Skip to main content

Hallo allemaal,

Ik heb gezocht maar vond geen up-to-date antwoord op mijn vraag, dus hier komt ie:

Ik heb thuis 1 gbit KPN glasvezel internet en TV met 3x Arris 4K kastjes. Mijn netwerk bestaat uit een Unifi Dream Machine (v2.5..17, ik wil nog niet naar 3.x) en diverse Unifi switches door het huis heen. IPv4 n IPv6. Op de Dream Machine (UDM) draai ik de extra software van Fabian, met IGMP proxy en de de arris kastjes hebben een eigen VLAN op het netwerk (alles bedraad). Alles werkt naar verwachting. TV kastjes doen het prima (Prima beeld, geen haperingen, zappen gaat prima, soms kleine sync issue beeld/geluid en helaas geen ondertiteling op BBC).

Ik belde vandaag KPN om heel iets anders (vertraagde bestelling van een watch), maar kreeg een aanbod om 6 maanden flinke korting te krijgen op mijn vaste internet en TV. Voorwaarde is overstappen op KPN TV+ kastjes (ipv Arris 4K kastjes). 

De korting is netjes, maar Ik ben wat huiverig voor de TV+ kastjes.
Werkt het inmiddels naar tevredenheid op een Unifi netwerk?
Werkt ondertiteling op BBC? ← dit zou heel mooi zijn
Blijven onze opnames bewaard?

Ik ben niet degene die TV kijkt. Dat is mijn vrouw. Je snapt, dat als ik de TV kastjes omruil en alles minder fijn werkt, of dat haar opnames foetsie zijn, dat ik de sjaak ben. Dat wil ik voorkomen ;-)

Als fallback heb ik wel op de hoofd TV (een Sony Android TV) de KPN TV app.
Op de AppleTVs in de slaapkamers (daar geen Android TVs) heeft KPN helaas nog steeds geen app, maar hier wordt zelden TV gekeken.

Dus jullie status update stel ik zeer op prijs!
 

Er is geen verschil tussen de TV+ boxen en de "oude" TV ontvangers t.o.v. het gebruik van een eigen router en/of switches. Alleen als je de TV+ boxen via wifi aan wilt sluiten zal je je ervan moeten vergewissen dat het wifi netwerk multicast-to-unicast ondersteunt.

Wel doe je er goed aan om eerst vast te stellen of je de functionaliteit van de TV+ Box voldoende vindt.

Wellicht is het onderstaande topic daarvoor een aardige leidraad.

 


Dank je @wjb 

Ik wil de boel bedraad houden. 
Ik ga het topic dat je aanraadde doornemen.

Mocht iemand zelf TV+ hebben icm een Unifi UDM netwerk, dan ben ik erg benieuwd naar recente ervaringen.


Mocht iemand zelf TV+ hebben icm een Unifi UDM netwerk, dan ben ik erg benieuwd naar recente ervaringen.

Ik heb een TV+ Box op een apart vlan achter mijn EdgeRouter en Netgear switches en dit functioneert technisch gezien prima.

Ik zie geen enkele reden waarom dit op een Unifi netwerk anders zou zijn. Nogmaals, er is geen verschil tussen een TV+ Box en een "oude" TV ontvanger t.a.v. router en switches. Dus als dit werkt met jouw "oude" TV ontvangers dan zal dat met de TV+ Box ook het geval zijn.


@wjb Dank voor je netwerk toelichting! Ik ga er vanuit dat netwerk technisch er dus niks aan de hand is.

Mijn grootste twijfel is dus of de software op de TV+ kastjes inmiddels stabiel genoeg is, vergeleken met de software op de Arris 4K kastjes.

Wat voor mijn dame thuis het belangrijkste is:
- Geen vastlopers
- Live TV kijken zonder haperingen
- Redelijk snel kunnen zappen
- Een goed wekende gids
- Beeld (4K) /Geluid (Dolby Digital of Atmos) via TV naar Sonos Arc in sync
- Ondertitels op BBC (Engelstalig is natuurlijk prima)
- Cloudopnames niet kwijt raken na overstap Arris 4K > TV+ kastjes

 

Alles wat Netflix en zo op de TV+ betreft, dat is niet belangrijk. Daarvoor hebben we AppleTV en AndroidTV.


 


De opnames van de HD-"Glas" zenders (661 t/m 670) zal je kwijtraken.

Zelf heb ik nooit vastlopers of haperingen en gaat zappen snel.

Persoonlijk vind ik de gids niet goed werken en laat het design van de gids te wensen over.

Alleen al het feit dat het niet mogelijk is om zenders te verbergen is een enorme aderlating t.o.v. de "oude" TV ontvangers.

Als alles wat Netflix en zo betreft niet belangrijk is, dan kan Dolby Atmos ook niet belangrijk zijn, er zijn naar mijn weten immers geen TV uitzendingen met Dolby Atmos.


Thanks weer @wjb 

BBC gebruikt bijvoorbeeld Dolby Digital surround sound, dus er is meer dan 2ch stereo nodig. Wellicht dat KPN series (was ik vergeten te melden) in de toekomst wel Dolby Atmos gaat ondersteunen. 


De TV+ Box ondersteunt zowel DD 5.1 als Dolby Atmos.

Technisch is het een mooi kastje, functioneel ben ik minder gecharmeerd.


@wjb Bedankt voor alle info.
Op basis daarvan en de TV+ wenslijst topic heb ik besloten TV+ maar te nemen. We gaan het zien.
 


@wjb Bedankt voor alle info.
Op basis daarvan en de TV+ wenslijst topic heb ik besloten TV+ maar te nemen. We gaan het zien.
 

 

Verneem graag de bevindingen.😉😊