Skip to main content

Hallo.

Ik heb kpn-tv+ (Diw7022)en een sonos playbar.

Wat het probleem is dat ik via de optische aansluiting geen Dolby Digitalel 5.1 kan ontvangen, maar stereo PCM .

Gr.Roberto

@PeterG dat had je al met me doorgenomen en je had @Sanne_M getagd om te reageren hierop 😜


@Roberthans en @PeterG goed om te weten dat er helemaal geen Dolby als optie tussen staat. 😕 Ik heb het nog even als update doorgegeven naar de iTV lui en Erik, dus ik wacht hun terugkoppeling nog af. Ik weet namelijk niet of omruilen kan en/of de oplossing is, vandaar. Ik hoop dat er begin volgende week terugkoppeling is en ik houd jullie sowieso op de hoogte! 

Oké Sanne, mocht er een update of verandering zijn hoor ik het wel. 

 


Hallo Sanne_M.

Ik ben benieuwd hoe het er voor staat,of je al iets gehoord hebt.

(probleem  Dolby 5.1Sonos Playbar/KPN Diw7022) 

Groet Rob

 

  


Hallo Sanne_M.

Ik ben benieuwd hoe het er voor staat,of je al iets gehoord hebt.

(probleem  Dolby 5.1Sonos Playbar/KPN Diw7022) 

Groet Rob

 

  

Ik denk eerder dat je het in je eigen setup/instellingen moet zoeken. Hier op 2 tv's met diw7022 en sonos soundbars gewoon dolbyD 5.1

Ook bij familie de diw7022 geïnstalleerd met Sonos soundbar en ook daar dolbyD 5.1 

 


Hallo Sanne_M.

Ik ben benieuwd hoe het er voor staat,of je al iets gehoord hebt.

(probleem  Dolby 5.1Sonos Playbar/KPN Diw7022) 

Groet Rob

 

  

Ik denk eerder dat je het in je eigen setup/instellingen moet zoeken. Hier op 2 tv's met diw7022 en sonos soundbars gewoon dolbyD 5.1

Ook bij familie de diw7022 geïnstalleerd met Sonos soundbar en ook daar dolbyD 5.1 

 

Hallo Eric89.

Zoals je misschien hebt kunnen lezen geeft de optische aansluiting op de Diw7022 geen Dolby 5.1 weer op de optische aansluiting van mijn Sonos Playbar.

Als jij ook een Sonos Playbar hebt zou je mij dan kunnen vertellen hoe ik hem moet aansluiten en instellen?

Zowel de diw7022 en de Sonos Playbar.

BVD groet Rob

 


 

 

Hallo Eric89.

Zoals je misschien hebt kunnen lezen geeft de optische aansluiting op de Diw7022 geen Dolby 5.1 weer op de optische aansluiting van mijn Sonos Playbar.

Als jij ook een Sonos Playbar hebt zou je mij dan kunnen vertellen hoe ik hem moet aansluiten en instellen?

Zowel de diw7022 en de Sonos Playbar.

BVD groet Rob

 

Ik had een sonos Playbar in de woonkamer en een sonos Beam in de slaapkamer tot een maand geleden.

Heb de Playbar in de woonkamer vervangen voor een sonos Arc.

Ik had/heb de sonos soundbars op de tv's aangesloten zodat alle aangesloten apparaten op de tv gebruik maken van de sonos speaker. 

Dus aansluiting is alsvolgt:

Diw7022> hdmi> tv>  optisch naar  beam/ Playbar.                                             >   Hdmi arc naar SonosArc 

 

Instellingen op tv naar externe speaker en passthrough 


 

 

Hallo Eric89.

Zoals je misschien hebt kunnen lezen geeft de optische aansluiting op de Diw7022 geen Dolby 5.1 weer op de optische aansluiting van mijn Sonos Playbar.

Als jij ook een Sonos Playbar hebt zou je mij dan kunnen vertellen hoe ik hem moet aansluiten en instellen?

Zowel de diw7022 en de Sonos Playbar.

BVD groet Rob

 

Ik had een sonos Playbar in de woonkamer en een sonos Beam in de slaapkamer tot een maand geleden.

Heb de Playbar in de woonkamer vervangen voor een sonos Arc.

Ik had/heb de sonos soundbars op de tv's aangesloten zodat alle aangesloten apparaten op de tv gebruik maken van de sonos speaker. 

Dus aansluiting is alsvolgt:

Diw7022> hdmi> tv>  optisch naar  beam/ Playbar.                                             >   Hdmi arc naar SonosArc 

 

Instellingen op tv naar externe speaker en passthrough 

Bedankt Eric. 

Ga dit advies uitproberen, gij hoort van mij. 

Gr Rob 


Hallo Eric. 

Heb gedaan zoals je het beschreven hebt maar geen 5.1 jammer. 

 


@Roberthans wat is het merk en type van jou tv? Dan zoek ik de handleiding op. 


Samsung. 

 


Hij is al 13 jaar oud ​​​​


Samsung. 

 

Heb je het geluidsformaat ook op Dolby Digital 5.1 ingesteld? Zie bovenstaande uitleg uit de handleiding van jouw tv.


TV is al 13 jaar oud ​​​​

Ah. Het zou bij dat model, overigens volgens Tweakers uit 2013, nog zo kunnen zijn dat er geen Dolby ondersteund wordt via externe bronnen (alleen via de interne TV tuner). De box stuurt dan PCM Stereo. Maar dit doet ie dan ook via de optische uitgang!!

Gek genoeg denk ik dus dat een nieuwe tv het probleem oplost…. Op een andere manier, als bv een HDMI splitter audio < - > geluid zal dat ook niet gaan. Want die zijn altijd pcm stereo.

 

Mijn Philips uit 2012 doet Dolby 5.1 ook niet voor externe bronnen. Met de Arris VIP2952 geen probleem. Die uitvoer kan je onafhankelijk instellen voor hdmi en optisch. Maar bij de DIW7022 kan dat niet! Als die herkent dat de tv (hdmi) alleen stereo aankan komt dát geluid helaas ook zo uit de optische aansluiting.

De Philips hier is tegenwoordig 2de monitor op de laptop.


 

 

Mijn Philips uit 2012 doet Dolby 5.1 ook niet voor externe bronnen. Met de Arris VIP2952 geen probleem. Die uitvoer kan je onafhankelijk instellen voor hdmi en optisch. Maar bij de DIW7022 kan dat niet! Als die herkent dat de tv (hdmi) alleen stereo aankan komt dát geluid helaas ook zo uit de optische aansluiting.

Dit zal dan ook de reden zijn dat toen @Roberthans de sonos Playbar op de Diw7022 aangesloten had er geen Dolby Digital 5.1 op de sonos binnen kwam. 

 


Even getest ook.

Als de box via hdmi geen Dolby 'kwijt’ kan wordt het pcm stereo. En ook via de optische uitgang!


Even getest ook.

Als de box via hdmi geen Dolby 'kwijt’ kan wordt het pcm stereo. En ook via de optische uitgang!

Met andere woorden: met de combinatie van de DIW7022 en de tv van @Roberthans zal Dolby Digital 5.1 nooit gaan werken of kpn moet al die optie van de oude decoders in de diw7022 implementeren.


Even getest ook.

Als de box via hdmi geen Dolby 'kwijt’ kan wordt het pcm stereo. En ook via de optische uitgang!

Met andere woorden: met de combinatie van de DIW7022 en de tv van @Roberthans zal Dolby Digital 5.1 nooit gaan werken of kpn moet al die optie van de oude decoders in de diw7022 implementeren.

Nou laten ze dat maar gouw doen.Â