Skip to main content

Is er een mogelijkheid om de smartfuncties van je TV zoals spraakbesturing en google-assistent te kunnen gebruiken met de KPN apparatuur. Nu lijkt het erop dat de smartfuncties van de TV om zeep worden geholpen door de tv-ontvanger en de afstandsbediening van KPN.

Hallo @Charles Bakkeren , als je via een tv-decoder kijkt van een provider wordt je tv-toestel gedegradeerd tot een dure luxe monitor.

Als je echter je tv-toestel (bij voorkeur bekabeld) met internet verbindt kun je van de smartfuncties van je tv-toestel gebruik maken.

 


Wat ik er over lees, is dat TV via internet nog niet echt stabiel is. Daarnaast heb ik een alles in één abonnement van KPN met 2 abonnementen voor mobiel. Dan zit ik op € 100 per maand.

Met alle respect, maar dan is het toch van de gekke, dat ze met hun apparatuur mijn smart TV van +/- € 1.000 devalueren tot een veredeld beeldscherm van de vorige eeuw.


Ik denk niet dat KPN iets degradeerd. U verwacht iets wat KPN niet aanbied. Dat is wat anders.


Dan verschillen wij van mening. Op mijn TV functioneren een aantal functies niet meer, die wel standaard aanwezig zijn en dat komt door de apparatuur van KPN.


Dat lijkt me sterk. Als je tv verbinding heeft met het internet kun je gewoon gebruik maken van de apps die op je (smart) tv zijn geïnstalleerd.


Welke functie van jouw televisie functioneert dan niet meer?


Welke functies functioneren dan niet meer met de komst van KPN? Of je nu een dvd-speler aansluit via HDMI of een tv ontvanger van KPN. De rest blijft gewoon werken.


De tuner werkt niet. Daarvoor zou u zo'n ouderwetse hark antenne op dak moeten plaatsen …

... en aan moeten sluiten op uw tv. Helaas word het signaal wat door zo'n hark antenne opgevangen zou moeten worden niet meer uitgezonden. De tuner zit er dus feitelijk voor niets in. En spraakgestuurde functies om de tuner naar een ander kanaal te laten schakelen werken dus niet. Maar daar moet u KPN niet de schuld van geven.


Mijn TV is voorzien van spraakbesturing en daar heb ik bewust voor gekozen, vanwege iemand met een handicap in ons huis. Die spraakbesturing werkt niet en de persoon in kwestie is daarmee afhankelijk van 1 van de medebewoners om de TV te kunnen bedienen. Ik dacht dat te hebben opgelost, maar helaas. Je koopt dus een TV waarmee je denkt een probleem op te lossen en dat wordt dan teniet gedaan en dat is erg teleurstellend. Ik snap ook niet, dat door een provider functies van een TV worden geblokkeerd.


In u situatie snap ik heel goed dat u zoekt naar mooie technologische oplossingen. Alleen bied KPN een kastje aan wat via HDMI werkt. Zij hebben daar verder geen technische snufjes in verwerkt. Dat staat los van de tv. Wat kan de tv allemaal wel als je het kastje van KPN weg laat? U kunt er tegen spreken. Is dat om een app te openen zoals Netflix. Iets in de trent van.

 

Hallo TV, speel ... af op Netflix.


Nick83 en Jeroen Ruiter,

Mijn familie in Indonesië zitten met dezelfde situatie en daar werkt de spraakbesturing voor het wisselen van kanaal wel. Ik ga er vanuit dat als het daar kan, wij het met onze techniek die al een stukje verder is, ook zouden moeten kunnen. Waar een wil is, is een weg.


In dit geval is die weg er helaas niet.

 

Heeft u al is gekeken op een forum voor mensen met een handicap wat in Nederland gebruikelijk is?


Mijn TV is voorzien van spraakbesturing en daar heb ik bewust voor gekozen, vanwege iemand met een handicap in ons huis. Die spraakbesturing werkt niet en de persoon in kwestie is daarmee afhankelijk van 1 van de medebewoners om de TV te kunnen bedienen. Ik dacht dat te hebben opgelost, maar helaas. Je koopt dus een TV waarmee je denkt een probleem op te lossen en dat wordt dan teniet gedaan en dat is erg teleurstellend. Ik snap ook niet, dat door een provider functies van een TV worden geblokkeerd.

Het is niet blokkeren. Die tuner, waarmee u spraakgestuurd van zender zou kunnen wisselen, dat is hier in Nederland geschiedenis. Het word hier niet meer gebruikt. Vroeger had KPN nog een insteekkaart voor digitenne. Daarbij werd dan dus nog wel de ingebouwde tuner gebruikt. Maar ja, ook dat is al weer geschiedenis.

Ziggo heeft zoiets nog wel volgens mij. Maar dat werkt dacht ik ook niet landelijk. Alleen in bepaalde gebieden. En ook Ziggo is dat aan het afbouwen dacht ik. Maar ik weet daar het fijne niet van.

