Skip to main content
Vraag

Slechte geluidskwaliteit op tv-ontvanger sinds enkele weken

• July 30, 2026
  • 11 reacties
  • 160 keer bekeken

Forum|alt.badge.img+1

Hallo, 

Hopelijk weet iemand een eenvoudige oplossing. 

Sinds een paar weken is er iets veranderd aan het geluid. Wij hebben een Samsung tv (4K QLED uit 2020) met een Samsung soundbar. Wij hebben niets aan de instellingen veranderd maar moeten het geluid nu véél harder zetten dan voorheen. Daarnaast is het geluid van programma's die we 'opgenomen' hebben nóg zachter.

Ter vergelijking; voorheen stond het geluidsniveau op 4 of 5. Nu tijdens (live) tv kijken moet het op 9 of 10 staan (verdubbeling), bij opgenomen programma's zetten we het geluid zelfs op 14.

Streamingsdiensten gaan goed, zelfde als live tv kijken. 

Ik heb een tijd geleden telefonisch contact gehad met een kpn medewerker, die heeft alles gecheckt maar wist mij te vertellen dat ik niet de enige/ eerste was met dit probleem..

Wanneer je een programma vooruit spoelt gaat dat met 'grotere sprongen', je ziet foto's in plaats van snel vooruit spoelend beeld,  daarbij hoor je af en toe  het geluid van het programma,  maar dan een halve seconde of zo. Heel irritant. 

Wij kijken via de tv ontvanger. 

Ps

Ik had ook gelezen en gereageerd in een ander topic (zelfde probleem) maar moest een eigen topic starten 

Wilma

11 reacties

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 30, 2026

Wijziging week of 3 geleden voor de oudere ontvangers VIP5202, VIP2952, HMB2260. 

- omzetting naar nieuwe opname platform. Daarop is het geluid mogelijk ietsje zachter. 

Voor live tv is er niks veranderd. 

Bij mij staat de Samsung met kpn tv tussen 40 en 60. TV+ ontvanger 

En m'n Sony ook zeker op 40. App via los kastje 

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • July 30, 2026

Maakt het voor het geluidsniveau nog verschil van welke zenders je opnames kijkt?

Bij mij komt geluid van opnames / terugkijken op zenders die in stereo worden doorgegeven juist luider binnen dan voorheen, en dan bij Live kijken of op zenders met Dolby geluid. Ook een Arris 2952 hier. Wel via Optical, misschien maakt dat óók verschil.

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Helper
  • July 31, 2026

Maakt het voor het geluidsniveau nog verschil van welke zenders je opnames kijkt?

Bij mij komt geluid van opnames / terugkijken op zenders die in stereo worden doorgegeven juist luider binnen dan voorheen, en dan bij Live kijken of op zenders met Dolby geluid. Ook een Arris 2952 hier. Wel via Optical, misschien maakt dat óók verschil.

Het maakt geen verschil van welke zender ik iets opneem, neem geregeld van rtl4 op maar vorige week ook een paar films opgenomen van (ws) andere zenders. 

Ik zal eens kijken of het aan het stereo/dolby  geluid ligt. Hoe kan ik dat eenvoudig checken?

Wat is Arris? Is dat jouw kastje van kpn? 

Die van ons is al vrij oud, 5 jaar of zo, gekregen na die grote storing/foute update 5 jaar geleden. Alles zit met hdmi kabel gekoppeld. Wil daar best iets aan veranderen maar dan wel geleverd/betaald door kpn .

Ik vind het vooral héél storend als je een opname stopzet, dan komt het geluid van de tv ineens héél hard binnen. Storend én dat hoort ook niet dus dat "moet' veranderd worden..

Bedankt voor je reactie!

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • July 31, 2026

Uit mijn hoofd worden kanaal 1-11, 19, 25-27 (en misschien meer) met Dolby geluid doorgegeven. De rest in stereo. Bijv. Discovery, NatGeo, Star Channel en VRT zijn in stereo.

Met Arris 2952 bedoelde ik mijn tv ontvanger inderdaad. Officiële type aanduiding is Arris VIP 2952V2 maar soms ben ik te lui dat voluit in te tikken😏.

Gezien de leeftijd van jouw tv kastje heb je die waarschijnlijk ook, of z’n opvolger Arris VIP5202. Naam en type staan voorop het kastje, je kunt het ook vinden op de bodem.

Hoor je het volumeverschil ook via de speakers van de tv, als je de soundbar hebt uitgeschakeld?

Als dat niet zo is, is er misschien iets aan te doen met instellingen op je tv die met geluidsdoorgifte naar de soundbar maken hebben. Of anders de instellingen op de soundbar (indien aanwezig).

