Skip to main content
Beantwoord

Slecht beeld en geluid met de TV+ box

• January 25, 2026
  • 15 reacties
  • 181 keer bekeken

tv+box geeft slechter beeld dan tv via wifi, geluid is soms heel slecht van kwaliteit, na update blijft mini beeld over, resetten en alles geprobeerd maar wil ervan af.

Beste antwoord door joop2011

Waarschijnlijk staan de instellingen niet goed.

Je hebt glasvezel begrijp ik en hij is met UTP (zonder verder iets er tussen) aangesloten (klopt dit?)

HDR

Zet HDR op automatisch.

Multimode

Zet hem op Multimode

Beste beeldkwaliteit

Zet hem op beste beeldkwaliteit.

Gebruik een goede HDMI kabel.

Gebruik op de tv bij voorkeur HDMI 1

Staan de instellingen op de tv goed ingesteld? 

Zie hier voor informatie van de DIW7022 en hoe je het een en ander kan instellen.

15 reacties

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • January 25, 2026

TV+ box, dus je hebt de Sagemcom DIW7022.

1. Hoe is de DIW7022 verbonden met de KPN router (Experiabox of Box12)? of te wel wat zit daar precies allemaal tussen.
  2. Heb je koper (zo ja, wat is jouw echte downloadsnelheid?) of heb je glasvezel?

Probeer een reset:

1. Zachte reset: houd de kpn toets rechtsboven op de KPN ab ingedrukt todat je een popup scherm ziet en kies voor opnieuw opstarten.
  2. Harde reset: achterop de DIW7022 zit een klein gaatje (naaste de UTP connector), stop daar een dun voorwerp in totdat hij opnieuw gaat opstarten. Vaak moet je daarna enkele dingen opnieuw instellen.

• Auteur
  • Topper
  • January 25, 2026

Helaas alle soorten reset gedaan( modem en tv+box), zelfs door klantenservice geholpen maar die kunnen niet resetten, dat lukte niet?? Alles bekabelt maar tv kwaliteit blijft beter met kabel of wifi. dan ook geen haperingen in beeld. Glasvezel.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • January 25, 2026

Helaas alle soorten reset gedaan( modem en tv+box), zelfs door klantenservice geholpen maar die kunnen niet resetten, dat lukte niet?? Alles bekabelt maar tv kwaliteit blijft beter met kabel of wifi. dan ook geen haperingen in beeld. Glasvezel.

Wat bedoelt u met: TV kwaliteit blijft beter met kabel of WIFI?

Meer mogelijkheden zijn er toch niet?

De beste oplossing is altijd met UTP kabel vanaf de DIW7022 naar de KPN router (Experiabox of Box12)

Maar met slecht beeld, bedoelt u dan de beeldkwaliteit of haperingen?

Indien beeldkwaliteit, kijk of hij op multimode staat en beste beeldkwaliteit aan staat.

Beide moeten aan staan.

Dan heb je het mooiste beeld en via Glasvezel en UTP kabel moet het dan goed werken.

• Auteur
  • Topper
  • January 25, 2026

Beeld is grof, niet scherp zeker een bewegend gezicht bv. Elke 30 sec wel een halve seconde stilstaand beeld. Geluid is af en toe van oud plastic radiootje. Na update altijd 2 of 3 keer opstarten voordat beeld weer normaal is. Kabel door kpn gemonteerd. 

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • Antwoord
  • January 25, 2026

Waarschijnlijk staan de instellingen niet goed.

Je hebt glasvezel begrijp ik en hij is met UTP (zonder verder iets er tussen) aangesloten (klopt dit?)

HDR

Zet HDR op automatisch.

Multimode

Zet hem op Multimode

Beste beeldkwaliteit

Zet hem op beste beeldkwaliteit.

Gebruik een goede HDMI kabel.

Gebruik op de tv bij voorkeur HDMI 1

Staan de instellingen op de tv goed ingesteld? 

Zie hier voor informatie van de DIW7022 en hoe je het een en ander kan instellen.

