Skip to main content

Het geluid van de TV kast wordt alleen maar als 2.0 doorgegeven.

Als ik Netflix kijk via de app van de TV, dan krijg ik netjes 5.1 geluid.

Kijk ik via de mediabox van de KPN, dan krijg ik 2.0, ondanks dat ik in de instellingen van de mediabox gekozen heb voor Dolby.

Kan iemand mij vertellen hoe ik dit probleem oplos?

Hoi @Pleeboy . Welkom op het forum.

Hoe heb jij jouw sonos verbonden? Kun je dat toelichten?


Hi Erwin,

Vanaf de Sonos playbar gaat er een optische kabel naar de TV toe.

KPN kastje is m.b.v een HDMI kabel verbonden met de TV.


Dus via HDMI van ontvanger naar tv. En dan via optisch naar soundbar.

Krijg je de zenders wel met Dolby binnen op de soundbar? De eerste 10 zijn sowieso Dolby.


Nee, kennelijk niet.

Als ik in de app van Sonos kijk zie ik dat het signaal 2.0 is.

Onlangs heb ik het TV ontvanger op een andere HDMI poort aangesloten en merk dat ik Netflix nu wel met 5.1 kan weergeven maar de standaard TV zenders nog steeds 2.0.


maar de standaard TV zenders nog steeds 2.0.

Hmm. Heb je het geluid van de ontvanger onder tabblad hdmi wel op Dolby staan? Of Auto als je een 5202 ontvanger hebt.

Instellingen - geluid - je krijgt direct tabblad hdmi. Daar zou Dolby moeten staan (geluidsprioriteit).
Dolby is er alleen bij HD kanalen. Krijg je als je afstemt op een Duitse zender boven in beeld het logo van bv ARD waar ook hd bij staat?


Ja, zowel Optisch als HDMI staan beide op Dolby.

Dat van de Duitse zenders kan ik nu geen antwoord op geven, zal vanavond ff kijken.

Dank voor de moeite die je neemt Peter...


Het kan ook zijn dat de Tv geen Dolby Digital signaal doorgeeft. Wel via apps die op de Tv geïnstalleerdzijn. 

Maar dus niet dus niet via de HDMI naar de optische kabel naar de Sonos.

En als je de optische kabel van de Tv ontvanger direct op de Sonos aansluit heb je dan wel Dolby Digital?


Als ik Netflix vanaf de TV ontvanger afspeel krijg ik wel Dolby. Alleen de standaard zenders geven geen Dolby geluid.


Als ik de Sonos direct op de TV ontvanger aansluit heb ik geen geluid als ik via een app o.i.d zou kijken vanaf de TV. Ook krijg ik dan geen geluid als ik vanaf de mediaspeler zou kijken. Is dus geen optie, Sonos dient aangesloten te worden op de manier hoe deze nu is.

 

@PeterG Alle zenders worden uitgezonden in SD.


Alle zenders worden uitgezonden in SD.

Hmm……. daar zit ook geen Dolby bij. Alleen bij HD. 
Wat is de bandbreedte van je aansluiting? 
Doe eens een speedtest. ( http://kpn.com/speedtest )
Kan je de ontvangst van de decoder op '’HD standaard'’ zetten onder Instellingen voor Beeld? Staat nu kennelijk op '’SD'’. 


Klopt, decoder stond idd op SD. Deze instelling veranderd naar UHD. Daarna nog ongeveer een uur met de helpdesk van Sonos gebeld en nu doet het geluid het nu ook weer perfect. Dank voor alle hulp!


Dit wist ik ook niet. Weer wat geleerd.  Fijn dat het nu werkt, @Pleeboy .