Skip to main content

Sinds een paar week heb ik de nieuwe TV ontvanger en alleen maar positieve geluiden.

Ik was gewend om het geluid via een externe versterker af te spelen en als ik de radio gebruikte, wat de hele dag bijna zo is, hoefde ik de TV niet aan te hebben.

Ik krijg het nu niet meer voor elkaar.

Gebruik het nu via de hoofdtelefoon uitgang naar de aux op de versterker.

Mijn TV is een Panasonic TX-43CX750E

Mijn versterker is een NAD C326BEE

TV ontvanger is een DIW7022

Wie kan mij helpen

Gebruik het nu via de hoofdtelefoon uitgang naar de aux op de versterker.

Hoofdtelefoon uitgang van je Panasonic televisie neem ik aan?

De DIW7022 heeft alleen (nog) een optische audio uitgang voor naar een versterker. Volgens mij heeft je versterker echter geen optische ingang (optical in). 

Dan heb je dus deze converter ertussen nodig.

Wordt geleverd met optische kabel om hem op de DIW7022 aan te kunnen sluiten. Stroomadapter.

Ingangen: optical in, digital in

Uitgangen: mini jack 😉 en 2 x tulp (rood/wit voor rechts/links).

Analoge kabeltje zelf verzorgen. Maar als het goed is heb je dan nog de mini jack → 2 x tulp kabel.

In de DIW7022 dient het geluid dan ook op "stereo pcm” gezet te worden anders herkent de converter het niet.


Heel erg bedankt voor je reactie, ik heb gelijk het kastje besteld en ik hoop dat het allemaal lukt.

Had de oude TV-ontvanger die mogelijk nog wel?


Had de oude TV-ontvanger die mogelijk nog wel?

Euh, wat bedoel je?

De oude tv ontvanger had een optische en een analoge (mini jack) uitgang voor naar een versterker.

De meeste moderne (laatste 15 jaar) gekochte versterkers hebben gewoon 1 of zelfs 2 optische digitale ingangen.

Met behulp van de losse converter heb je ook weer een analoge mini jack uitgang. Net als bij de oude ontvangers.

Ziggo heeft zelfs helemaal geen aansluiting op hun box(je) meer voor naar een versterker! (stom vind ik dat)


Nogmaals bedankt voor je snelle reactie. Ik meende echt dat ik gek geworden was, de versterker is een paar maand defect geweest en in die tijd kwam de nieuwe ontvanger en ik wist niet meer hoe dat toen aangesloten was, maar ben heel blij met jouw oplossing.

Mooie week verder


Ik kom nog even terug omdat ik niet goed weet of de aansluiting op de tv wel mogelijk is.

Op de tv zit een digital audio aansluiting en ik heb het idee dat deze niet past bij het kabeltje wat bij de omvormer zit


Je wilt 'm toch via de kpn box om radio te luisteren met televisie toestel uit. (?)

Verbind de optische kabel met de optical aansluiting van de kpn tv+ Box.

In de box audio ook nog even op stereo pcm zetten voor de converter. 

Tandwiel - ok - apparaat - apparaat voorkeuren - weergave en geluid - geavanceerde geluid instellingen:

Optische uitgang aan zetten 

Indeling stereo pcm selecteren. 


Het is perfect zoals je het verwoord, alleen de optische kabel bleef niet in de tv zitten.

Nu hebben we boven nog een tv staan en daar lukte het wel in, het bleek dat op de tv beneden iets beschadigd is zodat het kabeltje niet vast klikt.

Zal waarschijnlijk al gebeurd zijn bij vorige pogingen, ik ga dat proberen op te lossen.

 

Het laatste heb ik pas gezien toen we de tv op de tafel hadden staan omdat we er anders geen zicht op hadden.

Maar ik weet zeker dat ik er wel uit kom, nogmaals mijn dank


Het is perfect zoals je het verwoord, alleen de optische kabel bleef niet in de tv zitten.

Je bedoelt toch de tv box van kpn en niet de tv (scherm) neem ik aan.

Wissel de boxen om. 🤔

 


Helaas is het de aansluiting in de tv


Snap ik ff niet. Je wilt toch de ontvanger op de versterker aansluiten? En niet de tv.

Jij schrijft: Ik was gewend om het geluid via een externe versterker af te spelen en als ik de radio gebruikte, wat de hele dag bijna zo is, hoefde ik de TV niet aan te hebben.

Dus waarom nu aan het televisie toestel in plaats van de ontvanger? Dan moet de tv alsnog aanblijven om het geluid naar je NAD te doen. 

Direct op de ontvanger, zoals het ook met de Arris was, is dan handiger. Dán kan de Tv uit met radio. 


inderdaad, alle veranderingen zijn geen verbeteringen, maar ga wel even rondkijken of die tv ingang nog vervangen kan worden


Hallo @Koosr1946 het is in wezen heel simpel.

Je sluit een S/PDIF-kabel op de tv-decoder van KPN, dus NIET op je tv-toestel.

Het andere eind van de kabel sluit je aan op een AUX-IN of hoe die dan ok heet van je versterker,

heb je niet zo'n digitale ingang, heb je de eerder genoemde DAC-omvormer nodig, waar je de S/PDIF-kabel op aansluit en een geschikte kabel die je aansluit tussen de DAC en de AUX/AUDIO-ingang van je versterker.

Als je dan radio wilt luisteren zonder je tv-toestel aan, zet je de TV-decoder van KPN aan, klikt op de knop radio van de afstandsbediening en je kunt radio luisteren vanaf kanaal 801.

Op je versterker kies je als bron de AUX/Audio-IN waar je de kabel op aangesloten hebt en je hebt geluid.

 

 

 


Oeps, de oude man is jullie heel erg dankbaar, ik moet beter lezen en misschien ook wel beter het probleem uitleggen.

We luisteren nu heerlijke muziek zonder dat we lastig gevallen worden door een bewegend scherm.

Nog een kleinigheid voor jullie, als ik de tv op standby zet dan gaat de tv-decoder ook uit, het is geen probleem, maar moet ik nog iets ergens anders wijzigen in het menu?

Nogmaals heel veel dank voor jullie positieve inbreng


Kan je alleen voorkomen door hdmi cec uit te zetten in de box.

Ook onder weergave en geluid .  Zie eerdere uitleg stappen. 


Ga ik morgen proberen

Dank je wel nogmaals


Deze oude man heeft jou in een eerdere reactie advies gegeven. Generatiegenoten dus.😎😉