Volume hoger en lager zetten zou wel moeten werken. Werkt dat?


JuanNegro,

Vandaag informatie ingewonnen bij de KPN winkel of KPN smart tv de oplossing kon zijn. Die rade mij af om alleen met de smart tv app te gaan werken, vanwege de instabiliteit. Vandaar dat ik dat hier heb genoemd.

Jeroen Ruiter,

Ik ben daar nog mee bezig. Zoals je hierboven ziet, ben ik vandaag bij een KPN winkel geweest. Daar werd mij verteld, dat KPN het forum inventariseert op de opmerkingen die hier worden geplaatst. Aan de hand daarvan wordt er een prioriteitenlijst gemaakt. Vandaar mijn post hier.

Ik kreeg van deze meneer de indruk, dat het technisch wel mogelijk is, maar nog geen prioriteit. Verder fluisterde hij mij toe om eens informatie hierover op te vragen bij een Coolblue winkel. Misschien hebben die wel een oplossing.


Mijn TV is voorzien van spraakbesturing en daar heb ik bewust voor gekozen, vanwege iemand met een handicap in ons huis. Die spraakbesturing werkt niet en de persoon in kwestie is daarmee afhankelijk van 1 van de medebewoners om de TV te kunnen bedienen. Ik dacht dat te hebben opgelost, maar helaas. Je koopt dus een TV waarmee je denkt een probleem op te lossen en dat wordt dan teniet gedaan en dat is erg teleurstellend. Ik snap ook niet, dat door een provider functies van een TV worden geblokkeerd.

Het is niet blokkeren. Die tuner, waarmee u spraakgestuurd van zender zou kunnen wisselen, dat is hier in Nederland geschiedenis. Het word hier niet meer gebruikt. Vroeger had KPN nog een insteekkaart voor digitenne. Daarbij werd dan dus nog wel de ingebouwde tuner gebruikt. Maar ja, ook dat is al weer geschiedenis.

Ziggo heeft zoiets nog wel volgens mij. Maar dat werkt dacht ik ook niet landelijk. Alleen in bepaalde gebieden. En ook Ziggo is dat aan het afbouwen dacht ik. Maar ik weet daar het fijne niet van.

Volume hoger en lager zetten zou wel moeten werken. Werkt dat?

Helaas dat werkt ook niet. Wel aan- en uitzetten.


Volume hoger lager zetten zou wel gewoon moeten werken. Het KPN kastje doet niets met volume. Dat doet echt de tv.

Heeft u misschien een aparte geluidsinstallatie? Losse boxen?


Het gebruik van YouTube zou ook via de tv kunnen lopen. Hier is ook voor jong en oud genoeg beeldmateriaal te vinden.


Nick83

Het aan- en uitzetten heb ik kunnen regelen met Chromecast en Hombli Smart ir remote control via Google-assistent en Alexa. Echter lukt het me niet met het geluid. Misschien gebruik ik daarvoor het verkeerde commando, dus ga ik daar nog wel naar kijken.

Jeroen Ruiter

Daar heb ik nog niet naar gekeken. Ik heb me tot nu toe alleen maar bezig gehouden met de TV.

 

Het is alleen frustrerend, dat je iets koopt met bepaalde functie en die functie blijkt het dan net niet te doen. Terwijl dat juist de reden was, dat je een nieuw TV hebt gekocht.

Toch bedankt voor alle suggesties.

 


Snap ik, maar werk zelf ook in de sociale sector en kijk vooral naar wat wel kan werken. Om welke tv gaat het precies? Is de KPN app daarop toevallig te downloaden en te gebruiken via spraak besturing?


Een Samsung Qled 2020. Dat moet ik nog uitzoeken en dan hopen dat het met de stabiliteit meevalt.


Heb je ooit wel eens aan een Logitech Harmony Hub gedacht in combinatie met Google Assistent.


Heb ik iets over gezien op YouTube. Staat op mijn lijstje. Vraag ik morgen bij Coolblue of die daar iets over weten. 


Ik heb hier een Logitech Harmony Hub in gebruik.

Ik ben niet echt tevreden over het design van de app maar ik kan er wel alles mee aansturen.


Hallo @Charles Bakkeren Welkom hier op het Forum. Mooi om te zien dat je al zulke gerichte uitleg van je Forumgenoten Nick en Jeroen hebt gekregen en dat er zo positief met je wordt meegedacht. Dat is precies waar dit Forum voor is bedoeld. 

Uiteraard begrijp ik je vraag heel goed. Voor iemand met een handicap zal spraakgestuurde besturing een mooie uitkomst zijn. Inhoudelijk kan ik echter niets anders zeggen dat wat al genoemd is. Wellicht kun je iets met de tips die Wjb je geeft? 


Reageer