Skip to main content

Ik krijg sinds vorige week gesproken ondertitels bij BBC One (26) en BBC Two (27). Ik kan het niet op mijn tv uitschakelen (optie is ‘uitgegrijsd’), maar heb het dan ook alleen bij deze zenders. Ik kijk via de KPN-app op mijn Samsung Smart TV. Ik vraag me af of anderen dit ook ervaren. Bovenal vraag ik me af hoe ik dit kan uitschakelen. 

Admin: afgesplitst van originele topic

Hoi @Willemijnenveld . Welkom op het forum.

Dit zie ik niet vaak (eigenlijk nog nooit).   Dus je krijgt Engelse beschrijving van wat er in de programma's gebeurt?  


Kan dit een functie van jouw tv zijn? Ik herken dit niet van onze app


Dank voor je reactie Erwin. Het is in dit geval geen functie van de tv. Dat zou kunnen maar in dit geval staat de functie gesproken ondertiteling al uit. Door andere topics ben ik er inmiddels achter dat het een zaak is van de keuze die de provider heeft gemaakt voor het kanaal van de bbc. Daar zijn blijkbaar twee opties en heeft kpn gekozen voor het kanaal met gesproken ondertiteling. Vergelijk de Nederlandse gos-optie. Die keus hebben we zelf niet voor de bbc. KPN wel hoop ik. Het zou mooi zijn als kpn zich daar eens over buigt. 


Zijn er überhaupt anderstalige (dan engels) programma's bij bbc die dat gesproken spoor hebben?

Of is het audio discriptie die vertelt wat er te zien is als “de man loopt nu links het beeld uit” ?

Ik wil het eens checken, maar dan moet ik wel zo'n programma treffen.

En heb je dit met live kijken of met opnames? (dat kan ook nog verschillen)


Zijn er überhaupt anderstalige (dan engels) programma's bij bbc die dat gesproken spoor hebben?

Of is het audio discriptie die vertelt wat er te zien is als “de man loopt nu links het beeld uit” ?

Ik wil het eens checken, maar dan moet ik wel zo'n programma treffen.

En heb je dit met live kijken of met opnames? (dat kan ook nog verschillen)

@Willemijnenveld   Ik ben ook nog een beetje verbaasd. 

Kun je de vragen van @PeterG beantwoorden. Hij wil het graag proberen te reproduceren. 


Ik had geantwoord maar blijkbaar iets misgegaan.


Het betreft inderdaad audio discriptie (in het Engels). Op mijn tv staat het uitgeschakeld.

De BBC zendt dit met sommige programma’s mee. Bijvoorbeeld het treinreis programma van Michael Portillo op BBC Two. Maar ook andere programma’s. Uit een eerder topic hier begreep ik dat de BBC zowel de optie met als zonder heeft en dat die keuze door de provider gemaakt moet worden. Het lijkt erop dat KPN de keuze met heeft neergezet. Dat is echter niet aanpasbaar door de kijker. Gekozen zou moeten worden voor het kanaal van de BBC dat de audio discriptie niet meezendt.

Mocht dit niet zo zijn, dan verneem ik graag hoe dit uit te schakelen is in de app, want ik vind het erg hinderlijk.

 

Dank!


Het kan niet uitgeschakeld door de gebruiker. KPN moet basaal voor het juiste geluidsspoor zonder audio discriptie kiezen.

Heb je je alleen live of ook (of juist alleen) in een opname?????

 

Bijvoorbeeld het treinreis programma van Michael Portillo op BBC Two.

Zojuist opname ingepland van Great British Railway Journeys morgen om 08:30. We wachten het af.


Dankjewel Peter.  Terugkijken weet ik niet en ik kan nu ook niet checken helaas.  Benieuwd naar je bevindingen!


Ik kijk nu naar de opname van de uitzending van vanmorgen. 

En er zit zelfs een gebarentolk bij. Dus de audio discriptie lijkt me in dit geval ook de bedoeling.

Het is geen fout naar mijn mening.

PS het Nederlandse Rail Away is ook erg leuk.

Het hoort in dit geval zo:

Bron: https://www.bbc.co.uk/iplayer/episode/m001nbvd/great-british-railway-journeys-series-14-10-brandon-to-cambridge .


Helaas dat is niet mijn probleem.  Ik zit nu te kijken naar Homes under the hammer op BBC  Two en heb de gesproken ondertiteling erbij. Het heeft dus niet met één specifiek programma te maken. 


In de ochtend worden bij de bbc vaak de programma's uitgezonden met audio discriptie. 