• Auteur
  • Topper
  • January 25, 2026

Thanks voor het meedenken.

experia v10 met goede kabel, door kpn  aangelegd, direct naar tvbox. alle instellingen nagelopen. geen verschil. Zet ik tv via wifi is alles scherp en geluid via tv goed. geen probleem dus wil van tvbox af.

Of misschien een nieuwe proberen maar meerwaarde tov oude kastje is nu nul. 

Kan dus ook allemaal zonder extra aperatuur.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • January 26, 2026

UTP kabel is door KPN aangelegd.

Maar zit daar een DVS tussen?

En is de HDMI kabel goed?

En zit de HDMI kabel zowel in de tv als in de DIW7022 er goed in?

Via WIFI via de tv.

Dan kijk je via de app op de tv denk ik.

Of bedoel je met tv de Sagemcom DIW7022 (KPN tv ontvanger)?

Als de DIW7022 wel goed werkt via WIFI, dan ligt het aan de UTP kabel.

Maar je schrijft tv, dus dank ik dat je WIFI via de Smart tv bedoelt. 

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Hoi Willem! Welkom op de KPN Community. Ik snap dat je daar duidelijkheid over wil hebben. Heel gek dat je via de tv wel goede resultaten haalt maar dan via de ontvanger niet. Beide maken gebruik van de zelfde onderliggende techniek dus ik snap even niet waar het verschil door veroorzaakt word.

Ik deel het vermoeden dat er dan toch iets niet goed gaat binnen de instellingen. Je zou nog eens goed kunnen kijken naar de beeldscherminstellingen, HDMI-kabel. 

Mocht je nog hulp nodig hebben dan kan je ook altijd even contact zoeken met de klantenservice door een terugbelafspraak in te plannen.

Dan kan er 1-op-1 gekeken worden naar een oplossing!

• Auteur
  • Topper
  • January 27, 2026

Donderdag weer even tijd, zal dan alles nogmaals nalopen en zonodig bellen.  Thanks👍

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • January 27, 2026

Hoi Willem! Welkom op de KPN Community. Ik snap dat je daar duidelijkheid over wil hebben. Heel gek dat je via de tv wel goede resultaten haalt maar dan via de ontvanger niet. Beide maken gebruik van de zelfde onderliggende techniek dus ik snap even niet waar het verschil door veroorzaakt word.

Deze reactie snap ik niet.

De KPN app via de tv werkt via VLAN6 of te wel via internet.

Op de DIW7022 in Multimode werkt op VLAN4 en dan moet de apparatuur ertussen IGMP Snooping ondersteunen (hebben zelfs)

Ook de beeldkwaliteit via de DIW7022 is veel beter dan via de KPN tv app.

Ik hoor het graag ​@Remco van KPN 😉

• Auteur
  • Topper
  • January 29, 2026

Afgelopen week werkzaamheden geweest bij kpn, in de wijk. Het lijkt nu beter na de laatste update. Die ging ook in 1x goed😁👍

Nu hopen dat dat zo blijft. 

Dank voor de tips.👍

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Wat fijn ​@willem1961, ik hoop met je mee . Mocht je toch nog ergens tegen aanlopen laat het dan weten! We helpen graag!

• Auteur
  • Topper
  • February 2, 2026

Helaas elke dag weer melding " er staan nieuwe dingen klaar" dus weer 3 keer opnieuw opstarten voor ik gewoon beeld heb 🤔

Beeld/ geluid lijkt nu wel beter.

• Auteur
  • Topper
  • February 4, 2026

Gisteravond weer drama, vanmorgen zelfs de radio die hapert. weer stekker eruit 

, wachten. nu weer beter maar voor hoe lang.😫

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Wat vervelend Willem, dat is zeker niet de bedoeling. Dan zou ik je toch willen adviseren als de klachten aanhouden om contact te zoeken met de klantenservice zodat er eens wat metingen kunnen worden uitgevoerd en eventueel een storingsmelding aangemaakt kan worden. Dat kan  via een terugbelafspraak op een moment dat jou dat uitkomt.

Ik hoop dat alles stabiel blijft en ik wens je sowieso een fijn weekend!