Skip to main content

Ik ben sinds een maand overgestapt van Ziggo naar KPN. Bijna vlekkeloos behalve dan de koppeling van het geluid via Sonos. Het volume bedienen gaat op zich wel maar probleem is dat het geluid van de tv zelf ook wordt aangepast wanneer ik op volume up/down duw.  Dit zorgt voor een hinderlijke storing. Daarnaast probeer ik bij de instellingen aan te geven dat ik Optical wil gebruiken maar deze instelling wordt niet opgeslagen, het blijft terugvallen op HDMI. 

Hoe krijg ik Optical als default geluidsbron?

Welkom op ons forum @Bushtukker.

Fijn om te horen dat alles goed verlopen is, nu alleen het geluid dus nog. We denken hier graag met je mee. Kan je mee vertellen over je situatie thuis: Wat voor Sonos apparatuur heb je? Hoe heb je je tv-ontvanger, tv en Sonos apparatuur aangesloten? Het is ook goed om te weten of je Sonos apparatuur op je tv-ontvanger of op je tv aangesloten is. Alle details zijn welkom. Op die manier maak je het andere forumbezoekers (en mij als moderator) makkelijker om je te helpen.


Het is niet duidelijk wat voor geluidsapparatuur je hebt. Is die Sonos een soundbar?

Daarnaast probeer ik bij de instellingen aan te geven dat ik Optical wil gebruiken maar deze instelling wordt niet opgeslagen, het blijft terugvallen op HDMI. 

Hoe krijg ik Optical als default geluidsbron?

Dit interpreteer je verkeerd. Je kunt daar instellen wat voor geluid er via hdmi EN via optical komt. Het is niet mogelijk om via hdmi alleen beeld te laten gaan en geen geluid. HDMI en optical zijn beide tegelijk actief, dit is altijd met dat soort ontvangers. Heb het nooit anders meegemaakt.

Het is niet mogelijk om het volume van de Sonos te regelen met de afstandsbediening van kpn. Dat merk homecinema/soundbar wordt niet ondersteund. Zie deze pdf met instelcodes voor homecinema apparatuur met de T4H ab. Het volume van de Sonos zul je met de Sonos ab moeten doen. Daardoor zal het volume van je tv ook niet meegaan en kan je op 0 laten staan natuurlijk.

TV luidsprekers uit te zetten.

In mijn TV (Samsung uit 2019) is het mogelijk via zijn eigen menu (en dus de Samsung ab) de interne speakers geheel uit te zetten. Dat kan zelfs bij m'n Philips uit 2013 en m'n Sony uit 2018. Bij jouw tv dus vast ook. De tv geeft dan alleen nog maar beeld.


...


Hallo @Bushtukker dit probleem kun je oplossen door in de instellingen op de kpn decoder een ander merk dan de tv die je hebt in te stellen voor home cinema set(bijv harman kardon). 

Vervolgens kun je in de sonos app een nieuwe afstandsbediening toevoegen aan je sonos soundbar.(dit is dan weliswaar dezelfde afstandsbediening maar doordat je deze naar harmon kardon hebt geprogrammeerd moet je de sonos opnieuw koppelen)

Door bovenstaande toe te passen zal alleen de sonos nog reageren op geluidsniveau knoppen ipv de tv en sonos

Heb dit handigheidje al meerdere malen toegepast en gedeeld hier op het forum en in alle gevallen was het de oplossing.

 


@Bushtukker is het nog gelukt?


@Bushtukker Volgens mij heb je hele goede uitleg en tips gekregen hier! Net als Eric ben ik benieuwd of je er uit gekomen bent? We horen het graag, laat het ook gerust weten als je vragen hebt.

Het is niet duidelijk wat voor geluidsapparatuur je hebt. Is die Sonos een soundbar?

Daarnaast probeer ik bij de instellingen aan te geven dat ik Optical wil gebruiken maar deze instelling wordt niet opgeslagen, het blijft terugvallen op HDMI. 

Hoe krijg ik Optical als default geluidsbron?

Dit interpreteer je verkeerd. Je kunt daar instellen wat voor geluid er via hdmi EN via optical komt. Het is niet mogelijk om via hdmi alleen beeld te laten gaan en geen geluid. HDMI en optical zijn beide tegelijk actief, dit is altijd met dat soort ontvangers. Heb het nooit anders meegemaakt.

Het is niet mogelijk om het volume van de Sonos te regelen met de afstandsbediening van kpn. Dat merk homecinema/soundbar wordt niet ondersteund. Zie deze pdf met instelcodes voor homecinema apparatuur met de T4H ab. Het volume van de Sonos zul je met de Sonos ab moeten doen. Daardoor zal het volume van je tv ook niet meegaan en kan je op 0 laten staan natuurlijk.