Even bij de bbc iplayer gekeken. Het klopt. Ook die is gisterochtend met audio discriptie uitgezonden. 

Overigens worden die allemaal zo uitgezonden. 

Ook bij die van vandaag vermeld de gids van iplayer "audio described "

Het wordt bij de aankondiging ook vermeld 😉

Ik heb nu Animal Park op One en dat is is prima. Kpn geeft dus de juiste feed door.


Helaas.  Bij mij is het ook in de avond erbij.  Tips zijn zeer welkom. 


Ik zit nu rechtstreeks te kijken naar bbc two, portillo state secreys en weer is het raak.  Ik begin te wanhopen...


IK zit nu ook even naar BBC2 te kijken, Bij mij is het normaal.

Kan wel kiezen voor aan/uitzetten ondertiteling.

Ik kijk (mogelijk ten overvloede) trouwens met de KPN+ TV-box

 

Heb ook  nog even via de kpn app gekeken op de Android-omgeving,

Ook hier normaal beeld/geluid en alleen de keuze om ondertiteling in te schakelen.

 

Donald Groen


Dankjewel.  Het lijkt erop dat het probleem dus aan deze kant zit. Ik ga verder met zoeken.  Tips blijven welkom!

 


Helaas kan ik het deze en volgende week in de avond niet af en toe checken** want zal het dus ook live moeten proberen op de Samsung begrijp ik. Tot nu toe constateer ik audio discriptie alleen in de ochtend uren en opnames daarvan. Ook via de Samsung. 

** mijn moeder logeert hier en vind dat testen uiteraard heel irritant. 

Heb je echt niet de mogelijkheid om de tv ontvanger van kpn te gebruiken?


Ha Peter,

Begrijpelijk, dat testen is natuurlijk vervelend voor haar. Dank voor je hulp in ieder geval.

Ik ondervind het nu tijdens het kijken op BBC Two ook (Mediterranean with Simon Reeves). Uitschakelen is nog steeds uitgegrijsd op het Samsung menu. Kijken via de tv-ontvanger is geen optie meer. Die staat ergens ver weg en bovendien zit de kabel aan de nadere kant van de kamer. Kijken via de app is dus de enige optie. Ik kan alleen instellingen vinden via de tv zelf. KPN geeft dat niet. 

 


Heb nu even je programma aan. Ook via de app in de Samsung

En inderdaad! Er is een Engelse voice over als er ondertiteling is. En die voice over (GOS inderdaad) is er niet via de ontvanger!!! @Erwin_ .

Via de Android telefoon is er zo te horen geen voorgelezen ondertiteling. 

De Android-TV tv app checken in oa de Nokia in de slaapkamer lukt nu even niet. Maar als het daarin ook zou voorkomen waren er echt véél meer opmerkingen. 

(20:32)


Gelukkig.  Ik ben niet gek.  Daar ligt een uitdaging dus... 


Nee. Inderdaad. 

Aangezien de ontvanger niet lukt.…

Heb je een chromecast apparaatje? (Helaas heeft de Samsung geen ingebouwde chromecast)

 


Nee. Het gekke is dat ik het eerder niet had.  Is echt iets van de laatste weken. 


PeterG schrijft: 

Aangezien de ontvanger niet lukt.…

Heb je een chromecast apparaatje? (Helaas heeft de Samsung geen ingebouwde chromecast)

Willemijnenveld schrijft: Nee.

Tja, dan heb ik ff geen alternatief voor je. Behalve dan ook eens andere zenders gebruiken. Dat type programma's is bijvoorbeeld ook te vinden op de diverse Discovery zenders. En National geographic enzo.

Of toch even zien of je de ontvanger aangesloten krijgt.

Of, zoals hier, een streamingapparaatje (Android-TV) aanschaffen. En dat aan je Samsung hangen. Daarop zijn tegenwoordig de apps geïntegreerd en kun je via de Play Store ook opzetten (via je Google account). Want dat besturingssysteem van Samsung, Tizen, heeft wel beperkingen. Zo is de app voor KPN iTV inmiddels zeer antiek daarop. Nog een versie van bijna 2 jaar oud.


Okee, ga ik over nadenken. Heel veel dank Peter!!! Echt fijn dat jij zo meedenkt.👍


Het issue met de audio discriptie zou opgelost moeten zijn. Die reactie kpn moderator in dit andere topic.

 

En hoe bevalt de vernieuwde app voor KPN ITV?


Excuses.  Ik had hier ook even een update moeten plaatsen dat @Remco_  daar achteraan is geweest. 

Hopelijk is het nu goed. Zo niet, laat het weten