikje in de software, ik heb er ook af en toe last van, dus men moet daar eens naar gaan kijken bij het TV team, staat ergens iets te strak afgestelt.


Die 400 code is gewoon ergens een foutje/hikje in de software, ik heb er ook af en toe last van, dus men moet daar eens naar gaan kijken bij het TV team, staat ergens iets tebstrak afgestelt.

Ik heb zelf nooit last van die STB-NMC-400 en dan is de vraag waar dat foutje/hikje in zit. Mijn vermoeden is nog altijd dat de oorzaak gezocht moet worden in de afhandeling van IGMP multicasts door de TV ontvangers en dan met name de afhandeling van IGMP multicasts die niet voor de TV ontvanger bedoeld zijn.

Zelf heb ik de TV ontvangers op een apart vlan achter mijn EdgeRouter staan en daarmee voorkom ik dat er enig ander verkeer dan het voor KPN TV benodigde verkeer op de LAN poort van een TV ontvanger terecht kan komen.


...

In de meeste gevallen zit dit hem ergen tussen de TV ontvanger en Experiabox/Fritzbox. Kun je toelichten hoe je TV ontvanger daarop aangesloten zit?

….

@Thomas , beetje kort door de bocht, vind je dat niet zelf ook? Het werkt jaren goed, en opeens, naar een (softwarematige) wijziging op jullie kant geeft het problemen - en dan ligt het toch op een stukje (bekabeling) bij de klant? Sorry, maar dat is typisch helpdesk call script afwerken: 'punt 1: probeer het op de klant af te wentelen. Werkt dat niet, dan zien wij wel weer verder….’


@wjb Bij mij gebeurt het vooral als ik een stukje live terug spoel, ga ik versneld weer naar live komt die 400 er soms in, mijn TV decoder zit met een kabel rechtstreeks op de Fritzbox zonder iets anders er tussen of bij.

Het is verbeterd, vorig jaar kreeg ik het vaker, zo rond november/december werd het minder na een update van de TV firmware.


@GroenGeel, Heb je jouw FRITZ!Box nog in gebruik of heb je nu een Experia/KPN Box?


Even een update van mijn kant.

Mijn TV kastje is een ARRIS VIP 2952 v2, deze zit rechtstreeks aangesloten met een lan kabel op de FritzBox 7581. Ik heb deze configuratie sinds 2018. Ik heb gebeld met de helpdesk van XS4ALL en samen met hun het TV kastje gereset naar fabrieksinstellingen, ik ga nu kijken of dit verbetering oplevert.


Heb je de 7581 nog, die is al eventjes EOL, die had wel omgeruild mogen worden.

Voor de rest een prima ding.


Nog een aanvulling. Vlak voor de STB-NMC-400 foutmelding zag ik soms kort in beeld:

23308 minuten verwijderd van live tv. Wilt u verder gaan?

Dit had ik afgelopen zondag opgeschreven. Doordeweeks kijk ik niet veel TV, vooral op zondagavond, dus hopelijk gaat het aankomende zondag beter door de firmware reset.


Ik heb de storing niet meer teruggezien, maar ook niet veel tv gekeken. Wel zag ik dat er deze week weer een software update was op de arris vip 2952.

Mijn vragen aan KPN zijn:

  • Gaat het om een bekend issue?
  • Zo ja er een issue nummer en beschrijving van?
  • Is het bekend in welke hardware/firmware combinaties van modem en tv kastje het optreedt, bekabeld, draadloos etc?
  • Dat er een probleem is, is niet erg, het gaat er vooral om hoe je erover communiceert en het oplost. Voor iedere klant die het meldt een apart ticket aanmaken kan ook, maar zorg er dan voor dat er ook een algemeen issue is, verzamel de informatie en kijk of het na te spelen is.
  • Misschien is het nu wel opgelost bij mij, misschien niet. Maar zo ja weten we dan ook welke firmware versie de oplossing biedt?
  • Groetjes 

Deze foutcode is eigenlijk de algemene foutmelding voor als de ontvanger geen (goede) verbinding met ons heeft. Met de links uit mijn eerste reactie kun je daar meer informatie over vinden.

De oorzaken en dus oplossingen van de Foutcode “STB-NMC-400 Verbinding met zender verbroken” lopen enorm uiteen dus is het per situatie altijd even zoeken wat de oorzaak is.

Als er veel meldingen uit een zelfde regio zijn, of alle klanten met een bepaalde configuratie moeten we natuurlijk kijken of er een algemene oorzaak is.
Dat doen we uiteraard ook maar het is altijd lastig dat vast te stellen.


