Skip to main content

Ik heb dus een SONOS Playbase, die dus alleen een optische verbinding heeft met de TV, een Samsung overigens.

Wil dus radio kunnen luisteren zónder ingeschakelde TV.

Hoe doe ik dat?

Hoe moet ik eventueel de zenderlijst aanpassen?

Kan ik via de SONOS app ook die radiokanalen (900 en verder) direct benaderen?

Liefst ook nog met alleen de afstandbediening van de Samsung-TV.

Uit de eerder beantwoorde vragen op het forum is me niet duidelijk geworden hoe dit zou kunnen.

Groeten Chris

Liefst ook nog met alleen de afstandbediening van de Samsung-TV.

Daarvoor moet de TV dus wel ingeschakeld zijn……

 

Wil dus radio kunnen luisteren zónder ingeschakelde TV.

Daarvoor dient er ook een verbinding te zijn van de ontvanger direct naar de Sonos. (ikzelf doe dat met een scart → tulp kabel waarvan alleen de audiopluggen rood en wit dan in de versterker zitten. In de mini-jack uitgang zit al een draadloze koptelefoon-zender.)

 

Hoe moet ik eventueel de zenderlijst aanpassen?

Dat kan via het menu. Activeren van een zenderlijst ook. Ikzelf gebruik gewoon de standaardlijst. Zenders die ik daarin niet wil heb ik verborgen. Voordeel van de standaardlijst: wijzigingen, ook tijdelijke, worden erin doorgevoerd. Tijdelijk open zenders zie je niet vanzelf in eigen lijsten.

De zendernummers van je populaire zenders weet je gauw genoeg uit het hoofd.


@PeterG uit de eerder genoemde items op het forum begreep ik dat de TV niet aan hoefde te staan, of in ieder geval geen beeld te vertonen!!

Bij de SONOS Playbase zit alleen maar een optische aansluiting (naast een netspanning- en een ethernet-aansluiting), die gebruik ik nu ook om het geluid van de TV naar de Playbase te brengen. Er is dus geen mogelijkheid om kabels/connectors te veranderen cq aan te passen.

Groet Chris


Als je deze Toslink-splitter op je Sonos zet dan heeft ie ineens 3 optische (Toslink) ingangen….

Dan kan je ook een optisch kabeltje direct van de ontvanger af doen. Je TV kan dan uit.

 

uit de eerder genoemde items op het forum begreep ik dat de TV niet aan hoefde te staan

Ja, dat klopt. Maar uiteraard is dan de ab van de tv zelf niet meer te gebruiken voor de ontvanger omdat dan ook de IR-hub in de tv niet werkt. De Samsung ab geeft zijn signalen namelijk alleen aan de tv door. Die het vervolgens weer naar de ontvanger doorstraalt met de hub.

of in ieder geval geen beeld te vertonen!!

Helaas is Samsung de enige fabrikant die die optie, TV aan zonder beeld, er een jaar geleden uitgesloopt heeft. Toen ik vorig jaar van Philips naar Samsung over ging moest ik daardoor ook e.e.a. anders aansluiten. Waar onder dus directe verbinding van ontvanger naar versterker.


@PeterG Bedankt voor het antwoord, is me nu duidelijk.

Dat gat hem dus niet worden hier. Blijf dan bij Apple-music, SONOS Radio en Spotify voor wat betreft radio luisteren.

 

Dank Chris


Reageer