Skip to main content

Elke keer als ik mijn TV aanzet met mijn KPN afstandsbediening staat het geluid standaard op TV-luidspreker. Ik moet vervolgens zelf mijn (Samsung) soundbar selecteren en adaptive veranderen naar surround. Is het mogelijk om dit zo in te stellen dat als ik de TV en decoder inschakel, dit automatisch gebeurt?

Hallo @Marc W je zou binnen je tv-toestel in kunnen stellen dat je externe luidspreker gebruikt en dat de interne luidspreker uitgeschakeld moet worden als je de soundbar op de tv aangesloten hebt.

 


Hoi @Marc W, welkom op ons forum! Ik vermoed dat het zoals JanD hierboven al noemt een instelling op je TV is. Heb je t nog kunnen vinden?


@Marc W 

 

Hoi is de soundbar met de tv verbonden?

Als dat de HDMI ARC ingang is, moet het zo wie zo lukken. 

Je kan dat bij instellingen in de tv vinden.

 

KPN tv decoder heeft hier geen invloed op. 😉


Hij lijkt nu de soundbar wel steeds te selecteren, maar surround houdt hij niet vast. Dat moet ik dus steeds handmatig instellen.


Hoe is de soundbar verbonden?

Met de KPN tv decoder of met de tv?

 

Ik heb de soundbar met een HDMI kabel op HDMI2 ARC van de tv verbonden.

Dus de tv zet onze soundbar aan of uit. 


Ik heb hem ook op HDMI Arc aangesloten. Sinds pakket hij meteen de soundbar, maar niet altijd. In ieder geval nooit surround. Dat moet ik zelf steeds instellen.


Ik heb hem ook op HDMI Arc aangesloten. Sinds pakket hij meteen de soundbar, maar niet altijd. In ieder geval nooit surround. Dat moet ik zelf steeds instellen.

 

De tv regelt de soundbar via de HDMI arc.

Kijk eens in de instellingen van de tv (met de ab van de tv).


Daar zit nou net het probleem. De instelling verandert steeds, waardoor ik hem handmatig moet veranderen. Hiervoor had ik Ziggo (Mediabox) en daar had ik dit probleem niet.