Skip to main content

Hallo, ik heb een Samsung qled qe49q60r. Het beeld via Netflix is top maar het beeld voor de tv zenders is echt niet goed. Ik heb het idee dat de ISRA aansluiting niet meer goed is. Heb hierover een paar weken terug over gebeld met Telfort en die gaven dit ook aan. Hoe kunnen we dit oplossen of is er misschien iets anders aan de hand? graag jullie reaktie.

Marc

 

Hallo @MarcSneek , als je goed beeld hebt bij Netflix en minder goed beeld bij de ‘gewone’ tv-zenders dan ligt het niet aan het IS/RA-punt, immers de internetverbinding is goed voor Netflix.

Welk merk en type tv-decoder heb je?

Heb je bij de beeldinstellingen al eens gekeken of de beeldkwaliteit op AUTOMATISCH staat en niet op 720P bijvoorbeeld en verder op HD i.p.v. SD.

Door de diverse updates die de decoders de laatste tijd krijgen kan het wel eens gebeuren dat de decoder in de fabrieksstand staat en dat is 720P.

De IS/RA-aansluiting verdient geen schoonheidsprijs, maar laat het internet blijkbaar wel goed door gezien je reactie over Netflix.

 


Hoi, bedankt voor je reaktie. Hieronder 2 foto's 

Het beeld is erg matig, voetbalspelers bv zijn niet te herkennen.


Hallo @MarcSneek , ik zou beeld bij 4:3 op origineel zetten, anders krijg je een erg vertekend beeld.

Je zou beeldschermresolutie eens kunnen zetten op 1080i 50Hz, maar of dat verbetering geeft?

Bij  tv-toestel zou ik alles zoveel mogelijk op AUTO zetten en alleen als het echt moet hier en daar wat bijregelen. 

 

 

 

 


Niet op 1080p maar 1080i. Anders gaat het kastje upscalen (er komt niets beters binnen op het kastje dan 1080i, behalve bij 4K natuurlijk) en jouw TV kan veel beter omzetten naar 1080p!


Niet op 1080p maar 1080i. Anders gaat het kastje upscalen (er komt niets beters binnen op het kastje dan 1080i, behalve bij 4K natuurlijk) en jouw TV kan veel beter omzetten naar 1080p!

Hallo @beosound100 , bedankt voor de correctie, ik heb het nog aanpassen. Het is 720p en 1080i


Voor een 49 inch zeker minimaal 1080i instellen. Zo komt het ook binnen. Zelf vind ik het beeld met 1080P 50 mooier, maar de meerderheid schijnt dat niet te vinden.

Zeker niet instellen op 1080P 60. Want dat geeft een verstoring in de framerate.

Heb je glasvezel kijk dan voor NPO1, 2, 3, RTL 4, 5, 7, 8 en SBS 6, Veronica en Net5 via 661 t/m 670. Dat beeld is dan zeker mooier. Want ongecomprimeerd op 12,5 Mb/s.

Voor de overige kanalen comprimeert KPN het signaal op 7 Mb/s.


bedankt voor jullie reakties. Ik heb het op 1080i en op 1080p 50 gezet en het is nog steeds niet scherp. Kan het echt niet aan het ISRA punt liggen? of een nieuwe DSL kabel?


Nee. Alles komt via het IS/RA en de DSL kabel, ook Netflix. Daar kan het allemaal écht niet aan liggen.

De bitrate via KPN is 7 Mb/s. Via Netflix is die 12 Mb/s. Kan je niet vergelijken.

KPN via koper (DSL) is prima, maar omdat je HD alleen met 7 Mb/s krijgt dien je wel op voldoende afstand (voor HD) van de tv te zitten (afstand ogen ↔️ scherm). Dat is niet dichterbij dan 2 X de diagonaal.

49 inch is ong. 125 cm. 2 X dat is 2 meter en 50 cm. Dichterbij wordt het dan duidelijk minder scherp om te zien.


Hoi Peter, mijn broertje heeft ook telfort kpn en die heeft scherp beeld, ook dichtbij. Raar toch? kan het aan de HDMI kabel liggen?

en weet jij wat de bitrate van bv Ziggo is?