TV luidsprekers uit te zetten.

In mijn TV (Samsung uit 2019) is het mogelijk via zijn eigen menu (en dus de Samsung ab) de interne speakers geheel uit te zetten. Dat kan zelfs bij m'n Philips uit 2013 en m'n Sony uit 2018. Bij jouw tv dus vast ook. De tv geeft dan alleen nog maar beeld.

 

Hallo @Bushtukker dit probleem kun je oplossen door in de instellingen op de kpn decoder een ander merk dan de tv die je hebt in te stellen voor home cinema set(bijv harman kardon). 

Vervolgens kun je in de sonos app een nieuwe afstandsbediening toevoegen aan je sonos soundbar.(dit is dan weliswaar dezelfde afstandsbediening maar doordat je deze naar harmon kardon hebt geprogrammeerd moet je de sonos opnieuw koppelen)

Door bovenstaande toe te passen zal alleen de sonos nog reageren op geluidsniveau knoppen ipv de tv en sonos

Heb dit handigheidje al meerdere malen toegepast en gedeeld hier op het forum en in alle gevallen was het de oplossing.

 

 


Het is niet duidelijk wat voor geluidsapparatuur je hebt. Is die Sonos een soundbar?

 

Het is niet mogelijk om het volume van de Sonos te regelen met de afstandsbediening van kpn. Dat merk homecinema/soundbar wordt niet ondersteund. Zie deze pdf met instelcodes voor homecinema apparatuur met de T4H ab. Het volume van de Sonos zul je met de Sonos ab moeten doen. Daardoor zal het volume van je tv ook niet meegaan en kan je op 0 laten staan natuurlijk.

 

Hier moet ik je toch tegenspreken @PeterG . Het is wel degelijk mogelijk om het volume van de Sonos met de afstandsbediening van KPN te bedienen. Ik doe dat immers ook!. Mijn ontvanger is via HDMI aangesloten op mijn Philips TV (2019). Vandaaruit via HDMI-ARC naar de Sonos Beam. Via instellingen in het menu van de ontvanger. De speakers van de tv zijn uitgeschakeld. Wel moet ik een paar seconden wachten voordat de Sonos reageert. Doe ik het te snel dan reageert het volume van de tv. Maar het werkt dus wel. Sinds een recente update van de ontvanger staat Sonos er inderdaad niet meer bij maar blijkbaar is het bij mij gewoon blijven werken.


Klopt, @SledgehammerNL .

Maar jij gebruikt HDMI ARC (en dus CEC). Dan werkt het via de tv…..

Rechtstreeks op de Sonos bedienen wordt niet ondersteund.


Klopt, @SledgehammerNL .

Maar jij gebruikt HDMI ARC (en dus CEC). Dan werkt het via de tv…..

Rechtstreeks op de Sonos bedienen wordt niet ondersteund.

En daar heb jij dan weer gelijk in 😉


Sonos hoeft ook niet ondersteund te worden door kpn @SledgehammerNL @PeterG. Je kan sonos namelijk koppelen aan ieder merk afstandsbediening. Via de sonos app kun je een afstandsbediening koppelen aan je soundbar. Je leert deze als het ware naar welk infrarood signaal deze moet luisteren. Dus ook voor @SledgehammerNL  pas bovenstaande tip toe en weg is het probleem dat je tv reageert terwijl je het geluid van sonos wil bedienen.


 


Wat een goede tips hier, zo leer ik zelfs zelf ook nog iets :grin: Dank heren!


Hier ook tegenaan gelopen. Na aanschaf nieuwe Samsung Oled was het niet meer mogelijk om het volume te regelen voor de optisch aangesloten Sonos. De audio ging wel al via de Sonos en met de KPN afstandsbediening kon ik wel van kanalen wisselen en het geheel aan- en uitzetten, maar niet het regelen van de volume. Van alles geprobeerd binnen het menu van de tv en de KPN box, maar zonder resultaat. In het menu van de tv heb ik Optisch ingesteld. Wat het opgelost heeft, is de Sonos app op mijn mobieltje. In die app naar Systeem gegaan. Daarna mijn Sonos systeem gekozen. Vervolgens de optie 'IR gebruiken' aangezet en daarna gekozen voor 'Instellen afstandsbediening'. Dat vervolgens doorlopen en daarna werkt het en kon ik het volume van de Sonos regelen met de witte KPN afstandsbediening. Hoop dat iemand anders hier ook wat aan heeft, want het was wel even zoeken en proberen. Succes.