Skip to main content

ik had enige tijd een slecht beeld op mijn 4k tv met 4k abonnement waarvan de vip5202 is aangeloten op poort 1 van de box 12.

van alles geprobeerd  incl. nieuwe hdmi kabel 8k die de helpdesk mij toezond. Na aansluiten geen verbetering. Ik kon steeds niet inloggen op het modem met chroom en/of edge, dus tenslotte ook maar firefox op mijn pc gezet en nu lukt dat wel. ik heb een snel abonnement van 1000 en de box 12 configruratie geeft aan voor poort 1 slechts 100 Mbit/s sec. kennelijk is die snelheid te laag om een goed tv beeld te produceren. als ik de 2e tv op poort 2, die geen probleem heeft, verwissel naar poort 1 dan verhuist het probleem mee. 

Wat verstaat u onder "slecht beeld"? Kunt u dat nader omschrijven? 


De geconstateerde bandbreedte zal aangesloten op poort 3 en 4 van de Box 12 niet anders zijn.
Het is de TV-ontvanger, die heeft een netwerkinterface van 100 Mbit/s. De KPN Box 12 heeft Gigabit poorten.


 


het beeld is vaag en kleurloos, hooguit SD geen UHD.


het TV toestel is een 4k Samsung QE65Q85R van 2020


Hallo @GePe heeft niets met de bandbreedte te maken, die 100Mbit/s is meer dan ruim voldoende om goede tv-signalen door te laten.

Zie ook de reactie van @RBxx 

Het is dus niet de modempoort die begrenst is tot 100Mbit/s, want alle poorten zijn Gigabitpoorten.

Het is de LAN-poort van de tv-decoder die door KPN (tijdelijk?) begrenst is tot 100Mbit/s.

 


beste JanD en @RBxx, als ik het goed begrijp kan de box12 het probleem niet zijn.  ik was een beetje geschrokken van dat oranje kleurtje naar de ene tv-decoder en naar de andere tv-decoder zwart !!!

dank voor de hulp, ik moet nog veel leren haha. 


Graag gedaan @GePe , we leren allemaal dagelijks bij, gelukkig.

 


Hoi @GePe, de snelheid die je daar ziet staan staat hier los van inderdaad. De hoogste kwaliteit tv signaal wat we hebben is 14.2 Mbit/s, dus als de ontvanger een verbinding van 100 heeft is dat geen probleem 🙂 Ik weet niet of de hoogste kwaliteit hier ook van toepassing is, maar dan staat het helemaal los. En leren doe je alleen door het te vragen natuurlijk 😉

De vraag is dan dus vooral 'wat is het dan wel’. Gevoelsmatig speelt wat je beschrijft tussen de tv-ontvanger en het tv toestel. Die HDMI kabel is al vervangen dus, dat was het niet. Heeft het toestel een andere HDMI poort waar je de kabel op kunt aansluiten? Geeft dat mogelijk een verbetering?


Even voor de zekerheid... u gebruikt bij het tv kijken de witte afstandsbediening van KPN? En niet de Samsung afstandsbediening?

Speelt het probleem ook bij de andere tv?


Na zowel de box 12 als de Vip5202 gereset te hebben en nieuwe switches te hebben geinstalleerd is het probleem verholpen. met dank voor de hulp van iedereen.

Nick83: Ja, ik gebruik twee witte afstandsbedieningen waarbij opgemerkt dat na de koppelingen met de vip5202 de bij de laatste gekoppelde altijd het blauwe lampje blijft knipperen en dan pas de groene oplicht. Maar het werkt gelukkig wel.  


Goed om te lezen dat dat het probleem heeft verholpen @GePe, zo kan je weer kijken naar een fijn beeld 🙂

Mochten we nog iets voor je kunnen doen, dan weet je ons te vinden.