Skip to main content

Gisteravond waren wij “Encanto” op Disney+ aan het kijken, maar het beeld stond vaak even stil. Soms na een minuut, daarna weer een half uur later etc….ik moet er bij zeggen van de film $K UHD / Dolby Vision / Dolby Atmos was, een hele hoge kwaliteit dus. Uiteraard ben ik de enige niet die kijkt, maar dit heb ik niet zo vaak gehad. Heeft iemand hier wellicht een verklaring voor? Netwerk (kabels en switches) is allemaal dik in orde, ben zelf netwerkbeheerder en weet wat ik heb. Het komt bijna nooit voor, maar nu dus wel. Alles bekabeld aangesloten en direct via de app op m’n LG Smart TV bekeken (wanneer je via de TV+ box kijkt heb je uiteraard geen Dolby Vision).

 

Noot: Wanneer ik een dergelijke film (met die spes) via m’n eigen netwerk bekijk (met m’n Mac als server) gaat het voortreffelijk.

@ronvmeijer 

Ook Disney+ via de Sagemcom DIW7022 kan met Dolby Vision kijken.

Alleen moet je HDR continue aanzetten en dat heeft als nadeel dat alle programma's (en dat zijn de meeste en zo wie zo tv) kijken het beeld veel donkerder is.

Als ik in 4K Disney+ wilt zien, doe ik dat via de app van mijn Smart tv. (perfect beeld).

En anders via de DIW7022 (KPN tv+ box), maar daar heb ik hem op SDR staan totdat KPN eindelijk HDR automatisch erop zet. daarna zijn de problemen pas opgelost. 

 

P.S.

Ik heb het getest en het werkt.

Dus KPN zet urgent HDR automatisch erop.


Ja, dat weet ik. Het ging mij om de performance van het netwerk. Zodra Automatic HDR beschikbaar is, is dat probleem opgelost, maar daar ging het niet om. 


@ronvmeijer 

Bij mij is Disney+ zowel op de DIW7022 als op de LG Smart tv als op de Desktop computer perfect. 


Via de internetbrowser van de TV doe ik een speedtest bij KPN Glasvezel en kom ik maar tot zo’n 23.6 Mb/Sec down en 93 Mb/Sec Up. Er zit een 100 Mbit kaart in dus die upload klopt wel. Is dit een weerspiegeling van de werkelijke snelheid, want dan zou het kunnen kloppen dat de boel hapert bij zulke kwaliteit …


Speedtest kan je het beste op een laptop of desktop doen.

De tv heeft meestal geen hoge Mb/s en dat is voor tv ook niet echt nodig.

De Sagemcom DIW7022 heeft bijvoorbeeld maar 100 Mb/s

 

Op zich is 23,6 Mb/s ruim voldoende voor 4K bij de streamingdiensten met een heel erg mooi beeld.

Intern geheugen is ook belangrijk van de tv.

Ik weet niet hou oud uw tv is. 

 

Ik heb ook de tv in de woonkamer bekabeld met UTP aangesloten.😉😊

Dus beide Sagemcom DIW7022 en de tv in de woonkamer rechtstreeks met een UTP kabel.


Ja klopt, dat heb ik ook zo. Alles is bekabeld. Ik heb een 1Gb glasvezelaansluiting. De TV is inderdaad 100 Mbit en dat zou inderdaad ruim voldoende. De TV is drie jaar oud, dus die past nog niet in het museum 😊. Ik heb dezelfde film weer opstaan en nu gaat het zonder horten en stoten. Wellicht heeft Disney+ bezuinigd op de servers?


@ronvmeijer 23,6 Mb/s is wel wat krap voor 4K. men gaat uit van 25Mb/s uit voor 4K. je zit er een tikkie onder. Zou moeten werken als het stabiel is, inclusief HDR en atmos sound zou het net kunnen, maar ik heb geen enkele TV gezien dat die gegevens stabiel ophaalt van de server van de streamingdienst.

Als ik via mijn TV (ook via UTP aangesloten op een 1Gb/s netwerk met dito aansluiting KPN) full option via Amazon ( UHD, Atmos HDR10 en dolby Vison) kijk , zelfde bij HBO en Disney doe, de download snelheid nimmer stabiel is. het schommelt tussen de 12 Mb/s en 42 Mb/s tijdens het streamen.  Als ik de snelheid van mijn TV test via netflix pakt de UTP kaart 80 Mb/s down en 92 Mb/s up. Andere download tests via mijn Samsung komt niet verder 25 Mb/s en geven volgens mij een vertekent beeld.

Het valt mij op als ik issues heb zoals jij benoemd ( freeze frames, of het speelt even helemaal niet af en gaat weer door) , dat de speedtest via Netflix bizar laag is ( 10Mb/s down). Bij mijn TV helpt dan zgn “ apparaatonderhoud”.  Dat is een programmaatje van Samsung zelf die alle apps geforceerd afsluit en geheugen leeg maakt van je smart TV( soort refresh van het geheugen) en dan werkt het weer prima. 

Weet alleen even niet of LG iets vergelijkbaars heeft in het systeem menu waarmee je dus even alles doortest en apps geforceerd afsluit en geheugen geforceerd leegmaakt. 

Kan de moeite waard zijn. 


Volgens mij heeft LG dit niet in het menu zitten, maar ik ga het even op internet bekijken. Er staan inderdaad aardig wat apps op. Ik ga eens kijken of ik handmatig wat kan schonen, want het klinkt heel logisch wat je zegt. Overdag dezelfde film gedraaid (een groot deel ervan) en dat liep helemaal goed, zonder hikken. 
 

Ik laat het weten hier. Bedankt voor de tip.