Skip to main content

hallo
Tv is Phillips, soundbar is Hyundai, ontvanger is Artis VIP 2952.

tv mbv HDMI aangesloten op ontvanger. Soundbar mbv optical kabel  (logilink audiokabel) aangesloten op ontvanger. 
zou nu geluid moeten krijgen met tv op stand-by. Echter zowel met tv aan als stand-by geen geluid.

als ik soundbar aansluit mbv audio op tv dan wel geluid, maar alleen als tv aan staat. 
dat kost onnodig energie.

bij instellingen heb ik al geprobeerd zowel HDMI als optical op dolby ipv stereo. Werkt ook niet.

wie kan me helpen. 

Het zou zomaar kunnen dat beide niet gaat werken. HDMI heeft de voorkeur dus de ontvanger stuurt daarop uit. De tv geeft het dan door aan de soundbar maar dan moet de tv wel aan staan. Ik vermoed dat als je de HDMI uit de ontvanger haalt (om te testen) dat hij wel uitstuurt via optical.


Helaas, ook dit werkt niet.

wellicht moet de optical poort geselecteerd worden, maar dat gaat niet als de HDMI verbinding los ligt.


Hoi @rkno 

Bij menig Philips tv kun je het scherm uitzetten.

 


Ik heb nog geen mogelijkheid gevonden om scherm uit te zetten. Zal morgen de manuaal er nog eens op na lezen.


Hoi @rkno ,

Bij deze tv moet dat kunnen.
Wens je in ieder geval succes. 
 


Als het gaat om radio luisteren via de ontvanger is stroomverbruik toch niet zo's issue. Meeste verbruik zit hem in het beeld (oplichtende kleuren) en bij radio luisteren is dat nagenoeg zwart (behalve het log van de zender wat af en toe opkomt en weer verdwijnt)


Hoi Edwin

ik heb geen idee wat het energieverbruik is igv radio met oplichtend logo.

De tv staat in ieder geval niet in standby maar AAN. Lijkt mij dan toch meer energie te gebruiken dan igv stand-by.


Hoi genetic

kan nergens een instelling vinden dat beeld uit geheel uit is. Igv radio komt om de zoveel sec het zenderlogo en de klok op. De tv staat aan ipv stand-by.

Het blijft vreemd dat de radio niet buiten de tv om via de ontvanger mbv optical aansluiting , op de soundbar is af te spelen. 
Bij mijn zoon ,werkt dat wel. ( wel ander merk soundbar)
 


Ik heb:

  1. ontvanger > HDMI > LG tv > HDMI-ARC > LG soundbar.
  2. ontvanger > TOSLink > LG soundbar.

Als ik tv wil kijken gaat het geluid via de tv en via HDMI-ARC naar de soundbar (soundbar detecteert zelf dat het geluid via HDMI-ARC komt, op het display staat "ARC”) en als ik alleen radio wil luisteren (tv uit) komt het geluid via de (optische) TOSLink kabel (wat de soundbar ook automatisch detecteert, display meldt "OPTICAL”). Wellicht moet je iets aan de instellingen van je soundbar aanpassen, of deze bij alleen radio luisteren handmatig instellen op optisch.


Henk 

heeft jouw tv een HDMI arc aansluiting?

mijn tv heeft alleen 2 x HDMI.

 


Ik heb:

  1. ontvanger > HDMI > LG tv > HDMI-ARC > LG soundbar.
  2. ontvanger > TOSLink > LG soundbar.

Als ik tv wil kijken gaat het geluid via de tv en via HDMI-ARC naar de soundbar (soundbar detecteert zelf dat het geluid via HDMI-ARC komt, op het display staat "ARC”) en als ik alleen radio wil luisteren (tv uit) komt het geluid via de (optische) TOSLink kabel (wat de soundbar ook automatisch detecteert, display meldt "OPTICAL”). Wellicht moet je iets aan de instellingen van je soundbar aanpassen, of deze bij alleen radio luisteren handmatig instellen op optisch.

Dat is dus wat @rkno nu heeft en dat blijkt niet te werken. Maar we weten het exacte type soundbar ook (nog) niet :wink:


Henk 

heeft jouw tv een HDMI arc aansluiting?

mijn tv heeft alleen 2 x HDMI.

 

Ja!


Dat is dus wat @rkno nu heeft en dat blijkt niet te werken. Maar we weten het exacte type soundbar ook (nog) niet :wink:

Volgens mij heeft hij de tv > HDMI-ARC > soundbar aansluiting niet gemaakt.


Edwin

 

type soundbar is: Hyundai HHE271901

 


Edwin

 

klopt, ik heb nog geen verbinding tussen tv HDMI en soundbar HDMI-arc gemaakt , omdat ik momenteel maar 1 HDMI kabel heb, welke gebruikt  is tussen tv en ontvanger.

bovendien is mij niet  duidelijk of HDMI- arc met  HDMI verbonden mag worden.


Ja, dat mag wel, maar je kunt dus het beste de HDMI-ARC uitgang van je tv aan sluiten op de HDMI-ingang van je soundbar, zie mijn "schema” hierboven (ARC = Audio Return Channel).


Henk

de tv heeft geen HDMI-arc. De soundbar wel.

 

 

 


@rkno wat is het exacte typenummer van de Philips TV?


Edwin

type Philips tv is 32PF9531/10


Probleem opgelost.

heb inmiddels 3 kabels geprobeerd w.o. Optical, HDMI en audio dig.

alleen met audio dig  kabel tussen ontvanger en soundbar , krijg ik  geluid uit de soundbar ,terwijl de tv op stand-by staat.

 

ik wil iedereen bedanken, die met me mee heeft gedacht , teneinde het probleem op te lossen.

gr Rene


Edwin

type Philips tv is 32PF9531/10

Dat is, ook al zal hij het nog prima doen, wel een tv die sinds 2008 niet meer geleverd wordt. Die heeft in ieder geval geen HDMI-ARC. Ik kan natuurlijk niet in jouw portemonnee kijken maar wellicht moet je naar een andere tv gaan kijken. Voor minder dan 200 euro heb je hetzelfde model met HDMI-ARC, zoals deze. Heb je iets meer te besteden dan heb je natuurlijk veel meer mogelijkheden (UHD ipv HD-Ready, meerdere HDMI-ARC etc.)

 


Probleem opgelost.

heb inmiddels 3 kabels geprobeerd w.o. Optical, HDMI en audio dig.

alleen met audio dig  kabel tussen ontvanger en soundbar , krijg ik  geluid uit de soundbar ,terwijl de tv op stand-by staat.

 

ik wil iedereen bedanken, die met me mee heeft gedacht , teneinde het probleem op te lossen.

gr Rene

Goed om te horen. Dan kun je weer even verder.