Tja, ik kan niet op jullie tv's kijken…. Maar kan het zijn dat je broertje glasvezel heeft?

De bitrate van Ziggo is op de eerste 10 zenders 12 Mb/s en ook op kanaal 14 Ziggo Sport. Overige kanalen is het 9 Mb/s.

kan het aan de HDMI kabel liggen?

Gebruik je de Netflix app in de kpn ontvanger? Dan niet. Anders zou het nog kunnen, maar ja...


nee, hij heeft geen glasvezel.

Ik heb ook geen goed beeld op kanaal 201 youtube. Nu onderstaande HDMI kabel besteld en hopelijk straks beter beeld.

Ik wil van KPN ook de nieuwste tv ontvanger vragen. De VIP5202 Arris.

 

Is er ook iemand van KPN die nog gaat reageren?

 

 


Hallo @MarcSneek , dan moet ik je teleurstellen, KPN vervangt alleen defecte tv-decoders en niet omdat een bepaald type jou niet bevalt.

Als je van TFT gemigreerd bent naar KPN zou je een ‘echt’ KPN abo moeten nemen, dan krijg je de nieuwste decoder en als je dan de optie 4K aan vinkt ben je helemaal bij.

 


Is de ontvanger direct met een kabel aangesloten op de experiabox of zit er iets tussen zoals een draadloos verbindingsset of een switch?


Hoi @MarcSneek 

Zet de ontvanger eens op ingang HDMI 3 of 4 die hebben n.l. geen upscaling naar 4K, waarschijnlijk is je beeld dan beter.


de tv ontvanger is rechtstreeks aangesloten op de experiabox. Ik heb de v8 en dat is volgens mij een oudje. Kan het daar ook aan liggen?


de tv ontvanger is rechtstreeks aangesloten op de experiabox. Ik heb de v8 en dat is volgens mij een oudje. Kan het daar ook aan liggen?

Nee, volg het advies van @huistijger eens op.

 


Dat heb ik gedaan op hdmi3, maar het beeld lijkt zelfs nog minder te zijn 😥 


2 screenshots, niet heel goed te zien misschien, maar totaal geen scherp beeld.


Ik zie niets verkeerds aan dit beeld...


het is echt onscherp en bv voetbal of wielrennen is.niet te volgen want je herkent de mensen nauwelijks. 

 

ga morgen kpn bellen want ben er klaar mee. Bedankt voor jullie reakties 

 

fijne zondag


https://www.kpn.com/beleef/innovatie-techniek/kpn-introduceert-nieuwe-tv-ontvanger-met-bluetooth-afstandsbediening.htm

Zie onder “Kan ik als bestaande klant ook de nieuwe box krijgen” hoe je de 5202 kunt verkrijgen. (maar HD met 7 Mb/s blijf HD met 7 Mb/s).

P.S. zelfs de kleine lettertjes onderaan bij vriendenloterij zijn op het nog kleinere beeld van het screenshot nog prima te lezen. Dus niet scherp?????


wel te lezen maar totaal niet scherp. Enorm verschil met mensen in mijn omgeving. 

misschien maar s denken aan Ziggo.


@MarcSneek je zegt dat je broer wel scherp beeld heeft. Heeft hij exact dezelfde tv? Als dat zo is dan zou je eens naar de instellingen van zijn televisie kunnen kijken. En dan bedoel ik de beeldscherm instellingen. Op bladzijde 104, 105 van de handleiding staat er meer over.

Handleiding


Hi @MarcSneek, ik zie dat meerdere mensen je hier te hulp zijn geschoten én dat je aan hebt gegeven met de klantenservice te gaan bellen. Ik ben dus erg benieuwd hoe de situatie nu is en of je nog verdere hulp kunt gebruiken? Hoor het graag!


Hallo Maja, 

ik heb een nieuw modem ontvangen via de klantenservice. De Experia box v10. Ook heb ik een nieuwe HDMI en een nieuwe netwerkkabel Cat7 gekocht. Helaas is de beeldkwaliteit niet verbeterd....wat zou ik nog meer kunnen doen? kan het echt niet liggen aan de ISRA aansluiting? of dat jullie een monteur sturen om eea na te kijken. Hierboven een foto van onze ISRA aansluiting. Graag je reaktie. Marc