Anders zou je kunnen proberen om op de tv ontvanger in Menu : Instellingen : Geluid : HDMI te spelen met de Geluidsprioriteit (Dolby / Auto / Stereo) om te kijken/horen of een andere instelling nog verschil uitmaakt.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14

Hoi ​@Widajono. Als je aan het tv kijken bent, opnames of live tv, wil je niet de hele tijd bezig zijn met het volume aan te passen. Ik snap dat dat vragen opwerpt. 

Omdat je 5 jaar geleden je huidige tv-ontvanger hebt ontvangen, ga ik er even vanuit dat je geen TV+ box hebt. Je hebt dan waarschijnlijk een VIP2952, maar het kan ook nog een VIP5202 zijn. Helaas is het zo dat we meer signalen horen bij de VIP2952 (en de HMB2260) dat het geluid ineens zachter is bij het Terugkijken en opnames afspelen. De oorzaak hiervan ligt waarschijnlijk in het feit dat deze streams, zoals al gemeld, zijn overgezet op een ander platform. We zijn nog aan het onderzoeken hoe we dit kunnen herstellen en of dat met een update gaat. Dat kan dus nog even duren, maar het is wel mogelijk met een paar aanpassingen in de instellingen om het te verbeteren.

Hoor je het volumeverschil ook via de speakers van de tv, als je de soundbar hebt uitgeschakeld?

Als dat niet zo is, is er misschien iets aan te doen met instellingen op je tv die met geluidsdoorgifte naar de soundbar maken hebben. Of anders de instellingen op de soundbar (indien aanwezig).

Anders zou je kunnen proberen om op de tv ontvanger in Menu : Instellingen : Geluid : HDMI te spelen met de Geluidsprioriteit (Dolby / Auto / Stereo) om te kijken/horen of een andere instelling nog verschil uitmaakt.

Je kunt dan het beste de Geluidsprioriteit (in de KPN tv-ontvanger) op Stereo zetten en controleren of je in de tv-instellingen kunt kiezen voor PCM als geluidsuitvoer. 

Mocht dit te ingewikkeld zijn, dan kun je de VIP2952 ook omruilen naar een VIP5202 die als het goed is de problemen niet heeft. Ik ben benieuwd welke tv-ontvanger jij hebt! 

Naam en type staan voorop het kastje, je kunt het ook vinden op de bodem.

Op de sticker. 

Omruilen kan via de klantenservice en daarvoor kun je een terugbelafspraak maken. Je krijgt dan direct een medewerker aan de lijn en je wordt gebeld op een gewenst moment. 

• Helper
  • August 4, 2026

Ik heb sinds kort hetzelfde probleem met mijn HMB2260 v2. Het geluidsniveau tussen direct kijken en een opname bekijken is ongeveer 6 dB. Dat is vervelend. Mijn tv-kastje is aangesloten op een receiver. Er is geen mogelijkheid om in de instellingen van de tv-ontvanger iets te wijzigen zodat dat verschil gelijkgemaakt wordt. Het staat ingesteld op stereo; instellen op dolby levert soms een ‘kraak’ op in het geluid, wat mij nogal link lijkt. Ik heb glasvezel, maar ik heb TV+ niet nodig.
Zijn deze tv-ontvangers nog geschikt voor de nieuwe update van de ontvanger? Ik merkte wel een positief verschil in de werking: de ondertiteling wordt nu automatisch ingeschakeld zonder invoeren van een code, door de knop onderaan rechts van de remote in te drukken.

Ik zal even proberen of ik de ontvanger kan instellen op PCM en wat dat voor verschil oplevert.

• Helper
  • August 4, 2026

Ik heb sinds kort hetzelfde probleem met mijn HMB2260 v2. Het geluidsniveau tussen direct kijken en een opname bekijken is ongeveer 6 dB. Dat is vervelend. Mijn tv-kastje is aangesloten op een receiver. Er is geen mogelijkheid om in de instellingen van de tv-ontvanger iets te wijzigen zodat dat verschil gelijkgemaakt wordt. Het staat ingesteld op stereo; instellen op dolby levert soms een ‘kraak’ op in het geluid, wat mij nogal link lijkt. Ik heb glasvezel, maar ik heb TV+ niet nodig.
Zijn deze tv-ontvangers nog geschikt voor de nieuwe update van de ontvanger? Ik merkte wel een positief verschil in de werking: de ondertiteling wordt nu automatisch ingeschakeld zonder invoeren van een code, door de knop onderaan rechts van de remote in te drukken.

Ik zal even proberen of ik de ontvanger kan instellen op PCM en wat dat voor verschil oplevert.

Het instellen van mijn tv op PCM heeft niet geholpen. Het geluid van opnamen blijft zo’n 5 à 6 dB onder het normale directe tv-geluid. Het betreft dan een algemeen verschil in geluidsniveau dat niets te maken lijkt te hebben met de kanalen of opnamen.

