Skip to main content
Vraag

Slecht beeld op LG tv icm TV+ Box. Welke instellingen moet ik gebruiken?

• May 8, 2026
  • 20 reacties
  • 208 keer bekeken

Forum|alt.badge.img+3

Een paar weken terug een nieuwe TV gekocht: LG 5G 65 inch. Pracht TV.
Op dat moment had ik een hussel abonnement, een glasvezelaansluting en de ontvanger bekabeld aangesloten. Het beeld was perfect: helder en scherp. Veel beter dan de oude TV.
Een paar dagen geleden overgestapt naar TV+ en ik krijg het beeld niet goed. Het is flets, onscherp. Ik heb diverse instellingen geprobeerd zowel met de TV AB als met de AB van KPN, maar geen goed resultaat te behalen. Inmiddels weet ik niet meer wat te doen.
Kan iemand aangeven welke instellingen ik moet gebruiken om een perfect beeld te krijgen? 
Zou het ook nog aan het modem kunnen liggen:Experiabox V10.
Zoals vermeld:
Nieuwe TV, glasvezel aansluiting en bekabeld aangesloten op de experiabox, HDMI van ontvanger naar TV.
Zoals het nu is heb ik spijt te zijn overgestapt naat TV+
Heel graag goede suggesties.

20 reacties

Flitsend
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • May 8, 2026

Ik ben niet de lokale expert op TV gebied, maar kan wel de basis voor je uitsluiten. De experiabox wordt gewoon nog ondersteunt dus daar zou het in theorie niet aan moeten liggen. 

• Heb je de bijgeleverde (ultra) HDMI kabel gebruikt? Zit er nog een HDMI splitter tussen? 
  • De tip die ik vaak voorbij zie ik komen is de beeldschermodus aanpassen, van unicast naar multicast of andersom.

Ik weet zeker dat iemand met veel verstand van TV zo nog even bij je terugkomt, maar misschien helpt dit voor nu! 

Trouwens, ik heb net even de TV gegoogled en wat een prachtige aankoop is dat! Heel veel plezier met je nieuwe TV!

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • May 8, 2026

En kijk vooral even naar de instelling HDR. Verder kun je volgens mij het best alle beeldverbeteraars op de LG uitzetten.

• Nieuwkomer
  • May 8, 2026

Kijk bij  beeld instellingen externe bronnen en verander die en kijk dan, op mijn Samsung moet ik na loskoppelen kastje en weer aansluiten dit steeds opnieuw instellen 

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • May 8, 2026
  1. Zet op de Sagemcom DIW7022 (KPN tv ontvanger) HDR op automatisch en kies HDR10 als voorkeur.
  2. Zet hem op Multicast en kies voor beste beeldinstellingen.
  3. Heb je koper of glasvezel? indien koper, wat is jouw echte downloadsnelheid.

Nee, het kan niet aan de KPN modem (router) Experiabox V10 liggen.

De UTP kabel naar de DIW7022 moet wel in 1 of 2 zitten (hoewel het in 3 of 4 ook goed moet werken)

Meestal ligt het aan de HDR in de DIW7022.

Als die aanstaat, heb je geen mooi en goed beeld.

Zie mijn tip bij 1.

Ook een slechte HDMI kabel kan het probleem zijn.

Als de HDMI connector er scheef inzit, kan dat ook voor dit soort problemen zorgen.

Kijk of hij in de tv en in de DIW7022 goed erin zit.

Gebruik bij voorkeur HDMI 1 ingang op de tv.

Het beste kan je hem niet op de HDMI eARC ingang doen.

BasT
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • May 8, 2026

Gaat het om tv-uitzendingen, of Netflix ed met de tv+ box app. Bij mij zijn de tv- uitzendingen prima, maar de Netflix- en HB0-app van mijn tv (LG OLED) zijn duidelijk beter dan die van de tv+ box.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • May 8, 2026

Gaat het om tv-uitzendingen, of Netflix ed met de tv+ box app. Bij mij zijn de tv- uitzendingen prima, maar de Netflix- en HB0-app van mijn tv (LG OLED) zijn duidelijk beter dan die van de tv+ box.

