Skip to main content
Vraag

Slecht/vervormd geluid met Marantz cinema 70s receiver en Soundbox

  • April 30, 2026
  • 14 reacties
  • 111 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Ik heb een KPN TV+ Box. Ik heb al het mogelijke al geprobeerd om uit mijn marantz cinema 70s fatsoenlijk geluid te krijgen met de KPN TV+ Box.

Aan mijn geluids Installatie ligt het niet. HDMI kabels ook niet. Heb echt alles geprobeerd wat ik samen met google gemini heb kunnen verzinnen.

Ik heb ook een Nvidia shield die mij prachtig geluid geeft.

Ik heb nu van armoede de KPN TV+ Box op stereo PCM gezet waar dus de stemmen via de centerspeaker niet meer vervormen.
Doordat het dus niet mogelijk is om dolby te gebruiken verliest eigenlijk de TV box het grootste gedeelte van zijn meerwaarde.

14 reacties

  • April 30, 2026

Doordat het dus niet mogelijk is om dolby te gebruiken verliest eigenlijk de TV box het grootste gedeelte van zijn meerwaarde.

Beste ​@T.Visser bovenstaande begrijp ik niet bij een gewone TV-decoder, ik snap het woord meerwaarde niwt in dit verband.

Als je het nu hebt over de TV+ Soundbox decoder kan ik me er nog iets bij voorstellen.

Maar de standaard decoder geeft het geluid standaard af naar je tv-toestel of als optie via soundbar of anderszins, net wat je voorkeuren zijn.

 


PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • April 30, 2026

Ik gebruik vrijwel dagelijks Dolby Digital 5.1 bij voornamelijk series maar ook wel films via de diverse zenders 1 - 11, 25). Prima center  geluid.

Dus kom ik op het volgende: ik denk dan dat het bepaalde programma's zijn waarbij dit speelt. 

Misschien kun je eens aangeven welke uitzending, dag, tijdstip.


Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • April 30, 2026

Wat waren de geluidsinstellingen op de tv+ box die problemen gaven?

En wat zijn de geluidsinstellingen op de Marantz? Pure (Direct), of iets anders?

Bij mij geeft dat prima geluid, wel nog met Arris 2952, optisch aangesloten. Zowel bij stereo als dolby 5.1 kanalen.


TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • April 30, 2026

@T.Visser Als je bij audio instelling op passthrough zet, is audio bewerkingen op KPN ontvanger inactief. Als nog steeds niet goed is, ligt definitief aan de geluidsbewerking van het programma of jouw installatie.


Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • April 30, 2026

@T.Visser Als je bij audio instelling op passthrough zet, is audio bewerkingen op KPN ontvanger inactief. Als nog steeds niet goed is, ligt definitief aan de geluidsbewerking van het programma of jouw installatie.

Als er passthrough vervorming wordt doorgegeven dan helpt die setting ook weinig.


TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • April 30, 2026

Bij passthrough word de audio van bron tot eind apparaat bit voor bit onveranderd doorgegeven. Als iets niet goed is, of de bron is al niet goed, of de audio bewerking van jouw installatie is niet goed. 

Admin: reactie ingekort


Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • April 30, 2026

Als de bron niet goed is kun je nog zoveel passthrough toepassen. De kpn tv box maakt van digital internet singaal beeld en ja geluid. Als dat in die box niet goed gaat dan legt een goede audio installatie dat bloot.

Overigens bij de ziggo ontvanger nooit een probleem gehad.

Admin: reactie ingekort


TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • April 30, 2026

Als de bron niet goed is kun je nog zoveel passthrough toepassen.

De de bron hier is het originele geluid van de zender, als hier als niet goed is, ligt de fout bij de zender of de distribiteur (maar als KPN hier de originele bron veranderd, gebeurt het al vanaf KPN tv platvorm, en niet binnen de ontvanger)

 

Admin: reactie ingekort


TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • April 30, 2026

Om dit soort antwoorden weet ik weer waarom ik eigenlijk weer spijt heb uberhaupt dit hier ten berde te brengen.

Dan moet je heel blij zijn met zulke bewering dat überhaupt nog iemand je probeert uit te leggen.

Wees maar blij, ik ben er namelijk 100% van overtuigd dat die sagecom box de boosdoender is. 

Als er passthrough vervorming wordt doorgegeven dan helpt die setting ook weinig.

 


Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • April 30, 2026

Met tv+ box op Passthrough en Marantz op Direct (of Pure Direct, ik ben er nog niet achter wat precies het verschil is tussen die twee) zou je het geluidssignaal zoals gecodeerd bij de bron bij je DACs moeten krijgen.


TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • April 30, 2026

Direct (of Pure Direct, ik ben er nog niet achter wat precies het verschil is tussen die twee)

Pure is Direct met uitgeschakeld display (theoretisch een bron voor storing minder). Verder is multi-zone bij Pure niet mogelijk.


Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • May 2, 2026

Topic kan gesloten worden. Boosdoender de TP link switch TL- SG 105E. Na een software update is her geluid een stuk vetbeterd.

Waarschijnlijk last van packetloss wat de Marantz zelf probeerde op te lossen.


Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Ik heb wat off-topic reacties verwijderd en reacties ingekort. Fijn dat jullie de oplossing hebben gevonden! Mocht je verder nog vragen hebben dan weet je ons te vinden.

Ik zie dat er goed meegedacht is en ook wel goede tips gegeven werden, ik wil jullie wel vragen netjes naar elkaar te blijven elkaar niet aan te vliegen.


Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • June 8, 2026

Helaas moet ik mijn antwoord, "het is opgelost" herzien.

Het is namelijk nog steeds een probleem wat in de kpn box zich voordoet en dan met name de kpn box app.

Ik ben echter wel zover dat ik achter wat zaken ben gekomen.

Wat was het probleem ook alweer: Slecht geluid, met name stemmen door mijn center speaker.

Ik ga niet vermoeien met wat ik allemaal gedaan heb.

Bij een herstart van de box geeft de passthrough vaak alleen pcm door.

Pas na kanaal wissel komt dolby digital door naar de versterker.

Maar nu de grootste ergernis. Het volume van de box staat op 100% en veroorzaakt clipping. Vooral in de stemmen op centerspeaker.

Als ik vervolgens, via de gesproken assistent het volume naar 0% terugzet is de vervorming plotsklap weg.(zou eigenlijk geen invloed mogen hebben op passthrough maar heeft her wel degelijk!!)

Het geluid is dan haar zuiver!

Wellicht dat de software afdeling hier eens haar licht over kan laten schijnen?

Ik verneem graag iets van een moderator of kpn medewerker.

Met vriendelijke groet Tjerk Visser