Skip to main content
Beantwoord

Sony Bravia TV switch niet naar iTV ingang

• August 28, 2025
  • 17 reacties
  • 188 keer bekeken

Sinds enkele weken wil mijn Sony Bravia TV (met Google TV als OS) regelmatig niet switchen naar de iTV ingang / Arris box, wanneer ik bijvoorbeeld eerst Netflix of Youtube heb gekeken. Heb dit probleem nooit eerder gehad.

De TV blijft dan hangen op zijn (Google) home screen wanneer ik op de TV knop klik of de HDMI ingang van iTV kies. 

Soms werkt het na een paar keer opnieuw opstarten van de TV, of de volgende dag als de TV en Arris box dus een tijdje niet zijn gebruikt.

Ik heb al geprobeerd: 

• TV en Arris box tijdje van de stroom (power cycle)
  • TV geupdatet.
  • HDMI kabels loshalen
  • Cache van de diverse apps op de TV legen
  • USB stick uit TV verwijderen
  • Afstandsbediening opnieuw koppelen (ik gebruik de ab van de TV ook om de Arris te bedienen)

Voordat ik de TV helemaal naar fabrieksinstellingen ga terugzetten en me dus een hoop werk op de hals haal - heeft iemand nog ideeen? 

Beste antwoord door Henk2304

Lijkt mij ook. Ik vrees dat er niets anders op zit dan je tv geheel te resetten (naar fabrieksinstellingen). Heb je nog garantie? Denk erom dat je na de normale garantieperiode nog recht hebt op wettelijke garantie waarbinnen je recht hebt op gedeeltelijke vergoeding van een eventuele reparatie gedurende de te verwachten levensduur van je tv. 

17 reacties

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 28, 2025

Gaat ie ook met de bronkeuze knop niet naar de hdmi ingang?

Het ligt niet aan de ontvanger, maar welk Arris kastje heb je?

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 28, 2025

Hij gaat inderdaad ook met de bronkeuze knop als het probleem zich eenmaal voordoet niet naar de betreffende ingang.

Betreft een Arris VIP 5202.

Bedankt.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 28, 2025

Hij gaat inderdaad ook met de bronkeuze knop als het probleem zich eenmaal voordoet niet naar de betreffende ingang.

Dat is wat zorgelijk wat betreft de tv. Met de bronkeuze knop moet je 'm zonder problemen op een ingang kunnen zetten. 

Je zou in de 5202 nog "ontvanger zet tv aan en op juiste ingang" aan kunnen zetten (instellingen - stand-by). Als je de ontvanger dan uit stand-by aan zet doet ie dat.

Sinds mijn Samsung na 5 jaar ook ineens niet meer aan ging op de laatst gebruikte ingang gebruik ik dat op mijn ontvanger ook. Bij mij is dat de TV+ DIW7022 overigens. 

• August 28, 2025

Bedankt.

Bedoel je de bronkeuzeknop op de AB van kpn, óf die van de tv zelf? In dat laatste geval zou ik me inderdaad zorgen maken over de tv zelf, zoals Peter ook al aangeeft. In het eerste geval kun je nog denken aan een probleem met de kpn AB, maar dat verklaart dan weer niet het HDMI-CEC probleem via de ontvanger. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 28, 2025

Bedankt.

Bedoel je de bronkeuzeknop op de AB van kpn, óf die van de tv zelf? In dat laatste geval zou ik me inderdaad zorgen maken over de tv zelf, zoals Peter ook al aangeeft. In het eerste geval kun je nog denken aan een probleem met de kpn AB, maar dat verklaart dan weer niet het HDMI-CEC probleem via de ontvanger. 

Bedankt beiden. 

Ik bedoel idd de bronkeuze (en TV) knop op de AB van Sony. Als ik daarop druk (als de TV dus het Google ‘home’ scherm weergeeft) wordt het scerm een fractie van een seconde zwart, om dan weer naar dat home scherm terug te keren. 

Zou het een probleem in Google OS / Firmware kunnen zijn? Probleem doet zich zoals gezegd sinds week of 6 a 8 voor en er zijn inderdaad een aantal updates geinstalleerd de afgelopen maanden. 

Of denken jullie eerder aan deels defecte HDMI ingang oid? 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 28, 2025

De tv is naar mijn mening qua software het spoor bijster.

• Antwoord
  • August 29, 2025

Lijkt mij ook. Ik vrees dat er niets anders op zit dan je tv geheel te resetten (naar fabrieksinstellingen). Heb je nog garantie? Denk erom dat je na de normale garantieperiode nog recht hebt op wettelijke garantie waarbinnen je recht hebt op gedeeltelijke vergoeding van een eventuele reparatie gedurende de te verwachten levensduur van je tv. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 29, 2025

TV al eens even een paar minuten uit het stopcontact gehad?

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 29, 2025

Heb inderdaad de stroom er een tijdje afgehad maar dat maakte geen verschil. Binnenkort maar eens fabrieksinstellingen terugzetten en alles opnieuw instellen helaas. 

Nogmaals dank Henk en Peter!

• August 29, 2025

Je hebt de opnieuw opstart knop dmv lang ingedrukt houden van de aan/uit knop geprobeerd?

Anders indd fabrieksreset,  die Sony Google TV hier draait al 4 jaar probleemloos. Bovenstaande kwestie nog nooit gehad en is hier ook niet te reproduceren.

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 29, 2025

Je hebt de opnieuw opstart knop dmv lang ingedrukt houden van de aan/uit knop geprobeerd?

Anders indd fabrieksreset,  die Sony Google TV hier draait al 4 jaar probleemloos. Bovenstaande kwestie nog nooit gehad en is hier ook niet te reproduceren.

Ja, ook geprobeerd. Zowel via die groene knop, als via instellingen > opnieuw opstarten. Helaas zonder resultaat. 

Lastige is dat het probleem zich niet continue voordoet. Soms dagje goed, dan weer twee keer op een dag als we bijv streamingdienst hebben gekeken en daarna terug willen gaan naar gewone tv. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 29, 2025

Hoe oud is je tv? Wat is de type code?

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 29, 2025

Het is een XR-55A84J uit 2021. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 29, 2025

Hmm. Beetje jong nog. Maar alles kan stuk.

Als fabrieksreset ook niet helpt dan contact opnemen met de winkel. Of Sony Nederland. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 30, 2025

Bedankt, ga ik zer doen! 

• Auteur
  • Deelnemer
  • September 20, 2025

Nog even terugkoppelen dat een reset naar fabrieksinstellingen het probleem lijkt te hebben opgelost. Een week geleden uitgevoerd en sindsdien niet meer voorgekomen. 

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20
  • Moderator
  • September 21, 2025

Heel fijn en super dat je dit nog terugkoppelt. 😄 Altijd goed om te weten dat het opgelost is.