Skip to main content

He ervaringsdeskundigen,

 

Leuk te lezen wat er allemaal speelt met de optical uitgang. Nu heb ik er ook eentje waar niemand tot op heden een goed advies heeft gegeven.

Ik heb een Arris ontvanger aangesloten via HDMI op mijn TV. Omdat ik niet steeds mijn TV aan wil houden voor het luisteren naar de radio, maak ik gebruik van de optical uitgang van Arris die ik aansluit op mijn Samsung Soundbar. Nu krijg ik wel geluid via D-in alleen hapert hij constant. Dus wat muziek en dan even niets en dat gaat constant door. Contact ogenomen met KPN en na hun uitleg een dure nieuwe optical-kabel aangeschaft. Helaas nog steeds hetzelfde probleem. Gevraagd aan de winkel waar ik die kabel heb gekocht vertelde dat dit aan de uitgang van de tv-ontvanger moet liggen, want een kabel werkt of werkt niet en kan nooit deze storing veroorzaken.

Enfijn, KPN weer gebeld en uitgelegd wat het probleem is. In eerste instantie zou ik een nieuwe ontvanger krijgen, maar de afdeling die daar over gaat heeft beslist om dat niet te doen. Vandaag weer gebeld en het uitgelegd. Opnieuw een aanvraag ingediend voor een nieuwe ontvanger. Er moet eerst uitvoerig getest worden.

Nu mijn vraag aan jullie. Hebben jullie enig idee hoe dit mogelijk is? Dus wel geluid via de optical, maar constant een onderbreking in het geluid?

Ik heb de Soundbar getest via een ander apparaat met een optical en totaal geen storing of wat dan ook. Waarbij ik de conclusie trek dat het niet aan  de Soundbar ligt. Maar waar dan wel aan?

Een moedeloos ongeholpen KPN klant

Hoi @Lyondo . Welkom op het forum.

Heeft die soundbar ook eigen instellingen? En zo ja, heb je daar ook mee geëxperimenteerd? 

Hoeveel itv tuners heb jij in huis? 


Hoi Erwin,

Bedankt voor je snelle reactie 🙂 Mijn Soundbar heeft verschillende instellingen w.b. de soort van ingangen die je gebruikt (HDMI, BT, D-IN, TV-ACR, AUX, USB) Maar als je de optical gebruikt gaat hij automatisch naar de D-IN en als ik dan eventueel switch naar een andere instelling, dan krijg ik helemaal niets te horen.

Ik heb 1 itv-tuner die rechtstreeks is aangesloten via ethernet op de router. De router is aangesloten op glasvezel (die onlangs is geschoond door een KPN monteur, vanwege een storing in de centrale meterkast van KPN)

Resumerend: via HDMI uitgang naar TV geen probleem, maar optical uitgang naar Soundbar wel geluid maar met een constante onderbreking (erg irritant). Reden voor het gebruik van de optical heeft te maken met het feit dat ik niet de hele dag de tv aan wil hebben om van de radio gebruik te kunnen maken.


Hoi @Lyondo . Kun jij je profiel aanvullen en mij hier een seintje geven als je dat gedaan hebt?


Ik heb niks meer gehoord en ga er van uit dat je voldoende informatie hebt. Mocht je toch nog vragen hebben, stel ze gerust.