Skip to main content

Mijn turks zenderpakket had hij mijn oude tv (43 inch) wat betere beeldkwaliteit dan mijn LG 55 inch 4k tv. Ik weet niet echt hoe dat zo komt, het kwaliteit is zo verschrikkelijk dat we van die pixel blokjes zien op het scherm. Kan iemand mij helpen?

Gezien dit een 4k TV betreft echter dit geen 4k zender is krijg je te maken met upscaling. 

Bij 4k tv krijg je dan de situatie dat een pixel die normaal 1x1 is nu 2x2 pixels zijn ( Blokje van 4 ), Tenzij hier een relatief goede antialising op word toegepast ga je dit inderdaad ervaren als zichtbare blokjes.

Dus je bent hier echt afhankelijk van hoe de TV de upscaling doet..  of hij dit gewoon simpelweg 1x1 naar 2x2 doet wat meestal resulteerde in slechter beeld dan bij native fullHD TV of dat hier een slimme techniek word toegepast om de overgang te egaliseren ( Antialising)

Elke TV doet dit op eigen wijze die soms resulteerd in beter of minder goed beeld.

Daarom als ik voor TV ga shoppen wil ik het zien, en niet alleen met de native resolutie maar ook met een bron apparaat met of FullHD of zelfs HDready..  puur om te zien hoe lekker deze upscaling eruit ziet..


Is er een manier on dit te verbeteren? Om het wat beter eruit te laten zien? Of moet ik een 4k decoder halen hij KPN?


Is er een manier on dit te verbeteren? Om het wat beter eruit te laten zien? Of moet ik een 4k decoder halen hij KPN?

Bij een 4k decoder kan je de uitvoer resolutie van de ontvanger op 4k zetten echter de zender zelf zal nog steeds HD zijn dus dan laat je de upscaling plaatsvinden door decoder, of dit beter of minder goed is dan de TV dit doet is maar 1 manier om achter te komen, Bovendien tenzij u het 4k pakket gaat afnemen zal de decoder niet vervangen gaat worden tenzij deze echt heel oud is..


Dus als de 4k decoder niet werkt als ik het probeer, dat ik dus met die upscaling blijf? Of moet ik iets in de instellingen van mijn tv veranderen dat het upscaling verminderd? 


Dus als de 4k decoder niet werkt als ik het probeer, dat ik dus met die upscaling blijf? Of moet ik iets in de instellingen van mijn tv veranderen dat het upscaling verminderd? 

Upscaling kan je niet verminderen of aanpassen, Als je het uit zou kunnen zetten zou 1/4de van je beeld maar gevuld zijn en was het wel scherp maar dan wel of een klein hoekje van je TV of in het midden een klein vierkante met grote zwarte balk eromheen…

 

Wellicht kan je scherpte bij beeldinstellingen aanpassen om het wat te vervagen/ maskeren maar weg gaat het er niet mee


Ja har mijn neefje (IT) al geprobeerd maar het lukte ons niet, de kleuren vervaagden of het wordt  juist erger


De zenders van het Turks pakket zijn bij mijn weten allemaal SD en geen HD. 

SD (576i) is ooit gemaakt voor maximale schermen van 4:3 64cm (25 inch 4:3). Tegenwoordig vergelijkbaar met een 32 inch 16:9 televisie. Dat ziet er met 43 inch (heb ik hier ook) nog nèt te pruimen uit. Maar op 55 inch is het aantal beeldpunten met SD gewoon te weinig. De noodzakelijk oprekening i.v.m. de resolutie van het 4k scherm zal inderdaad digitale ruis en blokjes gaan geven. Elke SD beeldpunt moet met 10 vermenigvuldigd worden. Om het beeld schermvullend te houden/maken.

Het is wachten totdat die zenders in HD gaan uitzenden of als ze dat al doen totdat KPN ze in HD doorgeeft. Dan heeft het beeld 5 x meer beeldpunten. Maar HD is eigenlijk ook al niet bedoeld voor ZULKE GROTE schermen.


Bedankt dan! Dan is het maar afwachten tot de zenders in HD worden uitgezonden 

m.v.g Kerem Canavar