Skip to main content

Vorige week staat hier een nieuwe tv, een LG43NANO… Een domper betreft beeldkwaliteit. Kijkhoek vanaf 20gr ziet er niet uit. Sta ik recht voor tv en ga iets naar links of rechts, dan vervaagt beeld al. Niet scherp. Eigenlijk vind ik het een baggerbeeld. Closebeelden zijn goed, veraf wordt het stukken minder. Tv is goed volgens reparatiemonteur die langs is geweest. Instellingen zijn standaard. Kan dit aan KPN liggen? 

@Theooost heb je al eens een andere HDMI kabel getest? High speed HDMI kabel bv?


Ik lees op internet dat een ouder type niet uitmaakt. 
Ik zit dus op ca 20 gr kijkhoek. Bij bijv talkshow is de persoon aan de rechter zijde van scherm grauw (blauwer) en onscherp in gezicht. Voetbalwedstrijd niet scherp, closebeelden wel. Het ene programma geeft betere beelden dan andere. Soms mankeert er iets aan synchronisatie. Monteur heeft beeldscherm gewisseld dat hij bij zich had. Het maakte geen verschil. Ik ga deze tv omruilen voor een ander merk, Sony. Overigens staat deze LG bovenaan in test consumentengids. Vandaar deze keus. 


Ik lees op internet dat een ouder type niet uitmaakt. 
---

Mijn ervaring is dat dat wel degelijk iets kan uitmaken. Maar dan zouden de symptomen anders moeten zijn zoals zwart beeld en geen geluid. Dat heb ik zelf ooit aan de hand gehad toen ik per ongeluk een ouder type hdmi-kabel had gebruikt.

 

---
Ik zit dus op ca 20 gr kijkhoek. Bij bijv talkshow is de persoon aan de rechter zijde van scherm grauw (blauwer) en onscherp in gezicht. Voetbalwedstrijd niet scherp, closebeelden wel. Het ene programma geeft betere beelden dan andere. Soms mankeert er iets aan synchronisatie. Monteur heeft beeldscherm gewisseld dat hij bij zich had. Het maakte geen verschil. Ik ga deze tv omruilen voor een ander merk, Sony. Overigens staat deze LG bovenaan in test consumentengids. Vandaar deze keus. 

Wat je eventueel nog kunt proberen: Schakel bij de beeldscherminstellingen HDR eens uit. Helpt dat?


Kan dit aan KPN liggen? 

Als je de Netflix of YouTube app op de TV zelf gebruikt, ervaar je dat dan ook?


@Theooost als ik in de test van die tv kijk, zie ik voor “kijkhoek” cijfer 5,5. Voor “verdeling helderheid” cijfer 2,2.

https://www.consumentenbond.nl/tv/producten/lg/43nano756pa


Ben geen filmkijker, maar heb maar eens een film gestart (gratis account…). Het is beter. Echter bij kijkhoek groter dan 0 zie je flink kleurverschil optreden, warm naar koud. Film is van begin tot eind kwalitatief gelijk. Tv-programma’s zit behoorlijk verschil in. Synchronisatie was soms ook niet oké. 


En…. vreemd. Ik heb deze tv gekocht omdat zoon deze tv had gekocht. Ik vond het een prachtig beeld, mooi helder. Dus ik ook zo’n ding gekocht. Ik zag het direct bij installatie dat het beeld niet goed was. Beide KPN. Ik heb vergeleken en geconstateerd dat het beeld bij mijn zoon stukken beter is. 


Film ‘Live in color’, David Attenborough’ ziet er prima uit.


@Theooost op welke manier heb je je tv ontvanger verbonden met je modem dan?


Tv-ontvanger isverbonden met een stekkerdoosje in stopcontact, waarop staat tp-link. Modem in meterkast is ook verbonden met eenzelfde stekkerdoosje in stopcontact. 


@Theooost kun je eens testen hoe de kwaliteit is als je de tv ontvanger rechtreeks verbindt met een kabel naar je modem?


Met vaste kabel is de beeldkwaliteit een stuk beter. Helderder, scherper. Ik heb connector in meterkast op een stekkerdoos, is ook niet goed.   Moet zo ik lees direct op stopcontact. Deze week krijgen we instalpakket glasvezel. Zal dan ook beter worden. Wat ook speelt: ik ben een kritische kijker en ik word hierdoor kritischer. Anderen zien het niet. Ik heb mij toch teveel gefocust dat het aan tv ligt. Buiten kijkhoek 30 gr wordt het beeld ook bij andere tv’s minder, denk ik. 
Ik wacht nu maar even op installatie glasvezel, door monteur. 
Dank voor hulp! 


Heb je wel HD ontvangst? Dat is eenvoudig te checken met een Duitse zender. Die hebben (nog) hd erbij in het zenderlogo in beeld. Als dat er niet bij staat….

Ik denk dat ik hier de specs van je tv heb gevonden. Het betreft nog een traditioneel LCD scherm met led backlight (wel 4k/uhd). Volgens die specs is de verversingsfrequentie 60 Hz. Als die tv dat écht doet is ie niet helemaal geschikt voor de Europese markt. Hier is de verversing namelijk 50 Hz.


Met vaste kabel is de beeldkwaliteit een stuk beter. Helderder, scherper. Ik heb connector in meterkast op een stekkerdoos, is ook niet goed.   Moet zo ik lees direct op stopcontact. Deze week krijgen we instalpakket glasvezel. Zal dan ook beter worden. Wat ook speelt: ik ben een kritische kijker en ik word hierdoor kritischer. Anderen zien het niet. Ik heb mij toch teveel gefocust dat het aan tv ligt. Buiten kijkhoek 30 gr wordt het beeld ook bij andere tv’s minder, denk ik. 
Ik wacht nu maar even op installatie glasvezel, door monteur. 
Dank voor hulp! 

Van harte welkom op ons forum @Theooost

Zo te zien ben je al een heel stuk op weg geholpen en wijzer geworden hier van alle toegesnelde hulp, dat is goed om te zien. We lezen graag hoe het verder is gegaan, ook nadat je aangesloten bent op glasvezel. En heb je vragen, laat ze gerust hier achter.