Skip to main content

Bij starten van TV-gids springt TV op sneeuwen. Wanneer ik de TV heb uitgeschakeld en weer ingeschakeld, kan ik TV-gids wel ontvangen. TV=Samsung

Bij mijn andere TV (LG met 2e KPN-ontvanger) helpt uit- en inschakelen niet. Daar kan ik TV-gids niet eens gebruiken.

Wat kan de oorzaak zijn?

Hi @janvdbelt! Dat is een eigenaardig probleem. Normaal zou je bij sneeuw namelijk denken aan dat de tv op de verkeerde bron staat. Maar dat dit zo ineens bij beide tv's voorkomt is meer dan onwaarschijnlijk. Zou je toch voor de zekerheid eens kunnen kijken of je de sneeuw nog steeds blijft zien als je de ontvanger stroomloos maakt? Zou je daarnaast ook kunnen aangeven of de ontvangers aangesloten zijn via een switch, DVS of andere omweg? Of heb je beide tv-ontvangers met directe verbinding via internetkabel aangesloten? Mocht het in de tv-ontvanger zitten kan je het meestal zelf oplossen door deze een frisse start te geven


Bij de Samsung TV geldt dat als ik bij het genoemde voorval de TV uitschakel en daarna weer inschakel, de gids weer bereikbaar is.

Dat helpt echter niet bij de LG TV. Daar springt de gids (en ook de opgenomen programma's) er steeds weer uit.

De ontvangers zijn beide direct op de KPN router (witte kast voor LAN e.d. die aan de buitenkabel hangt) aangesloten met een internetkabel.

 

 


@janvdbelt zou je kunnen bevestigen dat je de afstandsbediening van KPN gebruikt om naar de gids te gaan? Zou je ook eens kunnen kijken wat er gebeurt als je tijdens het kijken op de toets “Menu” drukt en via die weg naar de gids toe gaat?


Ik gebruik inderdaad de KPN-afstandsbediening en ga altijd met de knop ‘Menu’ naar de gids.


@janvdbelt Ik wil nog graag 1 ding controleren. Zou je zodra je naar gids bent gegaan en het toestel slaat op sneeuw eens met de afstandsbediening van de tv naar de juiste bron terug willen gaan? Dit om te controleren of het de tv is die om welke reden dan ook door deze handeling van de juiste bron af gaat. 


TV gaat niet van de bron af, maar gaat sneeuwen, gevolgd door kort de melding ‘Geen signaal’, dan weer even terug naar gids en dat blijft de TV in een aaneengesloten cyclus doen.


@janvdbelt als je de melding 'Geen signaal’ krijgt dan is het altijd de tv die geen apparatuur aangesloten ziet op de geselecteerde bron. Dit betekent dat de tv op een andere bron is gezet of de tv-ontvanger uit is. Onze tv-ontvanger kan namelijk het bericht dat je ziet niet uitzenden. Hetzelfde geldt voor sneeuw. Met wat je aangeeft lijkt het er op alsof je afstandsbediening met de ‘Gids' toets de ontvanger uitzet of de tv op een andere bron zet. Dit hoort in principe niet te kunnen. Wat je nog kan doen om dit te controleren is de afstandsbediening instellen voor een ander merk dan de tv die je hebt staan. Dan moet deze namelijk wel de functies van de tv-ontvanger bedienen maar niet die van de tv. Zou je ook nog aan kunnen geven welke types ontvanger je hebt staan en welke afstandsbediening je gebruikt? Ook kan je de tv zelf nog een reset geven. Met deze instructie kan je je Samsung resetten en met deze instructie kan je de LG resetten. Hopelijk dat we daarmee dan voldoende weten om dit mysterie op te lossen. 


Bij starten van TV-gids springt TV op sneeuwen. Wanneer ik de TV heb uitgeschakeld en weer ingeschakeld, kan ik TV-gids wel ontvangen. TV=Samsung

Bij mijn andere TV (LG met 2e KPN-ontvanger) helpt uit- en inschakelen niet. Daar kan ik TV-gids niet eens gebruiken.

Wat kan de oorzaak zijn?

 

Welke KPN tv decoder heb je?

Hoe zijn deze aangesloten op de Experiabox?

Is de HDMI kabel goed (dat heb ik ooit in het verleden gehad). 

Zit er ook nog een switch tussen? 

 

Sneeuw is zo wie zo vreemd bij digitale televisie. (of heb je nog een CRT (beeldbuis) televisie?)

Je hebt beeld of je hebt geen beeld.

Bij het “oude” analoge tijdperk had je wel eens sneeuw, dat kwam dan doordat het signaal te zwak was. 

Bij digitale televisie is dat niet meer van toepassing.

 

Draadloze netwerkadapters en onjuiste switch, kunnen wel storing geven. 


Sneeuw is zo wie zo vreemd bij digitale televisie.

Je hebt beeld of je hebt geen beeld.

Nee hoor, sneeuw is prima mogelijk in het digitale tijdperk, ik heb er tijdens de pilot met de ZTE ZXV8001 eindeloos last van gehad. De "digitale sneeuw" heeft een veel kleinere korrel dan de "analoge sneeuw". Zie 

 


De TV’s zijn als volgt aangesloten:

Samsung TV: Experia Box → (ethernetkabel) → KPN/Motorola decoder → (HDMI-kabel) → Samsung Homecinema → (HDMI-kabel) → TV

LG TV: Experia Box → (ethernetkabel) → NetGear Switch → (ethernetkabel) → KPN/Motorola decoder → (HDMI-kabel) → Samsung Homecinema → (HDMI-kabel) → TV


De TV’s zijn als volgt aangesloten:

Samsung TV: Experia Box → (ethernetkabel) → KPN/Motorola decoder → (HDMI-kabel) → Samsung Homecinema → (HDMI-kabel) → TV

LG TV: Experia Box → (ethernetkabel) → NetGear Switch → (ethernetkabel) → KPN/Motorola decoder → (HDMI-kabel) → Samsung Homecinema → (HDMI-kabel) → TV

 

Motorola decoder?

Heb je de KPN tv decoder Motorola 1853?

Dat is al een heel oud beestje, die kan je bij KPN omruilen. 

 

Ik heb de laatste aansluiting anders.

KPN tv decoder met HDMI naar de televisie.

En met een HDMI kabel van de TV naar de soundbar (bij jou homecinema), dat geeft naar mijn idee minder problemen. 


Inderdaad een Motorola VIP1853.

Met schakeling decoder → TV → soundbar is nadeel dat ik niet naar internet radio kan luisteren zonder de TV aan te laten staan. Maar ik zal eens proberen of dit iets doet aan mijn issue.

In ieder geval ga ik KPN contacten om nieuwste decoder te ontvangen.

Dank voor deze tip.


Inderdaad een Motorola VIP1853.

Met schakeling decoder → TV → soundbar is nadeel dat ik niet naar internet radio kan luisteren zonder de TV aan te laten staan. Maar ik zal eens proberen of dit iets doet aan mijn issue.

In ieder geval ga ik KPN contacten om nieuwste decoder te ontvangen.

Dank voor deze tip.

 

De Motoralo 1853 is een oude decoder en deze mag je bij KPN omruilen voor een nieuwer model.

En die zijn echt veel beter en sneller. 

Zie hier om het te regelen.


Ga die 2 Motorola's even heel gauw switchen:stuck_out_tongue_winking_eye: . Die horen in het museum.

Met de Arris vip2952 die je dan krijgt is het probleem vast en zeker voorbij.

http://kpn.com/omruilen .