Zie deze topic.

Probleem Netflix kan je tijdelijk oplossen door IPv6 uit te zetten op de KPN modem (router)

Maar deze topic gaat over slecht beeld en dat is heel wat anders.😉

BasT
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • May 8, 2026

@joop2011 Wel goed lezen, hoor. 

Forum|alt.badge.img+3
  • Auteur
  • Slimmerik
  • May 8, 2026

Kom net thuis en ben verrast door het aantal reacties. Dank daarvoor.
Ik ga ermee aan de gang aan laat jullie het resultaat weten.

Forum|alt.badge.img+3
  • Auteur
  • Slimmerik
  • May 8, 2026

Eerst even wat antwoorden op de diverse vragen/opmerkingen:
 Ik gebruik de bijgeleverde HDMI kabel, geen spliiter o.i.d.

Het gaat om TV-uitzendingen, Netflix en HBO kijk ik nooit (tot nu toe)

Wat heb ik inmiddels gedaan:

Beeldinstelling van LG teruggezet naar standaard.

Unicast en multicast omgewisseld (nu multicast)
 HDR10 ingesteld
 Uitgang 1 gekozen op router

De V10 gereset.

Resultaat: aanmerkelijk beter beeld.
 Het geluid vergt nog enige aandacht maar daar kom ik wel uit en anders kom ik hier weer terug.

Moet nog even een avondje kijken, maar ben op het moment zeer tevreden.
 Iedereen bedankt voor het meedenken en de suggesties.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • May 9, 2026

@joop2011 Wel goed lezen, hoor. 

Wat bedoel je, jij hebt het over Netflix en daar gaat deze topic helemaal niet over.😉

Forum|alt.badge.img+3
  • Auteur
  • Slimmerik
  • May 9, 2026

Nog wat gefinetuned (contrast, helderheid etc.) en het beeld is naar mijn volle tevredenheid.
Toch mooi zo’n forum waar je dit soort vragen kwijt kunt.
Bedankt iedereen.

Vikash van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23

Hoi ​@Roef en welkom op de KPN Community, Ik zie dat er in dit topic is al veel meegedacht over de beeldinstellingen bij een LG TV in combinatie met de TV+ box, dank daarvoor! Wat goed om te lezen dat je de tips uit het topic al hebt geprobeerd en dat het beeld is verbeterd. In het topic hieronder lees je meer over de beeldscherminstellingen van de KPN TV+Box

Bedankt voor je bericht en het delen op de Community!

Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • May 14, 2026

Hallo, ik heb sinds deze week precies dezelfde TV en ben ook zoekende naar de juiste instellingen, zowel op de TV als bij het KPN-kastje. De oplossingen hierboven helpen al maar ben nog niet helemaal tevreden. Heb jij bij de KPN+box de weergavemodus op 1080p/50hz staan of op 4K2K-50 hz? Of op automatisch beste resolutie? Dan kiest de box vanzelf voor 4K2K-50hz. Of wat adviseren leden op dit forum?

Doe je apps zoals Netflix (ik kijk apps vanwege het gemak via de tv-box) niet te kort als je dit op 1080p zet?

En ik zie dat er HDR10 geadviseerd werd. Dan loop je toch Dolby Vision mis, iets wat de LG TV ondersteunt.

Alvast bedankt voor het meedenken!

Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • May 14, 2026

@PeterG heb jij hier met je goede kennis wellicht een antwoord op? Het gaat om een LG Oled TV.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • May 14, 2026

Tja. Men koopt vaak een té grote televisie.

Toevallig dinsdag HD op 65 inch gekeken. Standaard huiskamer dus 2,3 meter afstand. Ook een LG. 

