Skip to main content

ik heb al weken last van haperend geluid; het geluid valt een fractie van een seconde weg, maar in de loop van de tijd wordt dit steeds erger en irritanter. Ik heb alle kabels nagelopen, al talloze keren zowel modem als TX-box opnieuw gestart, maar het probleem lijkt alleen maar erger te worden. Het is des te frusterender, omdat ik eind vorig jaar van Caiway ben overgestapt naar KPN vanwege de kwaliteit van het geluid. Maar … bij Caiway had ik wel continue goed geluid. Als dit aanhoudt, zal ik helaas einde van dit jaar weer terugmoeten. Kennelijk is Caiway-glasvezel dan toch veel betrouwbaarder. Ik woon in regio Westland. Ben ik de enige of hebben meer mensen hier last van? Ik hoor het graag!

Het heeft natuurlijk helemaal niets met de kwaliteit van glasvezel te maken! Het zal iets met de tv box te maken hebben.  Kan je iets duidelijker omschrijven wanneer het probleem zich voordoet? Is dat bij alle zenders het geval of alleen bij radio of alleen bij tv of beide?


@happyh 

 

Wat zit er precies allemaal tussen de Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box) en de KPN modem / router (Experiabox of Box12)?  


Bij Caiway is er hetzelfde Dolby Digital 5.1 geluid. Dat maakt geen verschil.

M.b.t. sommige zenders zijn er op deze community en die van Ziggo regelmatig klachten te lezen over dips in het geluid van enkele zenders. Met name Discovery komt dan naar voren.

Al een herstart van de box gedaan? Houdt 7 seconden de stand-by knop op de afstandsbediening in en kies voor herstarten. Dit duurt ca. 1 minuutje.


Dank voor jullie bijdragen zover. De tv-box zit rechtstreeks aangesloten (HDMI-1) op mijn soundbar (POLK MagniFi Max AX 5.1.2 ). Deze soundbar heeft 3 HDMI ingangen en 1 uitgang; deze zit aangesloten op de HDMI ARC aansluiting van mijn Hisense TV. Allemaal 4K-aansluitngen en HDMI-kabels. Deze kabels zijn goed en goed aangesloten. Het heeft een aantal maanden goed gewerkt. Langzaam begonnen de geluidshaperingen en nu wordt het steeds irritanter. Gisteren alles uitgezet (modem/Experiabox 12 en tv-box) en toen heeft het de hele avond goed gewerkt. Zojuist hoorde ik echter weer de eerste haperingen. Dit resetten moet ik vaker doen. Eerst vooral bij Discovery, nu ook bij andere kanalen en radiokanalen. 

Bij Caiway had ik wel continue geluid, zij leveren echter alleen een stereo geluidkwaliteit. Ook schokte daar het beeld regelmatig. Ik merk wel dat een glasvezelverbinding veel stabieler is en ook hogere snelheden realiseert. Mogelijk speelt de internetkwaliteit mij parten.

Ik kijk het nog even aan, maar KPN begint me steeds meer tegen te staan!


deze zit aangesloten op de HDMI ARC aansluiting van mijn Hisense TV

Aansluiten op een niet-arc poort van de tv. De geluidsuitvoer van de tv via arc verstoord denk ik.

Ondersteunde die Caiway ontvanger ook CEC? 

Ondersteunt de Polk 4k, 2160P (2k/4k in de box)? Zet de ontvanger ook eens 'vast' op 1080p50. 


Ik denk ook, dat je het beste de KPN tv ontvanger kan aansluiten met de HDMI kabel rechtstreeks naar de tv. (en niet de eARC ingang kiezen)

En vanaf de HDMI eARC op de tv naar de soundbar. 


Ik denk ook, dat je het beste de KPN tv ontvanger kan aansluiten met de HDMI kabel rechtstreeks naar de tv. (en niet de eARC ingang kiezen)

En vanaf de HDMI eARC op de tv naar de soundbar. 

Nee, het niet het beste maar wel de makkelijkste. Bij aansluiten op TV heb je extra geluidvertraging. Het beste altijd direct op Receiver/Versterker aansluiten indien deze meer ondersteunt dan de TV+Box of de TV (DD+5.1,DolbyAtmos,4k,8k)


Ik denk ook, dat je het beste de KPN tv ontvanger kan aansluiten met de HDMI kabel rechtstreeks naar de tv. (en niet de eARC ingang kiezen)

En vanaf de HDMI eARC op de tv naar de soundbar. 

Nee, het niet het beste maar wel de makkelijkste. Bij aansluiten op TV heb je extra geluidvertraging. Het beste altijd direct op Receiver/Versterker aansluiten indien deze meer ondersteunt dan de TV+Box of de TV (DD+5.1,DolbyAtmos,4k,8k)

 

Ik heb gelukkig dat probleem niet met mijn soundbar.