Ik heb mijn tv input geluid weer op automatisch ingesteld, en de ontvanger op ‘stereo’. 

Het instellen op dolby heeft bij mij niet geholpen. Het leek mij dat het instellen van -4 of -8 dB voor de stereo aanpassing in dolby stand het probleem nog zal verergeren. Dus die staat op 0. Er is geen mogelijkheid om in dolby stand een stereo aanpassing van +4 of +8 toe te passen.

Mijn twee HMB2660 ontvangers dan maar omruilen voor een nieuw model? En welk zou dat moeten zijn voor glasvezel/aansluiting op receiver? Of kan het geluid van opnamen bij de bron, dus KPN, wat harder gezet worden?

P.S.: Dit probleem doet zich voor op twee tv ontvangers, eentje met DENON receiver en eentje met Sony receiver, en elk een ander tv-merk.

• Nieuwkomer
  • August 4, 2026

Hallo, 

Hopelijk weet iemand een eenvoudige oplossing. 

Sinds een paar weken is er iets veranderd aan het geluid. Wij hebben een Samsung tv (4K QLED uit 2020) met een Samsung soundbar. Wij hebben niets aan de instellingen veranderd maar moeten het geluid nu véél harder zetten dan voorheen. Daarnaast is het geluid van programma's die we 'opgenomen' hebben nóg zachter.

Ter vergelijking; voorheen stond het geluidsniveau op 4 of 5. Nu tijdens (live) tv kijken moet het op 9 of 10 staan (verdubbeling), bij opgenomen programma's zetten we het geluid zelfs op 14.

Streamingsdiensten gaan goed, zelfde als live tv kijken. 

Ik heb een tijd geleden telefonisch contact gehad met een kpn medewerker, die heeft alles gecheckt maar wist mij te vertellen dat ik niet de enige/ eerste was met dit probleem..

Wanneer je een programma vooruit spoelt gaat dat met 'grotere sprongen', je ziet foto's in plaats van snel vooruit spoelend beeld,  daarbij hoor je af en toe  het geluid van het programma,  maar dan een halve seconde of zo. Heel irritant. 

Wij kijken via de tv ontvanger. 

Ps

Ik had ook gelezen en gereageerd in een ander topic (zelfde probleem) maar moest een eigen topic starten 

Wilma

Ik heb precies dezelfde problemen. Ik wil eraan toevoegen dat de kwaliteit van het geluid bij opnames en terugkijken niet alleen zachter maar ook slecht is. Ook ik heb hierover telefonisch contact gehad met KPN. Problemen zijn echter niet opgelost na herstarten e.d.  De instellingen van de tv zelf staan ook goed. Heel irritant.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14

Hoi ​@Heliam. Jouw klachten komen overeen met wat we de laatste weken vaker zien en horen van andere klanten. We zijn druk bezig om dit te verhelpen met een nieuwe update, maar die staat nog niet klaar. Ik weet ook niet hoe lang dat nog gaat duren. Je kunt wel bellen met onze klantenservice om een omruil in gang te zetten voor een tv-ontvanger wat geen TV+ box is. Het is een wat nieuwer model wat ook gebaseerd is op linux en daar zit ook een optische uitgang op. 

En dit geldt ook voor jou ​@Lexie68. Jammer dat je bij het eerste telefonische contact niet gelijk hierin geholpen bent, maar je kan de medewerker verwijzen naar de interne storingspagina. 

Je kunt hiervoor een terugbelafspraak plannen. Dan bellen we je direct of op een moment dat jou uitkomt.

• Nieuwkomer
  • August 4, 2026

Hoi ​@Heliam. Jouw klachten komen overeen met wat we de laatste weken vaker zien en horen van andere klanten. We zijn druk bezig om dit te verhelpen met een nieuwe update, maar die staat nog niet klaar. Ik weet ook niet hoe lang dat nog gaat duren. Je kunt wel bellen met onze klantenservice om een omruil in gang te zetten voor een tv-ontvanger wat geen TV+ box is. Het is een wat nieuwer model wat ook gebaseerd is op linux en daar zit ook een optische uitgang op. 

En dit geldt ook voor jou ​@Lexie68. Jammer dat je bij het eerste telefonische contact niet gelijk hierin geholpen bent, maar je kan de medewerker verwijzen naar de interne storingspagina. 

Je kunt hiervoor een terugbelafspraak plannen. Dan bellen we je direct of op een moment dat jou uitkomt.

Hoi Arjan,

Kan ik de omruil ook doen als ik alleen een tv-speaker en hdmi-kabel heb?

• Helper
  • August 4, 2026

Dank Arjan. Ik wacht even op de update. Goed dat het probleem nu bekend is. 

Het niet hoeven invoeren van de kanaalcode voor ondertiteling van diverse zenders voor kijken naar opnamen is alvast een goede verbetering.