Wat is dat dan onscherp zeg! Niet om aan te gluren. (Ziggo DVB-C, max 1080i 50)

HD is naar mijn mening helemaal niet geschikt voor zo'n groot beeld. Zelfs op de 50 inch van m'n buurvrouw valt het op 2,3 meter tegen (KPN TV+). Wat is m'n 43 inch op 2,3 m dan mooi scherp beeld met televisie programma's kijken!

Bij een vriend met 50 inch maar op 4 meter is het 'ineens' dan wel mooi. (Ziggo DVB-C)

Alles draait om beeldgrootte vs kijkafstand. 

HD : 2,2 × diagonaal is juiste minimale afstand. 

65 × 2,54 × 2,2 dus zeker niet dichterbij dan 3,6 meter (scherm - ogen).

Verder: Zet ALLE zogenaamde beeldverbeteraars in de tv uit!

Zet HDR in de tv ontvanger uit of automatisch.

Probeer eens met beeld resolutie handmatig op 1080P 50. Mogelijk doet de tv de upgrading naar 2160P effectiever.

Verder heb ik helderheid en contrast best hoog staan. Allebei op ruim 75 %.

Scherpte maximaal (waarom zou je dat lager zetten. Je wilt toch zo'n scherp mogelijk beeld)

Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • May 15, 2026

Hoi Peter,

Je hebt hebt zeker een punt! Met bijna 3,5 meter kijkafstand ben ik er echter snel aan gewend en is de kwaliteit top bij Full HD en zeker 4K. ESPN is bijvoorbeeld mooi. Veel TV-programmas zijn in dramatische kwaliteit opgenomen en uitgezonden, maar dat is met name wat mijn vrouw kijkt ;-) De kwaliteit van reclames is dan gewoon superscherp, een groot verschil met de programma's zelf.

Bedankt voor de goede tips. Wat zou je volgens jou met het HDR-formaat doen? HDR10 of Dolby Vision? Iemand adviseert hier HDR10 maar LG ondersteunt Dolby Vision.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • May 15, 2026

Tja. De 2 4k zenders¹ bij KPN zijn HDR10. ESPN UHD, binnenkort 4 kanalen, ook. YouTube ook. NPO 1 UHD was ook HDR10. Helaas wordt die met het WK niet ingezet door de NPO.

Streamingdiensten vaak weer Dolby Vision, maar alleen bij afname duurste abonnement met 4k. Heb ik er niet voor over; ze zijn al bloedmooi in Full HD. 

¹ 4k zender pakket nodig. 2 4k zenders + espn uhd

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • May 15, 2026

Helemaal met je eens ​@PeterG 

Ik heb ook geen extra geld over voor 4K.

Het is net als in de tijd toen HD in opkomst kwam, ook toen moest je veel extra betalen om HD te kunnen zien.

Hopelijk wordt ook 4K en HDR en Dolby Vision snel standaard.

En hopelijk kan de Sagemcom DIW7022 (net als de tv) automatisch Dolby Vision of HDR kiezen. Nu kan je hem maar op 1 van de 2 zetten.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • May 15, 2026

En hopelijk kan de Sagemcom DIW7022 (net als de tv) automatisch Dolby Vision of HDR kiezen. Nu kan je hem maar op 1 van de 2 zetten.

Daar zou Android-TV OS 14 een oplossing zijn.

Mijn Nokia 8000, met OS 14, heeft dat wel.

Die heeft veel meer instellingen voor HDR.

Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • May 15, 2026

Dank! Dan ga ik waarschijnlijk HDR10 instellen op de box voor TV kijken en Netflix via de TV-app kijken om Dolby Vision te activeren (dan hoef je niets om te zetten).

We hebben een gedeeld Netflix abonnement waar 4K in zit. € 2,50 per maand betalen voor die paar 4K zenders bij KPN biedt inderdaad geen meerwaarde.