Maar als het goed is, kan je in de soundbar zelf een vertraging instellen.

 

De Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box) kijkt naar de ingang (HDMI ingang tv of??) en stelt zich daar op in.

Vandaar dat naar mijn mening je het beste de mediabox DIW7022 kan aansluiten op de HDMI (niet eARC) van de tv met een goede HDMI kabel.

 

Ik heb het als volgt aangesloten:

HDMI 8K kabel 3 meter van Sgemcom DIW7022 naar HDMI 1 (LG Oled tv) 

En vanaf de LG Oled tv van HDMI eARC met een 4K HDMI kabel naar de Samsung soundbar (met losse woofer (basbox)). 

 

Uiteraard zijn er meer mogelijkheden, maar of die allemaal beter zijn? Dat is maar de vraag. (dat kan de gebruiker altijd het beste zelf uittesten en meten) 😉

 

Er zijn velen wegen naar Rome.


Maar als het goed is, kan je in de soundbar zelf een vertraging instellen.

Het probleem is dat je al een geluidsvertraging heb, en nog een extra vertraging in de soundbar instel, heb je nog meer geluidsvertraging, Je moet kunnen instellen een beeldvertraging, maar dat kan je niet


Maar als het goed is, kan je in de soundbar zelf een vertraging instellen.

Het probleem is dat je al een geluidsvertraging heb, en nog een extra vertraging in de soundbar instel, heb je nog meer geluidsvertraging, Je moet kunnen instellen een beeldvertraging, maar dat kan je niet

 

Dank je voor de reactie.😉

 

Bij de soundbar van Samsung die ik heb aangesloten op de HDMI eARC, heb ik gelukkig geen problemen en ook geen vertraging hoeven in stellen.

Alles loopt, gelukkig, synchrone. 

 

Misschien ligt het ook de soort tv en / of soundbar die je hebt.


Welkom op de community @happyh, je bent al op weg geholpen door de anderen zo te zien. Hopelijk is het daarmee al wat beter geworden.

In de Kennisbank hebben we ook een artikel die je hierbij kan helpen:

 


ik heb opzettelijk voor deze manier van aansluiten gekozen, omdat ik veel radio luister en ik dat wil kunnen doen zonder de TV iedere keer te hoeven aanzetten. Ik zal een andere HDMI-aansluiting op de TV proberen, maar ik verwacht niet dat dit het verschil gaat maken. De eerste maanden heb ik op dezelfde manier gewerkten en nooit geluidsproblemen gehad. Ik heb wel te maken met wat audiovertraging, maar dat kan ik eenvoudig corrigeren met de instellingen van de TV-box.

Volgens mij is er wat aan de kwaliteit van het ingangssignaal veranderd; internet is niet heel snel en wellicht speelt dat parten? Alhoewel snelheid tussen 35 en 40 Mbps moet toch wel toereikend zijn?


Aan het signaal vanuit ons is niets veranderd. Die internetsnelheid die je noemt moet voldoende zijn, maar is dat ook de snelheid die bij je tv-ontvanger gemeten wordt? En hoe is de tv-ontvanger verbonden met het modem? Is dat met een directe kabel, zit er iets tussen of is het een draadloze optie? 


ik heb opzettelijk voor deze manier van aansluiten gekozen, omdat ik veel radio luister en ik dat wil kunnen doen zonder de TV iedere keer te hoeven aanzetten.

Daarvoor heb ik juist de optische verbinding van de box naar de versterker. Dat werkt beter met radio. 

Via hdmi zou kunnen. Maar, probeer het fan eens met de radio screensaver op uit. Hoewel ie dan nog steeds een tv verwacht voor de HDCP match.


helaas, vandaag weer helemaal WAARDELOOS; zeer frusterend. Het geluid is nauwelijks te volgen, alleen maar continue hikken. Het is een aantal weken goed gegaan en vandaag zijn de problemen ineens weer helemaal terug. Modem en box opnieuw opgestart (beiden stroom eraf) maar geeft geen verschil. Jasper: signaal niet verandert? Hoe kan er bij mij dan opeens dit probeem zich weer voordoen.

Instellingen werkten lange tijd prima; kan m.i. dus ook geen reden zijn. Als het zo blijft doorgaan heb ik weinig keus. Tijd bij KPN uitzitten en terug naar glasvezel/Delta!

 


Het signaal zelf is niet veranderd, het kan zijn dat er een update van de TV+ Box en/of de soundbar is geweest. Dat kan soms invloed hebben op de situatie, en dan kan het soms gebeuren dat de instellingen aangepast moeten worden. In dat geval kan je de instellingen opnieuw nalopen om te kijken welke het beste resultaat geeft.


Reageer