Skip to main content
Vraag

Slecht/vervormd geluid met Marantz cinema 70s receiver en Soundbox

• April 30, 2026
  • 12 reacties
  • 24 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Ik heb een KPN TV+ Box. Ik heb al het mogelijke al geprobeerd om uit mijn marantz cinema 70s fatsoenlijk geluid te krijgen met de KPN TV+ Box.

Aan mijn geluids Installatie ligt het niet. HDMI kabels ook niet. Heb echt alles geprobeerd wat ik samen met google gemini heb kunnen verzinnen.

Ik heb ook een Nvidia shield die mij prachtig geluid geeft.

Ik heb nu van armoede de KPN TV+ Box op stereo PCM gezet waar dus de stemmen via de centerspeaker niet meer vervormen.
Doordat het dus niet mogelijk is om dolby te gebruiken verliest eigenlijk de TV box het grootste gedeelte van zijn meerwaarde.

12 reacties

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • April 30, 2026

Doordat het dus niet mogelijk is om dolby te gebruiken verliest eigenlijk de TV box het grootste gedeelte van zijn meerwaarde.

Beste ​@T.Visser bovenstaande begrijp ik niet bij een gewone TV-decoder, ik snap het woord meerwaarde niwt in dit verband.

Als je het nu hebt over de TV+ Soundbox decoder kan ik me er nog iets bij voorstellen.

Maar de standaard decoder geeft het geluid standaard af naar je tv-toestel of als optie via soundbar of anderszins, net wat je voorkeuren zijn.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • April 30, 2026

Ik gebruik vrijwel dagelijks Dolby Digital 5.1 bij voornamelijk series maar ook wel films via de diverse zenders 1 - 11, 25). Prima center  geluid.

Dus kom ik op het volgende: ik denk dan dat het bepaalde programma's zijn waarbij dit speelt. 

Misschien kun je eens aangeven welke uitzending, dag, tijdstip.

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • April 30, 2026

Wat waren de geluidsinstellingen op de tv+ box die problemen gaven?

En wat zijn de geluidsinstellingen op de Marantz? Pure (Direct), of iets anders?

Bij mij geeft dat prima geluid, wel nog met Arris 2952, optisch aangesloten. Zowel bij stereo als dolby 5.1 kanalen.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • April 30, 2026

Beste ​@T.Visser bovenstaande begrijp ik niet bij een gewone TV-decoder, ik snap het woord meerwaarde niwt in dit verband.

Als je het nu hebt over de TV+ Soundbox decoder kan ik me er nog iets bij voorstellen.

Maar de standaard decoder geeft het geluid standaard af naar je tv-toestel of als optie via soundbar of anderszins, net wat je voorkeuren zijn.

Omdat ik nu geen dolby gebruik waar de box onder andere meerwaarde heeft boven de app.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • April 30, 2026

@T.Visser Als je bij audio instelling op passthrough zet, is audio bewerkingen op KPN ontvanger inactief. Als nog steeds niet goed is, ligt definitief aan de geluidsbewerking van het programma of jouw installatie.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • April 30, 2026

Wat waren de geluidsinstellingen op de tv+ box die problemen gaven?

En wat zijn de geluidsinstellingen op de Marantz? Pure (Direct), of iets anders?

Bij mij geeft dat prima geluid, wel nog met Arris 2952, optisch aangesloten. Zowel bij stereo als dolby 5.1 kanalen.

Wees maar blij, ik ben er namelijk 100% van overtuigd dat die sagecom box de boosdoender is. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • April 30, 2026

@T.Visser Als je bij audio instelling op passthrough zet, is audio bewerkingen op KPN ontvanger inactief. Als nog steeds niet goed is, ligt definitief aan de geluidsbewerking van het programma of jouw installatie.

Als er passthrough vervorming wordt doorgegeven dan helpt die setting ook weinig.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • April 30, 2026

Als er passthrough vervorming wordt doorgegeven dan helpt die setting ook weinig.

Weet je wat digitale audio betekent? Bij passthrough word de audio van bron tot eind apparaat bit voor bit onveranderd doorgegeven. Als iets niet goed is, of de bron is al niet goed, of de audio bewerking van jouw installatie is niet goed. De schuld bij een tussen apparaat vast te leggen is op nergens baseert.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • April 30, 2026

Weet je wat digitale audio betekent? Bij passthrough word de audio van bron tot eind apparaat bit voor bit onveranderd doorgegeven. Als iets niet goed is, of de bron is al niet goed, of de audio bewerking van jouw installatie is niet goed. De schuld bij een tussen apparaat vast te leggen is op nergens baseert.

🙄 ja ik weet wat digitale audio is. En ook wat een DAC is. Jij ook?

Als de bron niet goed is kun je nog zoveel passthrough toepassen. De kpn tv box maakt van digital internet singaal beeld en ja geluid. Als dat in die box niet goed gaat dan legt een goede audio installatie dat bloot.

Overigens bij de ziggo ontvanger nooit een probleem gehad.

Dus iets minder hoge toon aub

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • April 30, 2026

Als de bron niet goed is kun je nog zoveel passthrough toepassen.

De de bron hier is het originele geluid van de zender, als hier als niet goed is, ligt de fout bij de zender of de distribiteur (maar als KPN hier de originele bron veranderd, gebeurt het al vanaf KPN tv platvorm, en niet binnen de ontvanger)

De kpn tv box maakt van digital internet singaal beeld en ja geluid. Als dat in die box niet goed gaat dan legt een goede audio installatie dat bloot.

Ik heb een installatie, de met speakers ongeveer 10 keer meer kost dan je Marants. Maar wanneer geluid niet goed is, is het geluid al van de bron verpest. De ontvanger geeft via passthrough alles correct door.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • April 30, 2026

Als de bron niet goed is kun je nog zoveel passthrough toepassen.

De de bron hier is het originele geluid van de zender, als hier als niet goed is, ligt de fout bij de zender of de distribiteur (maar als KPN hier de originele bron veranderd, gebeurt het al vanaf KPN tv platvorm, en niet binnen de ontvanger)

De kpn tv box maakt van digital internet singaal beeld en ja geluid. Als dat in die box niet goed gaat dan legt een goede audio installatie dat bloot.

Ik heb een installatie, de met speakers ongeveer 10 keer meer kost dan je Marants. Maar wanneer geluid niet goed is, is het geluid al van de bron verpest. De ontvanger geeft via passthrough alles correct door.

Om dit soort antwoorden weet ik weer waarom ik eigenlijk weer spijt heb uberhaupt dit hier ten berde te brengen.

Succes met je 10x meer kostende installatie. 

Ps. Het Marantz.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • April 30, 2026

Om dit soort antwoorden weet ik weer waarom ik eigenlijk weer spijt heb uberhaupt dit hier ten berde te brengen.

Dan moet je heel blij zijn met zulke bewering dat überhaupt nog iemand je probeert uit te leggen.

Wees maar blij, ik ben er namelijk 100% van overtuigd dat die sagecom box de boosdoender is.