Wat betreft de updates die de TV ontvangers krijgen kun je terecht in dit topic:

 


Ik had een reactie geschreven die bij het insturen compleet werd verbouwd, dus even opnieuw


Beste Thomas,

Zoals je al aangeeft:

“Deze foutcode is eigenlijk de algemene foutmelding als de ontvanger geen (goede) verbinding met KPN heeft. (...) De oorzaken en oplossingen van de foutcode “STB-NMC-400” lopen enorm uiteen, (...)het is per situatie zoeken wat de oorzaak is. Een algemene oorzaak is altijd lastig vast te stellen.”

 

Dit is juist precies wat mij zo'n zorgen baart. Ik geloof namelijk wél dat er een algemenere oorzaak is. Namelijk het verschil tussen de techniek van KPN en van XS4ALL. Voordat ik was overgezet naar de techniek van KPN had ik nergens last van. De eerste week dat ik het KPN tv menu zag viel mijn hele internetverbinding al een keer uit en had ik op een avond keer op keer de STB-NMC-400 foutmelding.

De oorzaak ligt niet in de hardware aan de klant kant, bij mij is er niets veranderd en te zien aan de vele topics hier speelt dit in verschillende configuraties. Misschien lijkt het probleem telkens opgelost, net als nu bij mij, maar ik heb geen idee wanneer het weer terugkomt. 

Nog even een quote van gebruiker @Babylonia in een ander topic:

“Die "STB-NMC-400 foutmelding” komt bij alle te gebruiken routers voor, zowel bij de door KPN verstrekte routers (Experia Box), aan KPN gelieerde Fritzbox routers (nota bene als samenwerking tussen partijen), en vreemdmerk routers met afgepaste configuratie set-ups en profielen die voor een KPN internet kunnen worden ingezet. (o.a. Ubiquiti - DrayTek - Synology).

Er zijn legio aparte onderwerpen op het forum terug te vinden over die foutmelding.  En het speciale onderwerp over de KPN TV-ontvanger in zijn algemeenheid (inclusief die STB-NMC-400 problemen), omvat inmiddels meer dan  355 pagina's  -  8900 reacties  en meer dan  438.000 keer gelezen.”

 

Op het XS4ALL gebruikersforum zijn er welgeteld 2 unieke topics over STB-NMC-400 met ieder enkele reacties. Bij in ieder geval één van de twee van de topics staat vermeld dat het al om het KPN tv menu gaat.

 

Ik zou het erg op prijs stellen als de oorzaak wordt onderzocht samen met XS4ALL en dat er gekeken wordt naar de techniek aan de leverancierskant en niet in het laatste stukje bij de klant thuis. Ik zou daarnaast dringend adviseren om te stoppen met het uitrollen van de KPN techniek naar XS4ALL klanten totdat de oorzaak van het STB-NMC-400 probleem duidelijk is.


Dit is juist precies wat mij zo'n zorgen baart. Ik geloof namelijk wél dat er een algemenere oorzaak is. Namelijk het verschil tussen de techniek van KPN en van XS4ALL.

Er is geen verschil in techniek tussen KPN en XS4ALL.

Het is ook niet een generiek issue, zelf ervaar ik geen enkel probleem.

Dat het issue op kan treden bij de overgang van XS4ALL naar KPN kan ik begrijpen als bij die overgang de FRITZ!Box en/of TV ontvanger(s) niet opnieuw opgestart zijn.


ik had ook storing, nu alles opgelost, bij de TV heb ik de kabel van de tv rechtstreeks in een stopcontact gedaan en ook nieuwe software geïnstalleerd, je krijgt vanzelf op het tv- scherm deze installatie te zien 0-100 %. Dan ook eens proberen:  alle stekkers los en weer aankoppelen. De Fritzbox doet het nu ook, inloggen met wachtwoord etc.

Nu doet na de overschakeling van XS4all naar KPN alles het weer, gelukkig!


Dit is juist precies wat mij zo'n zorgen baart. Ik geloof namelijk wél dat er een algemenere oorzaak is. Namelijk het verschil tussen de techniek van KPN en van XS4ALL.

Er is geen verschil in techniek tussen KPN en XS4ALL.

Het is ook niet een generiek issue, zelf ervaar ik geen enkel probleem.

Dat het issue op kan treden bij de overgang van XS4ALL naar KPN kan ik begrijpen als bij die overgang de FRITZ!Box en/of TV ontvanger(s) niet opnieuw opgestart zijn.

@wjb Dank voor je conclusie, stelt me een beetje gerust. De Fritzbox was inderdaad nog niet gereset toen het optrad. Ik hoop echt dat dit het is gewoon en dat ik vanaf nu geen problemen meer kijg. 


De Fritzbox was inderdaad nog niet gereset toen het optrad. Ik hoop echt dat dit het is gewoon en dat ik vanaf nu geen problemen meer kijg. 

Dat hoop ik ook want ik vind dat iedereen net zo weinig storingen moet ervaren als ik en dat is zo goed als geen storingen.